6710
Sök

Vem får betala skatten? *** RÖRIGT ***

853 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Hej.

Jag stod ägare på en ford som var avställd. För att han skulle kunna köra lagligt hem valde vi att ställa på bilen, via
bank id på transportstyrelsens hemsida. Jag försäkrade även bilen i mitt namn.

Jag hade slarvat bort den gula delen av reg. beviset vilket jag hade beställt ett nytt. Där vi gjorde upp så att jag skulle skriva på osv. skicka över det till honom som sedan skulle skicka det vidare. Skattefakturan som skulle komma på de resterade månaderna av skatten, skulle jag skicka med i samma kuvert.

Nu till det röriga:

Jag ställer på bilen 9 sep. via tran. hemsida. Försäkrar därmed.
Jag ställer av bilen via tran. hemsida 11 sep. För att slippa bli debiterad för mer försäkring.
På ägarbytet skriver jag i påställning 9 sep.

Skattefakturan på 900kr (Det återstod cirka 4 månader på skatten, innan den ska betalas till fullo igen) har han betalat i fredags (som jag skickade över, då jag vart debiterad för påställningen), han står som ägare på bilen. Men det måste ha blivit nå knas för går jag in och kollar upp min bil står det att hela skatten ska betalas in.

Till vem kommer den resterade skatten? Blir det ens någon skatt förens i januari? Då den ska skattas i januari och skatten skulle bara betalas de 4 månader som är kvar cirka.
Senast redigerat av Johanness (17 september 2012)

Evildan
17 september 2012
Då han betalade i fredags har inte transportstyrelsen hunnit bokföra dom ännu, vänta några dagar så har dom kommit in.

8 928 Inlägg
17 september 2012
Här har du den informationen du söker.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -av-skatt/

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

853 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
Då han betalade i fredags har inte transportstyrelsen hunnit bokföra dom ännu, vänta några dagar så har dom kommit in.

Det som är lite knasigt är, att när jag skulle ställa på bilen stod det:

"Betalningsmånaden Januari"
"981:- kr för sep till Jan"

Men nu står det att hela skatten ska betalas in när jag kollar in reg. nr?

Sök