Motorolja Audi S4 2,7 Biturbo

MJSudden
1 september 2011 · 172 Inlägg

saxxen skrev:

Glesmark skrev:

saxxen skrev:
nee samma här  kör castrol rakt av pga bästa värmeskydds filmen vid höga tempraturer ! så är du rädd om bilen din så kör på castrol är du inte de köp biltema swedol elle nå annat billigt piss

Vilken olja av castrols alla oljor har den bästa värmeskyddsfilmen på marknaden då?

beror på vad man har för motor jag kör en trimmad audi a4(240hk) så jag kör med en castrol edge sport 10W60
de är lite tjockare så  oljan sätter sig de de ska så den inte blir för rinning då kan de läcka igenom packningar och motorn sen håller den en bra kylning tep på oljan och oljan sitter bra i smörjningen när de blir hett de bränns inte bort elle vad jag ska säga  men man kan ju med titta i handboken vad de ska vara för just din bil med så de är lite olika de där beroende vad du har för bil då smile

Kollar man i instruktionsboken så kan man använda ett stort antal oljor...
Så den lilla lektyren var inte till nån nytta alls...hehe
MOBIL SUPER 3000 5W40 blev det slutliga valet av motorolja  smile

Senast redigerat av MJSudden (1 september 2011)

Bimmers of Sweden CREW
S4Fan
1 oktober 2012 · 8 Inlägg

MJSudden skrev:
Har service på bilen inom kort och är lite kluven vilken motorolja som bör väljas.

Möller Bil rekommenderar Castrol Helix Ultra 5W-40 Longlifeolja.

Då jag själv byter olja + filter var 500:e mil känns inte det som det bästa alternativet.
Vissa använder Castrol Sport 0W-40 och andra kör med 10W-60.
Kör bilen dagligen, vilket innebär sommar & vinter så jag behöver en funktionell olja som är BRA.

Tips och förslag mottages!

Kan tilläggas att det ofta är problem med turbosarna på dessa motorer då de sitter väldigt trångt och blir då svårt att bli av med värmen via värmestrålning (värmer upp allt omkring istället), viktigt att KYLA turbosarna ordentligt på tomgång några minuter efteråt om man gasat på, eller kör lugnt ett tag så man får kyla bort värmen, annars stiger värmen grymt och koksar oljan i turbosarna om du stänger av för snabbt, det viktigaste är valet av olja, kör man dessa bilar på skitolja så kommer turborasen som ett brev på posten, att byta dem kräver att man tar ur motorn (enklast).

Om den blåryker KAN det vara ett tecken på att turbosarna börjar ta slut...?

Rekommenderar att köra på SBK Racing, den oljan kan koka och fräsa utan att koksa det minsta, och är i övrigt en grymt bra olja, kostar typ 200 kr litern på macken, men beställer du 20 l dunk kostar den 70 kr litern istället
Kör man på riktigt bra olja och sköter bytena ordentligt tror jag inte att de pajar oftare än andra bilar (förutsatt att man är noga med att kyla aggregaten på tomgång om man tryckt på), de är bara så mycket känsligare för att köra på skitolja än andra bilar, kan lika gärna beställa nya turbosar direkt då....! !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang