Trimma min Nissan S14... Vad göra? (nybörjare)

juhaaan
15 juni 2012 · 619 Inlägg

Okej.. Så jag kan börja med att höja laddet, sen kan man ta och byta turbo och grenrör lite senare.

Men frågan är hur man höjer laddet bara big_smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
sjunne75
15 juni 2012 · 111 Inlägg

Som jag förstod var det Vems...Kllat deras forum ?...http://www.vems.se/forum/

Subaru Legacy B4 RSK "Blåe by Superior Imports" (2000)
juhaaan
15 juni 2012 · 619 Inlägg

Jo har kikat där och laddat ner programvaran. Men det varju inte det lättaste att först

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
sjunne75
15 juni 2012 · 111 Inlägg

Nä kanske inte... Men det är nog där då får tag på någon som kan det mer....alltid knepigt när någon annan har gjort det....min andre bror sitter med ettvsystem i en Subaru som aldrig sålts i eu...den är svår ;)allt på japanska...men det går tar bara längre tid

Subaru Legacy B4 RSK "Blåe by Superior Imports" (2000)
SaTN Köp
15 juni 2012 · 106 Inlägg

juhaaan skrev:
Jo har kikat där och laddat ner programvaran. Men det varju inte det lättaste att först

Vet du om det är en pysventil eller om du kan ställa i ditt vems? Kolla upp det först.
1bar ger inga 400hk, men tänk på att lådorna kanske inte är dom hållbaraste så du inte missar växlar och sliter i den för mycket smile.

Audi S2 "720whp" (1991)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
LocKtar Herr
15 juni 2012 · 1 722 Inlägg

SaTN skrev:

LocKtar skrev:

SaTN skrev:
NOGS.se finner du allt på.

OCH LocKtar, klart man kan byta styrsystem utan att ha för hänsikt att trimma "en massa". Du kan plocka mer effekt och få en finare gång på bilen med ett riktigt sprut, underlättar en hel del jämfört med ett kasst chip.

Med en större turbo är det inte nödvändigt att du behöver ladda mer. En GT2871R har snabb spoolup(tidigt ladd) och dom är inte mycket större än original.

Men kom ihåg att för varje sak man byter och säkrar upp så kommer en ny svaghet.
Te.x kopplingen, som original inte är den hetaste. Finns massor av saker.

Men du har valt en bra bil med mycket potential! Sen att du har ett riktigt sprut underlättar rejält från start. Finns en uppsjö av prylar att köpa och till förhållandevis bra pengar.

Men läs in dig på nogs.se så hittar du allt du behöver.

Ingen har väl sagt att man INTE kan, det jag säger är att det tillhör ovanligheten att köpa ett sprut för 10lök sen låta någon mappa för 10 lök, för att enbart optimera bilen med originaldelar....

Ofta byter man ju ut hela bottendelen mot stakare dito.

Eller så köper många ett styrsystem som är bra för runt 5k, mappar för runt 5k. Utan att behöva byta bottendelen.
Går att hitta bra med effekt redan på vissa bilar original. Finns ju en hel del bilar som håller för ganska mycket original, om man gör efter konstens alla regler.

(mellanslag kan vara bra, redigerat)

Men du håller alltså inte med det jag skriver? att de flesta brukar köpa ett sprut i samband med rejäl trimning?

Du menar mer att folk köper ett sprut för att optimera en helt originalmotor?

om du håller med det jag skrev överst, varför kommenterar du ens det jag skriver? för det är ju exakt det jag menar.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
15 juni 2012 · 1 722 Inlägg

sjunne75 skrev:
400hk på origanl kolvar....eller hur hahahahahaha..
men öka laddet till strax under 1 bar så har det hänt mycket
men vill du göra det seriöst, byt turbooch grenrör, oljekylare...öppnare ljudpipor och kolvar och stakar
men att kolla mappnigen...
kvittar hur "starka" prylar man stoppar i, är mappen fel går det år helvete ändå

fråga ninurta här på garaget, han har varit med om allt när det gäller haveri på s14

okay, jag har inte ägt en s14 själv, men jag har ägt en s13, utan sprut, men modifierad utan att öppna motorn, jag med flera, har kunnat bänka nära om inte mer än 400hk hållbara. (veven)

med en sr20det, som har 200hk original, så tror jag inte det är omöjligt MED ett sprut att kunna ladda så man får 400hk, utan att öppna motorn. givetvis måste du ha soppapump, större avgas, turbo, spridare, ic mm..

Senast redigerat av LocKtar (15 juni 2012)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
juhaaan
15 juni 2012 · 619 Inlägg

SaTN skrev:

juhaaan skrev:
Jo har kikat där och laddat ner programvaran. Men det varju inte det lättaste att först

Vet du om det är en pysventil eller om du kan ställa i ditt vems? Kolla upp det först.
1bar ger inga 400hk, men tänk på att lådorna kanske inte är dom hållbaraste så du inte missar växlar och sliter i den för mycket smile.

Pysventil? Menar du dump eller? Förklara gärna smile

Vill inte ha 400hk räcker gott och väl med 280-300. Vill inte ha för mycket slitage osv smile men 280-300hks lär väl lådan klara??

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
SaTN Köp
15 juni 2012 · 106 Inlägg

Finns dom som kör sönder lådorna redan original.
Men är lådan i bra skick så håller dom länge bara man inte är så våldsam.

En typ av pysventil. Sitter innan wastegateklockan.

http://www.ridetech.se/public/img/user/BT-01.jpg

Senast redigerat av SaTN (15 juni 2012)

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Audi S2 "720whp" (1991)
LocKtar Herr
15 juni 2012 · 1 722 Inlägg

juhaaan skrev:

SaTN skrev:

juhaaan skrev:
Jo har kikat där och laddat ner programvaran. Men det varju inte det lättaste att först

Vet du om det är en pysventil eller om du kan ställa i ditt vems? Kolla upp det först.
1bar ger inga 400hk, men tänk på att lådorna kanske inte är dom hållbaraste så du inte missar växlar och sliter i den för mycket smile.

Pysventil? Menar du dump eller? Förklara gärna smile

Vill inte ha 400hk räcker gott och väl med 280-300. Vill inte ha för mycket slitage osv smile men 280-300hks lär väl lådan klara??

Jag hade satsat på en elektronisk laddtrycksstyrning istället för en pysventil, du får snabbare och mer exakt ladd. har bara haft problem när jag köpt en pysventil, du ska inte ha några problem att fixa in det elektroniskt via ditt VEMS.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
juhaaan
15 juni 2012 · 619 Inlägg

Okej smile hur svårt är det att "installera" en sån?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Janneutanb
15 juni 2012 · 7 271 Inlägg

Sitter det ingen magnetventil där nu till vems sprutet?
Hur är slangen till wastegaten dragen?

juhaaan
16 juni 2012 · 619 Inlägg

jadu de vet jag inte

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Janneutanb
16 juni 2012 · 7 271 Inlägg

Då får du väl ta och öppna huven och kika efter wink

juhaaan
10 september 2012 · 619 Inlägg

Bumpar tråden nu, har ställt upp laddet till 1,2b men börjar tröttna lite på det nu. Är nästa steg en större snurra? Isåfall vad krävs det för att det ska bli bra ihop? smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
DusanMandick Random Hero
1 oktober 2012 · 4 047 Inlägg

juhaaan skrev:

LocKtar skrev:
att byta styrsystem i en bil är inget man gör på en kvart, och det gör man inte om man inte har för avsikt att trimma rätt rejält.

Jag fick för mej att du va rätt okunnig inom området, och det verkar som du kommer få lägga mycket pengar på att få det att funka, alternativt ha kompisar som är insatta i området... med trimmade bilar är det alltid problem på ett eller annat sett, och när du väl får problemet och inte förstår nåt om bilar så blir allt väldigt dyrt och komplicerat, men ingenting e omöjligt, går ju att lära sej! Men gör som jag sa, snacka med någon som kan VEMS, be han mappa, och hoppas att allt håller smile

Nja visst är det så, men förra ägaren var riktigt grym på det, gjort det på 2-3 bilar tidigare och jobbar just nu åt att programmera volvobilar i Göteborg, men nog om det smile

Jo jag är väl inte direkt kunnig men man lär sig, var lika när man höll på med moppe och tidigare bil, kunde ingenting från början men lär mig och tillslut kan man det mesta smile

Jo det är väl egentligen därför jag bara vill ha bättre acc och inte byta för mycket. Har hört många som det rasar för osv när det trimmas mycket, därför jag egentligen föredrar mer eller mindre original.

Men om jag byter turbo och grenrör, blir det stor skillnad då? Blir det mer "slitage" ?


masseT5R skrev:
den borde flytta på sig redan nu..nåt är ju våldsamt fel..

Klart den rör sig dugligt, gör väl 0-100 på runt 7 sek om det säger nånting, men har vant mig så tycker inte det är nånting längre om man jämför när den var nyköpt

0-100 original ligger på 6.9sek....

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
juhaaan
1 oktober 2012 · 619 Inlägg

Har inte mätt så vet inte vad den gör..

Men med ett extraktorrör, blir det nån skillnad då?

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang