Skillnaden på 1 eller två basar!?

Friggo
17 mars 2007 · 6 Inlägg

Casanovan skrev:
OK
Thanks allihopa! Jag har blivit lite klokare och kommit lite närmare ett beslut ikväll smile

ingen orsak.. hör av dej om det är något mer angående ljud du funderar över..

Japs-Jens
17 mars 2007 · 1 503 Inlägg

Skulle tro att de e smartare att lägga pengarna på en bas med högre kvalitet istället för 2 "b-basar". Har man mkt pengar så tycker jag man ska satsa på 2 vettiga basar eftersom man då kan spela högre samt så ser de mäktigare ut enligt mig med 2 st. Fatta 2 st Jackhammer tongue

Senast redigerat av Oboy6 (17 mars 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
sprox
17 mars 2007 · 425 Inlägg

Lånar tråden lite... vad skulle ni rekomendera för bas/basar i en volvo 940 inte för mer än 3000kr

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?
Volvo 940 Turbo "Nian" (1995)
Aj3 Kanotist
17 mars 2007 · 58 Inlägg

Jag har 2st 10" Sony i min 206:a, slutna lådor. Sammanlagt 700W RMS, 2200W peak. 2*300W RMS förstärkare + 1st 1F DLS kondensator. Funkkar bra och tar inte sååå mycket plats, bara upp till hatthyllan. wink ~112db+ Sammanlagd kostnad med MDF skiva och tyg mm. ca 4000kr.

Lyssnar på hårdrock, metal och klassisk musik (fin blandning va?!). Sluten låda fungerar fint till snabb bas.

->
http://www.garaget.org/archive/17500/14707/1417-2624-5954.jpg

Senast redigerat av Aj3 (17 mars 2007)

Hastighetsskyltar är rekommendationer
Kenny-83 Företagare & YouTuber
17 mars 2007 · 1 940 Inlägg

altså jag älskar rubriken på denna tråd smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
gurenius
17 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Det blir inte bättre ljud med två basar istället för en. Det som händer är att du kan spela lite högre, men skillnaden är inte jättestor. Som tidigare nämnts så är det långt ifrån dubbelt så högt.

En bas för samma pris som två lite billigare är en bättre bas. Å andra sidan så kräver ofta dyrare basar också ett bättre steg för att komma till sin rätt.

Det du ska fundera på är hur stor budgeten är för steg och bas + såklart vad du har för bil och önskemål. Tillsammans så avgör det vad du bör köpa.

För de allra flesta så är en tolva med ett passande steg fullt tillräckligt, speciellt om det är en lite mindre bil.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
andreas_gbg_
18 mars 2007 · 1 634 Inlägg

Gurenius har svarat, så resten är egentligen överflödigt.

Men jag vill ändå tillägga en sak.
2st Basar ser oftast häftigare ut;) Där har vi den största skillnaden. En bas och ett slutsteg för vettiga pengar kan oftast spela ut ditt framsystem ialla fall, mao musiken försvinner i basmullret när du gainar på subben, så vad skall man med mer bas till om det bara tar bort musiken?

Men som sagt, det ser häftigare ut big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
18 mars 2007 · 603 Inlägg

Okej, jag hajjar. Men Gurenius och Andreas, ni verkar ju minst sagt kunna er sak.
...och jag är fortfarande nybörjare.

Jag har ett "TWINFAN 1200 SE 2400W a.k.a twinfan extreme" slutsteg från www.totalljud.se
Jag spelar mest techno, trance och dnce men även en del rock (alltså både snärtig och djup bas)
Jag vill ha ett skönt bastryck men självklart inte så att det bara dånar och inte hörs någon musik.
Ett annat önskemål är att få det där sköna dunket utifrån också så folk vänder sig om när man kommer, och inte för att hela bil håller på att skramla sönder...

Slutsteg har jag som sagt redan och budgeten för baslåda har jag lagt på ca 3-4 tusen. Vad rekomenderas till min 206:a?
-Ni säger att det är dom grejorna som man tittar på för att bestämma sig men jag vet inte hur jag ska sätta ihop allting och vad jag ska välja för att det ska bli bäst.
Hoppas någon har tid/lust/tålamod att försöka reda ut det för mig så jag kan bestämma mig.

Ciao Sebbe

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Kornz Solfilmsmontör
18 mars 2007 · 947 Inlägg

Casanovan skrev:
Okej, jag hajjar. Men Gurenius och Andreas, ni verkar ju minst sagt kunna er sak.
...och jag är fortfarande nybörjare.

Jag har ett "TWINFAN 1200 SE 2400W a.k.a twinfan extreme" slutsteg från www.totalljud.se
Jag spelar mest techno, trance och dnce men även en del rock (alltså både snärtig och djup bas)
Jag vill ha ett skönt bastryck men självklart inte så att det bara dånar och inte hörs någon musik.
Ett annat önskemål är att få det där sköna dunket utifrån också så folk vänder sig om när man kommer, och inte för att hela bil håller på att skramla sönder...

Slutsteg har jag som sagt redan och budgeten för baslåda har jag lagt på ca 3-4 tusen. Vad rekomenderas till min 206:a?
-Ni säger att det är dom grejorna som man tittar på för att bestämma sig men jag vet inte hur jag ska sätta ihop allting och vad jag ska välja för att det ska bli bäst.
Hoppas någon har tid/lust/tålamod att försöka reda ut det för mig så jag kan bestämma mig.

Ciao Sebbe

Vad kör du på för huvudenhet och framsystem? Drivs framsystemet på steg? Har du inte en bra huvudenhet och bra framsystem så är de inte lönt att köpa nån värsting bas för då kan inte ditt framsystem möta upp basen och då kommer musiken bara försvinna i bas mullret.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
zetec
18 mars 2007 · 603 Inlägg

Jag har en Pionner DEH-3900MP (http://www.mds.se/?artnr=deh3900mp)
Jag har än så länge tyvärr bara orginalhögtalare i dörrarna. Däremot sitter ett par 6*9:or i hatthyllan med eget steg och såklart planeras det ombyggnad i dörrarna också. Jag har t ex kikat på Kicker-låda. typ 2x10" Comp VR, vad skulle du säga?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
18 mars 2007 · 1 634 Inlägg

tja, kan inte lova någonting med det slutsteget då jag aldrig sett det innan, tyvärr så skulle du väl lyssnat när jag sa att du skulle köpa något kännt märke och inte ifrån totalljud wink Men vi får väl ge det en chans, vem vet, du kanske blir nöjd. kolla efter 2st basar med enkel 4 ohms spole, ex JBL GTO1202D, Den vet jag spelar riktigt gott i rätt låda, dessa har iofs 2x2 ohm, men då sereikopplar du spolarna på respektive bas, och sedan bryggkopplar på steget, så får du 2 ohm vilket bör bli kanon.

Dessa basar går loss på 1300kr/st, vilket ger dig pengar över till byggmaterial.

Tycker du kan testa dessa basar, blir det itne bra, ja då tycker jag du skall testa ett annat steg. Eventuellt kanske du får testa en annan låda, men gör du den rätt från början så...  33liter slutet vardera rekomenderas av brl, så 66liter slutet.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
18 mars 2007 · 603 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
tja, kan inte lova någonting med det slutsteget då jag aldrig sett det innan, tyvärr så skulle du väl lyssnat när jag sa att du skulle köpa något kännt märke och inte ifrån totalljud wink Men vi får väl ge det en chans, vem vet, du kanske blir nöjd. kolla efter 2st basar med enkel 4 ohms spole, ex JBL GTO1202D, Den vet jag spelar riktigt gott i rätt låda, dessa har iofs 2x2 ohm, men då sereikopplar du spolarna på respektive bas, och sedan bryggkopplar på steget, så får du 2 ohm vilket bör bli kanon.

Dessa basar går loss på 1300kr/st, vilket ger dig pengar över till byggmaterial.

Tycker du kan testa dessa basar, blir det itne bra, ja då tycker jag du skall testa ett annat steg. Eventuellt kanske du får testa en annan låda, men gör du den rätt från början så...  33liter slutet vardera rekomenderas av brl, så 66liter slutet.

Mvh Andreas

Steget tvivlar jag inte på, en polare har exakt samma och har har spelat alla möjliga lådor med det, aldrig krånglat.
Men jag har fortfarande tänk mig att köpa en färdigbyggd låda.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
18 mars 2007 · 1 634 Inlägg

Comp vr spelar högt!

Se till att du väljer lådan med 4 ohms känslighet så du kan brygga slutstegets 2 kanaler.
Får du den med 2 ohms känslighet och bryggar så bränner du steget.

Tänk också på att du skall kunna placera den lådan utan att täcka för den Enorma porten på sidan.

Senast redigerat av andreas_gbg_ (18 mars 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
18 mars 2007 · 603 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Comp vr spelar högt!

Okej men bra?
Värt pengarna (ca 800 spänn) att satsa på Comp VR istället för Comp?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
18 mars 2007 · 1 634 Inlägg

Ja definitivt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
18 mars 2007 · 603 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Ja definitivt.

Okej då ska jag alltså satsa på Lådan 2x10" Comp VR?

Eller skulle du rekomdera någon annan färdig låda som passar mig bättre?
-eller har jag hittat den perfekta? smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
18 mars 2007 · 1 634 Inlägg

Perfekta vet jag itne wink Men jag tror du blir supernöjd med den.

Senast redigerat av andreas_gbg_ (18 mars 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
18 mars 2007 · 603 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Perfekta vet jag itne wink Men jag tror du blir supernöjd med den.

Okej då får det nog bli en sådan

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
gurenius
18 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Prova lådan med ditt befintliga steg. Spelar det inte som du vill så börja med att koppla ur dina 6x9or. Prova igen.

Är du fortfarande inte nöjd så är det dags att byta steg till ett "riktigt" sådant. Vad du ska välja då beror på resten av systemet, du är ju inne på att byta framsystem också tex.

Lådan kommer dunka på bra med rätt steg. Det är inte lådan som kommer vara den svagaste länken.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang