Skillnaden på 1 eller två basar!?

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

Hej Hej!

Som rubriken antyder, jag undrar helt enkelt vad stora skillnaden är mellan att stoppa en eller två högtalare i baslåda till skuffen!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
king_of_orsa
17 mars 2007 · 10 Inlägg

att om du har en bas har du inte två i princip den skillnaden är det typ.. tänk sj

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

king_of_orsa skrev:
att om du har en bas har du inte två i princip den skillnaden är det typ.. tänk sj

Okej ljudmässigt ingen alltså lr!? Det jag undrar är om det blir någon skillnad på hu det dunkar eller om det bara dunkar mer med två stycken!?!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
17 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Casanovan skrev:
Hej Hej!

Som rubriken antyder, jag undrar helt enkelt vad stora skillnaden är mellan att stoppa en eller två högtalare i baslåda till skuffen!?

Med två basar kan du spela högre än med en bas, inte dubbelt så högt men som sagt högre. Rent teoretiskt kan man spela 6dB högre med två basar om man jämför med samma element och samma förhållanden.

Naturligtvis blir lådan större också med två basar.


Skillnaden i själva ljudet beror på hur man gör lådan, har man två basar så brukar man göra lådan dubbelt så stor och därför låter basarna ungefär likadant som med en bas.

Senast redigerat av Drönirettab (17 mars 2007)

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab skrev:

Casanovan skrev:
Hej Hej!

Som rubriken antyder, jag undrar helt enkelt vad stora skillnaden är mellan att stoppa en eller två högtalare i baslåda till skuffen!?

Med två basar kan du spela högre än med en bas, inte dubbelt så högt men som sagt högre. Rent teoretiskt kan man spela 6dB högre med två basar om man jämför med samma element och samma förhållanden.

Naturligtvis blir lådan större också med två basar.


Skillnaden i själva ljudet beror på hur man gör lådan, har man två basar så brukar man göra lådan dubbelt så stor och därför låter basarna ungefär likadant som med en bas.

Okej då förstår jag. Det jag funderade på och undrade över var så att det inte blir renare/finare dunk om man bara har en bas istället för två?
-Men det är bara mina nybörjarfunderingar som kläcks smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Drönirettab
17 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Om du menar de färdigbyggda lådorna så vet jag inte säkert hur tillverkarna gör när de har lådor med antingen en eller två basar. Det skiljer säkert mer beroende på vilka sorters element de använder.

Men det är ju bara att fortsätta att fråga så får alla försöka svara så gott det går.

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du menar de färdigbyggda lådorna så vet jag inte säkert hur tillverkarna gör när de har lådor med antingen en eller två basar. Det skiljer säkert mer beroende på vilka sorters element de använder.

Men det är ju bara att fortsätta att fråga så får alla försöka svara så gott det går.

Det där sista hämgde jag inte ritkgit med på ärligt talat... sad
-jag är inne på en färdigbyggd låda. Och säg att jag t ex bestämmer mig för en Kicker låda med två st 10-tummare i. Eller en mds Fanatic Digital 2x10". Finns då risken att det blir renare och så att säga finare dunk i en låda som bara har ett element!? Vad skulle du rekomendera mig att satsa på?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Friggo
17 mars 2007 · 6 Inlägg

ja det är ju ganska självklart !!.. har du en till bas så får du mer db ur skuffen !!.. men det beror ju på hur mkt bas man vill ha.. men har du ett monster till bas behövs ju nästan bara en !!.. (om det är en jackhammer vill säga) wink

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

Friggo skrev:
ja det är ju ganska självklart !!.. har du en till bas så får du mer db ur skuffen !!.. men det beror ju på hur mkt bas man vill ha.. men har du ett monster till bas behövs ju nästan bara en !!.. (om det är en jackhammer vill säga) wink

Jojo, den delen har jag under kontroll nu.
-Det jag undrar är om en låda med ett elemetn spelar finare och renare än om man köper en låda med två elemt!? Eller är det nåt skitsnack jag bara fått för mig att jag hört nånstans?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
17 mars 2007 · 2 933 Inlägg

behöver OFTAST mer effekt om du stoppar in en till tongue 1 x1000 w och sätter dit en likadan till blir ju 2000 tongue..

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Granholm Dude
17 mars 2007 · 197 Inlägg

king_of_orsa skrev:
att om du har en bas har du inte två i princip den skillnaden är det typ.. tänk sj

skön jävel smile

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

dj_aggwa skrev:
behöver OFTAST mer effekt om du stoppar in en till tongue 1 x1000 w och sätter dit en likadan till blir ju 2000 tongue..

Jag är nybörjare men inte totalt blåst big_smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Friggo
17 mars 2007 · 6 Inlägg

Casanovan skrev:

Friggo skrev:
ja det är ju ganska självklart !!.. har du en till bas så får du mer db ur skuffen !!.. men det beror ju på hur mkt bas man vill ha.. men har du ett monster till bas behövs ju nästan bara en !!.. (om det är en jackhammer vill säga) wink

Jojo, den delen har jag under kontroll nu.
-Det jag undrar är om en låda med ett elemetn spelar finare och renare än om man köper en låda med två elemt!? Eller är det nåt skitsnack jag bara fått för mig att jag hört nånstans?

ja om du vill ha normal bas så behöver du inte pressa 2 element lika mycket som 1 !!.. så personligen skulle jag aldrig använda bara en bas !.. utan minst 2 st.. men vilken bil har du tänkt att ha lådan i ?? det har ju stor betydelse med !!

Senast redigerat av Friggo (17 mars 2007)

Friggo
17 mars 2007 · 6 Inlägg

dj_aggwa skrev:
behöver OFTAST mer effekt om du stoppar in en till tongue 1 x1000 w och sätter dit en likadan till blir ju 2000 tongue..

den va skön ;P...

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

Jag åker en liten peugeot 206:a. Vad rekomnderas då!?
-Kicker, BRL, MDS... ? ? ?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Friggo
17 mars 2007 · 6 Inlägg

Casanovan skrev:
Jag åker en liten peugeot 206:a. Vad rekomnderas då!?
-Kicker, BRL, MDS... ? ? ?

hmm.. ja du !!.. det beror ju helt på dej !!.. 2 st kicker 12:or tvivlar jag starkt på att det får plats.. brl är ingen tillverkare utan leverantör tongue.. mds håller inte i längden.. men i en sådan liten bil tycker JAG att 2 st Lightning Audio : Bolt 12:or med deras mono block skulle spela mumma..

zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

Friggo skrev:

Casanovan skrev:
Jag åker en liten peugeot 206:a. Vad rekomnderas då!?
-Kicker, BRL, MDS... ? ? ?

hmm.. ja du !!.. det beror ju helt på dej !!.. 2 st kicker 12:or tvivlar jag starkt på att det får plats.. brl är ingen tillverkare utan leverantör tongue.. mds håller inte i längden.. men i en sådan liten bil tycker JAG att 2 st Lightning Audio : Bolt 12:or med deras mono block skulle spela mumma..

12"!? Jag är annars inne på 10:or. Har kollat mycket på Kicker och det får plats iaf smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Friggo
17 mars 2007 · 6 Inlägg

Casanovan skrev:

Friggo skrev:

Casanovan skrev:
Jag åker en liten peugeot 206:a. Vad rekomnderas då!?
-Kicker, BRL, MDS... ? ? ?

hmm.. ja du !!.. det beror ju helt på dej !!.. 2 st kicker 12:or tvivlar jag starkt på att det får plats.. brl är ingen tillverkare utan leverantör tongue.. mds håller inte i längden.. men i en sådan liten bil tycker JAG att 2 st Lightning Audio : Bolt 12:or med deras mono block skulle spela mumma..

12"!? Jag är annars inne på 10:or. Har kollat mycket på Kicker och det får plats iaf smile

hehe oaky.. fattade inte det förns nu tongue.. men vilken musik stil har du ?? lyssnar du på mycket snabb musik ska du ha 10:or.. men lyssnar du på typ hip hop eller vanlig trance ska du ha 12:or för att utvinna djupbasen ur tracksen !!

Saelen
17 mars 2007 · 191 Inlägg

Satsa på kicker, om de nu får plats smile Dom spelar på som satana, har en L7 12" som kommer hem nästa vecka som skall basa lite i min ådi, fick ju mina grejer stulna förra helgen, så blir lite singelbas ett tag för mig.. ^^

Just another sick man in this sick world..
zetec
17 mars 2007 · 603 Inlägg

OK
Thanks allihopa! Jag har blivit lite klokare och kommit lite närmare ett beslut ikväll smile

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang