hej har en volvo 240 från 1977 som jag ska besiktiga nästa vecka. det började med att en skyltbelysning slutade funka och en broms lampa då provade jag bytta lampa men det hjälpte inte då drog jag en ny ström från den ena till den andra skyltbelysningen och då funka det ett litet tag sen börjadet bara gå säkringar så jag kopplade bort den igen mendet gick ändå bara säkringar vad kan det vara? nu hat jag inga parkeringsljus eller halvljus och inga skyltbelysningar bara en bromslampa. vad kan det vara skulle vara tacksam om någon viste skulle behöva svar ganska fort. mwh
Eftersom säkringarna går så har du nog kortslutning någonstans. Ta ur alla lampor vid skyltbelysning och bakljusen, kolla noggrannt att det inte är kablar med trasiga höljen eller en massa ärg som gör att det kortsluter mot jord. Om jag tolkar elschemat rätt så ligger skyltbelysningen parallellt över bakljusen så de kan påverka varandra. Kika även vid säkringsdosan (speciellt säkring 11+12) att det inte ser mystiskt ut där.
okej har kollat säkringarna och fått det att sluta gå säkringar men det värkar inte finnas nån ström har provat he den mot karossen men det går ingen säkring eller gnistrar till. och när jag har den på tomgången och slår på lyset då går den ner i varv.
Bakljusen går tydligen via ljusvredet, inte ljusrelät. Från ljusvredet går det kablar till säkring 11+12 och från säkringarna vidare till glödtrådsvakten, sedan vidare till bakljusen. Enligt elschemat i Haynes alltså.
Parkeringslamporna går till säkring 11+12. Om parkeringslamporna funkar, men inte bakljusen, så ligger felet troligen mellan säkringarna och baklamporna eftersom de får spänning från samma säkringar. Du får mäta dig fram.
Förresten, halvljuset verkar inte gå via någon säkring och eftersom motorvarvtalet dippar när du slår igång ljuset (trots att halvljuset inte funkar) så finns risk att det ändå är kortis någonstans just nu. Att varvtalet sjunker kan vara tecken på att generatorn jobbar hårt och en kortslutning gör att det drar mycket ström. Kolla upp det där.
Jag hänger inte med riktigt nu. Du har alltså tagit kabeln till baklamporna (borde vara röd) och satt som bakljuslampor....men det är ju samma sak.
Menar du bakljus nu, eller menar du backljus?
Din bil har väl sidomarkeringslyktor på bakskärmarna (brukar sitta på -77, har själv haft en sån) och de är också kopplade till säkring 11+12, kolla även där att det inte ser mystiskt ut.
Att kolla upp eventuell kortslutning är kanske inte det lättaste om man inte vet ungefär vart felet kan tänkas ligga, men du kan nog börja med att plocka loss ljusvredet och se att det inte har smält ihop kablar på baksidan av vredet. Om bilen har dragkrok så kan du även kika där och rengöra, släpvagnsuttaget kan ställa till med diverse konstiga problem ifall det är kortis där.