Volvo B20 / B23 med Holley förgasare?

VTEx
21 september 2012 · 107 Inlägg

Tjenare.

Finns det någon här på garaget som har eller har haft en volvo B20 eller B23 med Holley förgasare?
Är sugen på att se en video hur bilen går med detta, men har inte hittat något?
Vore fint om någon hittade ett projekt eller helst en video som visar hur bilen går big_smile

http://i700.photobucket.com/albums/ww7/kleveholt/DSCN3211.jpg

http://i700.photobucket.com/albums/ww7/kleveholt/DSCN2459.jpg

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
RD_87 Skrotsamlare
21 september 2012 · 4 031 Inlägg

Det blir ganska likvärdigt med Webrar, har åkt med i en vid ett tillfälle. Men de gillar soppa.....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
VTEx
22 september 2012 · 107 Inlägg

RD_87 skrev:
Det blir ganska likvärdigt med Webrar, har åkt med i en vid ett tillfälle. Men de gillar soppa.....

Aa smile  Kan tänka mig det, men om man jämför priserna på weber och holley, så har man ju några tusen i bensin att köra upp under en vinter om man köper en holley roll
Tanken är att det skall monteras i en isbil om det nu blir aktuellt.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
MrTurbo Better than God \o/
22 september 2012 · 1 882 Inlägg

Hur bilen går beror väl på så mycket mer än bara märket på förgasaren.
Har Holley på mussen och betvivlar att den gått sämre med ett annat märke.  ;-)

Senast redigerat av MrTurbo (22 september 2012)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
VTEx
22 september 2012 · 107 Inlägg

MrTurbo skrev:
Hur bilen går beror väl på så mycket mer än bara märket på förgasaren.
Har Holley på mussen och betvivlar att den gått sämre med ett annat märke.  ;-)

smile Sant, men det ska vara lätt justerat och lätt att bestycka om dom osv.
Då är det enklare med lite mer kvalité på prylarna. 

Finns ju skit förgasare som ex: Demon som skall likna holley och som är betydligt mkt billigare.
Men kvalitén är därefter.   smile 

Anledningen till att jag just var inne på Holley är väll att Hansen Racing har kitt för att montera på volvo B20 motorer.  Vore bara en rolig grej att åka ifrån alla weber maskiner som de just nu kryllar av i skogarna. big_smile

Om inte annat får man väll försöka få tag i 4st billiga 40mm Mikuni cross förgasare..

Senast redigerat av VTEx (22 september 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Tvattekorg Likbärgare
22 september 2012 · 375 Inlägg

Hansen insugen börjar väll bli ganska ovanliga nu?

Men ja det funkar jättebra med holley på b20 förutsatt att motorn är någorlunda vässad.

Tänk på att du får pumpa igång motorn, Som du gör med en jänkare och holleyn är ruskigt glad för soppa!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
schnauz
22 september 2012 · 1 758 Inlägg

Förgasaren har ju ingen aning om vad den sitter på för motor och motorn har ingen aning om vad det är för förgasare.
Sen finns det ju en herrans massa olika modeller av Holleyförgasare, allt från simpla originalprylar för under tusenlappen, till rena racingförgasare för över 10.000 spänn.

VTEx
22 september 2012 · 107 Inlägg

Tvattekorg skrev:
Hansen insugen börjar väll bli ganska ovanliga nu?

Men ja det funkar jättebra med holley på b20 förutsatt att motorn är någorlunda vässad.

Tänk på att du får pumpa igång motorn, Som du gör med en jänkare och holleyn är ruskigt glad för soppa!

Min Buick Lesabre, 300 med 2ports förgasare startar direkt bara man vrider om nyckeln. big_smile
Värre var det med min gamla Bonneville 65:a, den fick man pumpa på redit. 
Men den var ganska slut i motorn + att jag ställde ner choken max då den rök så förbaskat.. smile 

Men den lilla 2 portaren som sitter på min Lesabre hade nog vart kanon å slänga dit på en B20.
Lesabren åkte vi 30mil på 34liter med, så den är riktigt snäll med bränslet och går som en klocka.
Ganska likvärdigt en gammal volvo 240 "förknasar"motor, i bränsle förbrukning. Men bra mycket piggare när det väl gäller.
Så det beror nog lite på vad man har för förgasare hur mycket den drar, och inställningar framför allt.

Vet inte om Hansen Racing insug är svåra att få tag på, men det är ju inte omöjligt att bygga ett eget.
Grejjas en hel del med folkrace i familjen så man vet allt hur man kan lusa till det.. hehe

Senast redigerat av VTEx (22 september 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
RD_87 Skrotsamlare
22 september 2012 · 4 031 Inlägg

Om man bygger eget & siktar högt borde holleys 390cfm fyrport sitta som en smäck! http://holley.com/0-8007.asp
Då får du ju primär/sekundärportar & vettig förbrukning! big_smile Tänkte sätta en sådan på min gamla 164 men fick aldrig tummen ur.
Tvåport utan registerfunktion är ju egentligen ren & skär ondska. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang