Rostskyyd undertill. Ovanpå befrintlig rost?

mps
20 september 2012 · 4 Inlägg

Vad för rostskydd rekomenderas om man har små, små, små rostutslag undertill bilen och vill rostskydda.
Något man kan spraya på som sätter sig så passa att den "kväver" rosten.

Vad rekommenderas?

Saab 96 (1966)
Saab 9-5 Aero "Motorvägskryssaren" (2001)
Saab 9-3 "Mobboffret" (1999)
Rwd
20 september 2012 · 337 Inlägg

Att göra så är ungefär som att sätta plåster på en som har invärtes blödningar

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
mps
20 september 2012 · 4 Inlägg

Så är det ju tyvär.
Folk använder ju poluester för att måla över rost, sen finns det diverse rostätare/konverterare.
Tänkte det fanns någon kombination av dessa och rostskydd.

Saab 9-5 Aero "Motorvägskryssaren" (2001)
Saab 96 (1966)
Saab 9-3 "Mobboffret" (1999)
cpu1337
20 september 2012 · 766 Inlägg

mps skrev:
Vad för rostskydd rekomenderas om man har små, små, små rostutslag undertill bilen och vill rostskydda.
Något man kan spraya på som sätter sig så passa att den "kväver" rosten.

Vad rekommenderas?

slipa plåtrent på med rostskyddsfärg och vanlig färg och sen underredsmassa på det.
om du bara kletar på rosten så ser det bra ut en stund men kommer tillbaka direkt och då är det hål istället

Mattia-SS
25 september 2012 · 188 Inlägg

Är det inte så att en rostprocess stannar av om den inte får syre? Vilket den inte får om den täcks helt med tex tectyl.

mps
3 oktober 2012 · 4 Inlägg

Mattia-SS skrev:
Är det inte så att en rostprocess stannar av om den inte får syre? Vilket den inte får om den täcks helt med tex tectyl.

Det jag fått höra med.
Men hur tät är Tectyl?

Saab 9-5 Aero "Motorvägskryssaren" (2001)
Saab 9-3 "Mobboffret" (1999)
Mattia-SS
3 oktober 2012 · 188 Inlägg

mps skrev:

Mattia-SS skrev:
Är det inte så att en rostprocess stannar av om den inte får syre? Vilket den inte får om den täcks helt med tex tectyl.

Det jag fått höra med.
Men hur tät är Tectyl?

Vet inte, men allt som läggs under en bil måste nog bättras på efter hand. Men det där med rosten måste ju stämma tycker man. Rost behöver ju syre för att fortsätta "leva". Så som du skriver o säkert menar - man borde kolla vilket som tätar mest.

Dotzie
3 oktober 2012 · 487 Inlägg

Tectyl är ett märke/ företagsnamn men som också är det generella benämningen för tjock underredsmassa. Jag rekommenderar att göra ordenligt istället för att fuska sig fram, möjligen kan teorin om att kväva rosten vara korrekt, men den har förmåga att krypa fram ändå om man inte tar bort så mycket det går av den. Finns rosten på ett ställe som är hårt utsatt för fukt/vatten/snö så kommer även den tjocka massan med tiden att ge med sig och minsta lilla por i den gör att det kommer in fukt och syre då går processen fort kan jag lova.


Dagens tips är som alltid!!!,cool Gör ett riktigt jobb på din bil istället för att fuska dig fram, din bil betingar ett högre värde om man som köpare ser att att man har att göra med en seriös person.

Handlar frågan om att du har en något halvskrot som du bvara ska åka i så behöver du inte ens kosta på din rost tjock undersmassa. smile

Dont trust your rust tongue

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Mattia-SS
3 oktober 2012 · 188 Inlägg

Sen får man kanske ta i beaktande om det är en året runt bil eller en bil som rullar ett par hundra sommarmil om året.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang