5074
Sök

Starkare lampor till backljuset

1 915 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Skulle vilja ha lite bättre backljus på min V70.
Tänkte först på xenon, men det går inte att modifiera lamphållaren så det funkar med xenon.
Så alternativet är LED eller halogen.
De flesta LED jag sett har motsvarat 21w, har det stått. Så de bör väl lysa ungefär likadant som nu.
Men hittade en LED med 5000k 280lm ljusstyrka, vad tror ni om sånna lampor?  Lyser de upp mer bakom bilen än original ?
Nån som vet hur många lm det är på en vanlig 21w BA15s lampa ?
LED 280lm

Sen hittade jag även 50W halogenlampor till backljus osv.
50W halogen
Det är ju dubbelt så många watt som nu, det borde alltså lysa dubbelt så starkt.
Vad tror ni om det ?
Hur hög effekt klarar originalkablarna av ? Går ju alltid att koppla via relä om det skulle behövas.
Klarar glaset den högre effekten ? Vill ju inte att lycktorna ska smälta.
Men backljus används ju inga längre stunder, så det kanske går bra med värmen ?

Eller har ni andra förslag ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

866 Inlägg
7 december 2011
Gör som SÄPO två extra ljus under kofångaren i bakspoilern ;-)

2 266 Inlägg
7 december 2011
Såna här hade jag i min vita men de var riktigt dåligt. Inget om de inte tonade rutor och inge snö iallafall..
http://www.diodhuset.se/1/sv/diod-led-l … grp-s1/162

svetsdiff !!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 december 2011
Värmen är ju inga problem då det som du säger är så korta stunder, däremot lyser det inte dubbelt så mycket, värmeförlusterna ökar mer än ljuset.
Men det kommer att göra stor skillnad, jag brukar själv köra med 35W. Kablarnas dimension är olika på olika bilar så där får du tänka själv eller vänta på att nån som kan just V70 svarar.
Men jag har iaf kört 35W med lyckat resultat i flera modeller.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Supraman
2 300 Inlägg
8 december 2011
Hej.

Det finns xenon för just backljus ute på svenska marknaden.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 064 Inlägg
8 december 2011
Hej!
VPARTS säljer färdiga kitt för xenonkonvertering till backljuset:
http://www.vparts.se/sv/artiklar/ovriga … index.html

eller så gör du som vi gjorde (bilder och info):
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6&p=42

Lite tips iallafall=)

//Lindh
Senast redigerat av Lindh (8 december 2011)

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 915 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Tack för era svar!
Jo, vet att det finns xenonkit för backljus, är väldigt dyra oxå...

Problemet är lamphållaren... Måste ha sönder den ifall jag ska kunna sätta i en xenonlampa.
Hade varit så mkt enklare om det varit en egen hållare till backlampan.

Men jag gör nog som så att jag modifierar lamphållaren och sätter i xenon, det funkar ju bra så länge man inte ska byta tillbaks till halogen igen (o det finns det ingen anledning till, om man inte vill ha sämre ljus igen)

Bara frågan för vilken lampsockel som passar bäst.
Det är väl H7 på bilden nedanför ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-3edb312159a40af61410333296123533.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 997 Inlägg
8 december 2011
Louksor skrev:
Tack för era svar!
Jo, vet att det finns xenonkit för backljus, är väldigt dyra oxå...

Problemet är lamphållaren... Måste ha sönder den ifall jag ska kunna sätta i en xenonlampa.
Hade varit så mkt enklare om det varit en egen hållare till backlampan.

Men jag gör nog som så att jag modifierar lamphållaren och sätter i xenon, det funkar ju bra så länge man inte ska byta tillbaks till halogen igen (o det finns det ingen anledning till, om man inte vill ha sämre ljus igen)

Bara frågan för vilken lampsockel som passar bäst.
Det är väl H7 på bilden nedanför ?
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-3edb312159a40af61410333296123533.jpg

Japp, det är H7. Står i bildkommentarerna på "zwudda"s bild också.

Jag har blivit riktigt sugen på att göra så på min V70 också! smile

Ta gärna några bilder om du gör på detta sättet, hade varit intressant och kolla lite fler innan man vågar sig på det själv smile

1 064 Inlägg
8 december 2011
Ja mkt billigare att sätta i ett kitt själv, därför vi moddade i eget istället för att köpa färdigt smile
Lycka till, är busenkelt att sätta i ett eget kitt smile

//Lindh

Nuvarande bilar:
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 915 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Ja, 25W xenon-backljus för 1900kr eller 35w xenon på ebay för 200kr... Svårt val tongue

Behövs det kopplas in via relä ? Eller orkar kablarna med xenon ?

Som på tex strålkastarna går det ju bra utan något relä inkopplat, bara + & - till originalkontakten, men kanske är grövre kablar till strålkastarna ?

Lindh skrev:
Ja mkt billigare att sätta i ett kitt själv, därför vi moddade i eget istället för att köpa färdigt smile

//Lindh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 281 Inlägg
8 december 2011
Louksor skrev:
Ja, 25W xenon-backljus för 1900kr eller 35w xenon på ebay för 200kr... Svårt val tongue

Som på tex strålkastarna går det ju bra utan något relä inkopplat, bara + & - till originalkontakten, men kanske är grövre kablar till strålkastarna ?

Lindh skrev:

//Lindh

En vanlig backlampa ligger på 21w och xenon på 35 så det skiljer drygt 1 ampere så det ska inte behövas något relä.

1 064 Inlägg
8 december 2011
Brains skrev:
Louksor skrev:

Lindh skrev:

//Lindh

En vanlig backlampa ligger på 21w och xenon på 35 så det skiljer drygt 1 ampere så det ska inte behövas något relä.

Precis, jag kör däremot 55W men utan relä, har relän liggandes som jag tänkte sätta dit när man får tid och ork tongue
//Lindh

Nuvarande bilar:

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 december 2011
Klämde i 75watt xenon i backljusen på audin, i ljust blir de:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Cse225
14 december 2011

Soppgubbe
900 Inlägg
19 oktober 2012
Lindh skrev:
Brains skrev:
Louksor skrev:

Precis, jag kör däremot 55W men utan relä, har relän liggandes som jag tänkte sätta dit när man får tid och ork tongue
//Lindh

Jag har 2x35w i backljuset i min s70, men när jag lägger i backen så blinkar det bara sad
Hur kopplar jag lättast ett relä?

Mvh Joel

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Sök