6866
Sök

Vill bli mekaniker, hur gör jag?

2 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Hej!

Är helt ny på garaget.org och har sökt lite på forumet men inte hittat någon tråd som haft svar på mitt "problem" vilket är följande:

Jag är 22år, bor i Stockholm, gått tekniklinjen i gymnasiet, är helt bilgalen och vill bli mekaniker. Just nu är jag arbetslös och har en bred kunskap inom bilar, dock har jag alltdv viljat kunna mer som att tex. kunna fixa eventuella problem som kan uppstå med min egna bil, och helt enkelt veta exakt hur en motor fungerar och hur allting hänger ihop etc.

För att säga det enkelt: Jag vill bli mekaniker. Finns det någon kvällskurs man kan gå eller kanske om man får kontakt med något garage häromkring som kan ta in en som lärling ett tag osv. har någon något förslag på hur jag kan gå till väga?

Har sök komvux och yrkesutbildningar två gånger men kommer inte in pga. att jag har gått ut hela gymnasiet och dem prioriterar folk som inte har gått gymnasiet.

Tack på förhand!

3 182 Inlägg
17 september 2012
testa och ring runt till olika bilverkstäder om att komma in som lärling.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
17 september 2012
Vanligast är ju att man gått fordonsprogrammet på gymnasiet men absolut inget krav. Vet mekaniker som fått jobbet för att dom tex byggt utställningsbilar och blivit tillfrågade om dom vill jobba som mek pga det.
Skulle kontakta verkstäder i närheten av dig å försöka komma in som lärling eller provanställd. Kanske läsa på grunderna av motorer, hydrauliska bromsar och likströms elsystem om det inte är bekant, googla guider eller plocka isär din egna bil smile
Ca. 80% av vad man kan om bilar har man lärt sig i jobbet, så fordonsprogrammet är nog lite överskattat också. Största delen av dom som gått den verkar ju inte ens hamna i branschen eller kunna nått om sina bilar.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

2 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Tack för svaret!

Ska kolla in garager i området :-)

1 160 Inlägg
20 september 2012
sen är det mycket felsökning på dator också.

Sök