5641
Sök

Opel Rekord förgasare

298 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Hejsan jag funderar på att köpa en Opel Rekord 1980 2.0 som "lekbil" över vintern. Det är dock ett fel på den bilen som jag anser vara lägligast att köpa. Den tar nämnligen tjyvluft vid spjällen och förgasaren behöver därför bytas ut.
Nu undrar jag om någon vet vilka olika modeller man kan ta en förgasare från, som passar utan krongel. Jag har diskuterat lite med en som brukar skruva med alla olika bilar och han menade att iallafall Opel Ascona förgasare borde passa.
Bilen börjar ju bli ganska gammal, och reservdelar är inte det allra lättaste att hitta. Det är därför jag undrar vilka olika modeller man kan ta från. Så att man lättare kan hitta en lämplig gasare. smile

Svetsare
1 228 Inlägg
16 september 2012
jodå ascona/manta kan du ta ifrån om du hittar nån smile annars letar du bara på en me insprut å bygger om allt så smile bra möe trevligare vinter ti samt lite billigare

(Bara fantasin sätter gränserna)

298 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Tack så mycket för svaret, nu blev jag lite klokare smile
Då jag letade på nätet så fanns det inte så många bilar i området som bakhjulsdrivna och manuellväxlade. Och som dessutom hade en respektabel prislapp i förhållande till skicket. Men denna Rekord var så väldigt billig så en ny förgasare och lite rostfix är helt klart inte en dum ide. Särskilt när bilen var cirka 12 km bort big_smile nu gäller det bara att hitta en förgasare.
Jag har hittat en från ascona -78 som var förmånlig. Får se om den dyker upp på posten om några dagar då smile

Svetsare
1 228 Inlägg
16 september 2012
så lite så smile rekorden är faktiskt ganska rolig å inte så dyr heller men rost kan ju finnas på en opel big_smile vart en vanlig 36/36 förknasare då? Duger gott som lekbil men du lär ju helt klart slänga ut nån bild på na :p

298 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Ärligt sagt så vet jag inte riktigt vad det sitter för gasare i den yikes har bara varit över och kollat över den lite snabbt idag. Jag skall nog studera lite mera om modellen och förhoppningsvis köpa den. Jag behöver nämligen ha en bensin bil som extra nu när jag snart åker in i militären. Dieseln lär ju bara stå och diesel-skatten skall betalas iallafall sad så tänkte fixa igång den före vintern och ställa dieseln ur traffik.

Bilder kommer nog upp senare för jag surfar på telefonen nu så kan imte ladda upp dem. tongue

Svetsare
1 228 Inlägg
16 september 2012
aah ok hehe men de blir nog bra smile jo diesel skatten är inge kul onödigt å bara låta stå oxå. Du får höjta te om du slänger upp nå bilder :p ja använder oxå bara telen men ja kan ladda upp bilder, trots flera år gammal tele haha

Sök