2970
Sök

Köpråd : Första bil BMW E36/E39

90 Inlägg
27 september 2012
E39an är mer bekväm, tystare & skönare att åka långt i. Men de e faktiskt lite gubbastämpel över den.
Som förstabil till en gasglad tonåring skulle jag helt klart åkt och tittat på E36 325 eller 328 i bra skick med så lite rostfläckar som möjligt och så fullservad och välvårdad som möjligt. Du kommer antagligen rasta skiten ur majoriteten av polarna plus att när du väl kört RWD kommer du aldrig vilja ha FWD igen. Är fruktansvärt nöjd och imponerad över 2.8ans karaktär. Finns alltid kraft i hela registret som mer än gärna vill användas. För att inte nämna ljudet.. VILKET LJUD! Är det inte gjort så på med ett rostfritt avgas, öppet filter & du är i himlen var gång du tynger ner högerdojjan wink Törstig? Beror på körstil men räkna 0,9-1liter blandad körning.  Dock börjar E36orna gå till åren och det blir allt svårare att hitta välvårdade ex.
Är bilen bara fullservad & inte sönderkörd innan oljetemp hunnit upp etc så kan en bil som gått 25 tusen mycket väl vara ett bättre köp än en som gått 17 och är helt slut i ventiler & lager t.ex.  Viktigt även att känna över bussningar i fram/bakvagn som nästan är slit & släng original.
Så välj & vraka. Åk & titta. Blocket är fullt av både E36 & E39 i alla skick. Allt från slutkörda ex runt 15 tusen sen finns det tyvärr snart ingen övre gräns för vad folk begär för sin fina välvårdade lågmilade E36a haha smile
Mvh

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 september 2012
Jag tycker egentligen klart bättre om 5-serie, men har trots det en trea idag som andrabil och vill ta E36 lite i försvar. Nog är femman, både E34 och E39, klart mer ombonade men att E36 skulle kännas billig invändigt känns lite fel. För den tidens bilar tycker jag den är rejäl och även om t.ex munstyckena till fläkten är rangliga så är den i det mesta baserad på samma delar och samma material som andra BMW. Det är lite ömsom vin ömsom vatten, utvecklingen går framåt och idag har många bilar av "billigare" märken högre upplevd kvalité.

Men jämför E36 med t.ex en Toyota eller Volvo från samma tid, nog är det en stor skillnad på upplevelsen i positiv bemärkelse? Sedan upplever jag att E36 har en förhållandevis låg ljudnivå i kupén och utmärkt fjädringskomfort även jämfört med en del moderna bilar, de Focus, V50 och Megané jag haft som hyrbil till exempel och det trots att dörrlisterna är original på min trea men stötdämpare och fjädring däremot är bytt, men 5-serie är i sin tur klart bättre än E36.

Jag upplever också att E39 är mer benägen att rosta, visst finns det många E36 med rost men till en viss del med ålderns rätt. Varken E34, E36 eller E46 har dock den inbyggda tendensen att rosta som skarvarna på E39 har, på E39 verkar det variera lite mellan olika exemplar och det är de exemplar där kittet som skall täta skarven spricker som drabbas om inte det sker är konstruktionen i sig bra. En stor andel E39 verkar ha drabbats dock och då kommer rosten oavsett hur väl bilen skötts, de tre förstnämnda modellerna kan man bevaras fina genom att hålla efter bilarna.

Väldigt mycket bil för pengarna till mer än rimliga driftkostnader tycker jag en E36 med sexa ger, jag är mycket nöjd med och glad i bilen. Däremot kunde det lika gärna blivit en femma när 36an köptes, tyckte dock den kändes lite onödigt stor, men idag när priserna tvärt om är till femmans fördel hade jag varit väldigt sugen på en sådan "trots" storleken. Särskilt när femman generellt klarar sig undan hetsiga förare i större utsträckning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
27 september 2012
Rquired skrev:
Jag tycker egentligen klart bättre om 5-serie, men har trots det en trea idag som andrabil och vill ta E36 lite i försvar. Nog är femman, både E34 och E39, klart mer ombonade men att E36 skulle kännas billig invändigt känns lite fel. För den tidens bilar tycker jag den är rejäl och även om t.ex munstyckena till fläkten är rangliga så är den i det mesta baserad på samma delar och samma material som andra BMW. Det är lite ömsom vin ömsom vatten, utvecklingen går framåt och idag har många bilar av "billigare" märken högre upplevd kvalité.

Men jämför E36 med t.ex en Toyota eller Volvo från samma tid, nog är det en stor skillnad på upplevelsen i positiv bemärkelse? Sedan upplever jag att E36 har en förhållandevis låg ljudnivå i kupén och utmärkt fjädringskomfort även jämfört med en del moderna bilar, de Focus, V50 och Megané jag haft som hyrbil till exempel och det trots att dörrlisterna är original på min trea men stötdämpare och fjädring däremot är bytt, men 5-serie är i sin tur klart bättre än E36.

Jag upplever också att E39 är mer benägen att rosta, visst finns det många E36 med rost men till en viss del med ålderns rätt. Varken E34, E36 eller E46 har dock den inbyggda tendensen att rosta som skarvarna på E39 har, på E39 verkar det variera lite mellan olika exemplar och det är de exemplar där kittet som skall täta skarven spricker som drabbas om inte det sker är konstruktionen i sig bra. En stor andel E39 verkar ha drabbats dock och då kommer rosten oavsett hur väl bilen skötts, de tre förstnämnda modellerna kan man bevaras fina genom att hålla efter bilarna.

Väldigt mycket bil för pengarna till mer än rimliga driftkostnader tycker jag en E36 med sexa ger, jag är mycket nöjd med och glad i bilen. Däremot kunde det lika gärna blivit en femma när 36an köptes, tyckte dock den kändes lite onödigt stor, men idag när priserna tvärt om är till femmans fördel hade jag varit väldigt sugen på en sådan "trots" storleken. Särskilt när femman generellt klarar sig undan hetsiga förare i större utsträckning.

har alltid vart sugen o se på hur din 3:a ser ut:) posta nån bild tycker jag.

men frågan är nu, är det verkligen ingen skillnad mellan förbrukning och kraft mellan 528 och 328 ??? e36 och e39 alltså.

för jag är väldigt sugen på en e36 igen:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 september 2012
panda666 skrev:
Rquired skrev:

har alltid vart sugen o se på hur din 3:a ser ut:) posta nån bild tycker jag.

men frågan är nu, är det verkligen ingen skillnad mellan förbrukning och kraft mellan 528 och 328 ??? e36 och e39 alltså.

för jag är väldigt sugen på en e36 igen:)

Jo visst är E36 lite lättare och dricker därmed något mindre, men någon större skillnad som gör en märkbar skillnad i plånboken är det inte. Hade känts lite onödigt att byta från en 528i.

Min gamla trea fanns här på Garaget tidigare, jag har inte den uppe men bilen och bilderna finns kvar och jag kan göra den Online ett litet tag. En bekännelse, kameror har en förmåga att dölja diverse defekter...
Senast redigerat av Rquired (27 september 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
27 september 2012
Kör en 528 som min förstabil smile Kan bara rekommendera det. Det negativa är rosten, men det är så jävla mycket annat positivt om bilen, så allt det negativa blir som bortblåst smile Motorn är underbar...

606 Inlägg
28 september 2012
köpte en 523IA -98 igår fullutrustad importerad 2002 och har sedan dess haft 2 ägare 1 mellan 2002 -> 04 därefter killen jag köpte den av. har rullat 27.000mil och går som en klocka har inte haft den speciellt länge kört ca 25 mil men är redan riktigt nöjd bakluckan är rostig men inte mycke alls annars skitfin och är riktigt härlig att köra efter motorväg.

gav 19.000 för den med 3x uppsätningar däck smile stora färddatorn med skärmen, dock flimmrar den ibland tidigare ägaren trodde det var ett kabelbrott vid bagageluckan som orsakade problemet :p

Roligaste var att han visade annonsen som han köpte bilen från 2004. 139.000kr betalade han för bilen för 8 års sedan big_smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

Sök