7137
Sök

E36 vindrutebyte själv? mm.

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Sha.

Är måttlig glad idag då moppen blev saboterad och för att bilen var på besiktning.

fick 3 anmärkningar.

högt avgasvärde
sprucken vindruta
dåligt inställda strålkastare

1. hur horiga får besiktningsmännen vara?

alla gränser var perfekta eller under maxgränsen. HC låg ständigt på ca 90 vilket är bra för en gammal bmw. han gasade upp till 6000 varv så det gick unn till 105hc. 100 var tillåtet.

får dom verkligen vara så fittiga?

2 rutan är sprucken längs med och lite upp. hoppades att komma undan då det inte alls är i synfältet när man kör, men han tog det ändå.

hur byter man ruta billigast? går ej på försäkringen. går det att köpa en begagnad ruta och limma dit själv på något sätt?

Stil>Funktion

996 Inlägg
26 september 2012
Brorsan bytte ruta själv på sin bil, kan höra hur han fixade det... For på skroten och plockade en sen var det bara att byta smile Tror att du får värma den väldigt mycket sen bara att dra lös skiten, eller så slår du sönder hela allt det då du ändå ska byta haha lol
Senast redigerat av TBergsten (26 september 2012)

679 Inlägg
26 september 2012
Hej!

Du har alltså bara trafik på bilen?

Ang. rutbyte, kan vara lite knepigt att göra själv. Jag skulle inte rekommendera en privatperson utan erfarenhet att prova att göra det själv. Men billigaste alternativet är egentligen att kränga en begagnad ruta för någon hundring och sedan gå till en glasmästare och bara betala för jobbet. Det är viktigt att man har rätt utrustning när man byter, är noggrann med både för- och efterarbetet osv.

501 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
hör med honom wink

nej. den var sönder när jag köpte den och tidigare ägare sa att det hände när det vara avställd och oförsäkrad så han hade inte fått något.

vi snackar om en bil jag köpte för 5000kr. vad går rutbyte på ungefär?

Stil>Funktion

679 Inlägg
26 september 2012
P-K skrev:
hör med honom wink

nej. den var sönder när jag köpte den och tidigare ägare sa att det hände när det vara avställd och oförsäkrad så han hade inte fått något.

vi snackar om en bil jag köpte för 5000kr. vad går rutbyte på ungefär?

Det är väldigt svårt att säga utan att jag vet vad det är för ruta original, men det finns 2 olika, vad priserna för nya ligger på vet jag inte utan facit i hand tyvärr.

Ser att du är ifrån Lidköping, om du bor i närheten av Skara eller Götene så kan jag rekommendera att vända dig till 'Skara Glasmästeri' eller 'Götene Glasmästeri'. Dom bör kunna göra jobbet åt dig till ett rimligt pris, säg att du blev tipsad av Emil på Glaskedjan Hägersten så kan de nog göra det lite billigare smile

501 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
det är laminatruta har jag för mig.

men ut ska vi nog klara men att få in den nya fattar jag inte riktigt.

Stil>Funktion

679 Inlägg
27 september 2012
Ja alla vindrutor i dagens bilar har laminerat glas.

Det är rätt många steg man gör i ett vindrutebyte, alla är lika viktiga men största problemet du kommer att ha är limningen, därför jag skulle föreslå att lämna in det till en bilglasmästare. Om du drar limmet för snabbt, drar det för långsamt så det blir för mycket eller helt enkelt har fel teknik så kommer rutan att läcka in (vattenfall) och i värsta fall så lossnar den och går sönder. Oavsett så är det en säkerhetsrisk, och du vill inte krocka med en bil där en ruta inte sitter fast ordentligt på!

Att byta vindruta själv är ingenting jag rekommenderar.

Sök