Tips till en noob. Göra om ljudet från en padda till lågnivå?

Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

Tja.
Hade tänkt sätta in en galaxy tab som huvudenhet i bilen. Det jag undrar är hur jag ska hantera signalerna som jag får ut från 3.5mm pluggen. Antar att jag vill ha det till lågnivå signaler?
Sen måste jag ersätta förstärkardelen i min nuvarande huvudenhet på något sätt. Finns det någon lite smidigt slutsteg som man skulle kunna sätta i din facket bakom galaxy tabben?

Jag är helt nybörjare på biljud så all hjälp mottas med glädje. Glöm inte att du måste prata som till ett barn när du snackar ljud med mig:D

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 oktober 2012 · 8 744 Inlägg

Signalen ut från hörlursutgången håller samma nivå som lågnivå, så den kan du köra direkt in i ett steg. smile Ang. steg så finns det inte alltför många som är jättesmå, och dom flesta är rätt kassa. Men bland annat RockfordFosgate har ett litet ett som ska prestera rätt bra, men då kostar det därefter också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Signalen ut från hörlursutgången håller samma nivå som lågnivå, så den kan du köra direkt in i ett steg. smile Ang. steg så finns det inte alltför många som är jättesmå, och dom flesta är rätt kassa. Men bland annat RockfordFosgate har ett litet ett som ska prestera rätt bra, men då kostar det därefter också.

Tack för svar.
Tycker dock det är lite märkligt att det inte finns någon typ av ersätting av den förstärkning som annars huvudenheten levererar. eller är det så att man ska behålla standard enheten men bara gömma den någon stans. Syns bara att man har mycket begränsad plats i vipern.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Boyakacsha
8 oktober 2012 · 409 Inlägg

Förstärkardelen i en huvudenhet är riktigt klen, den effekten räcker inte långt.. Därför är alla steg större, dom presterar helt enkelt bättre och "mer" ljud.

Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

Original är det ett separat steg till basarna. Dom mindre högtalarna i dörrarna och insrumentbrädan antar jag förstärktes av huvudenheten. Till dom kan det väl igentligen inte krävas så mycket. Nu är prio ett bara att det ska funka som original då huvudsyftet är att få livedata från odb2 i "paddan". Jag kan ändå bara lysna på stereon när motorn är avstängd:P

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Horsyhorse
8 oktober 2012 · 1 727 Inlägg

Decerto skrev:
Original är det ett separat steg till basarna. Dom mindre högtalarna i dörrarna och insrumentbrädan antar jag förstärktes av huvudenheten. Till dom kan det väl igentligen inte krävas så mycket. Nu är prio ett bara att det ska funka som original då huvudsyftet är att få livedata från odb2 i "paddan". Jag kan ändå bara lysna på stereon när motorn är avstängd:P

Du kan alltså låta orginalstereon sitta om du får en TAB-till-steg-till-orginalhögtalare-lösning?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

Hällst vill jag plocka bort orginalstereon helt då jag tycker det är en snyggare lösning och sen blir ju bilen 1kg lättare:D
Vill bara ersätta dom 2*40watt som sitter i huvudenheten så att det går att driva högtalarna via tabben. (basarna har redan ett separat steg så där är det lungt).

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Horsyhorse
8 oktober 2012 · 1 727 Inlägg

Decerto skrev:
(basarna har redan ett separat steg så där är det lungt).

Aha, trodde det var ett separat ORGINAL steg till basarna.
Bassteget drivs av vadå?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

haha förvirringen är stor. Jag som säkert förklarar som ett mongo.

Det som sitter i nu är bara orginal prylar. Huvudenheten, slutsteg till basarna (dom mellan stolarna bak), högtalare i dörren och instrumentbrädan.

Jag vill lyfta bort huvudenheten och då måste jag väl förstärka signalen till dom högtalarna som inte sitter på slutsteget.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Horsyhorse
8 oktober 2012 · 1 727 Inlägg

Decerto skrev:
och då måste jag väl förstärka signalen till dom högtalarna som inte sitter på slutsteget.

Och här måste signalen splittas(det bästa vore att ha ett helt nytt 4-kanal för att inte ev. få problem med "splittningen") från TAB till basslutsteg och nytt steg, ELLER om man hittar ett litet steg som har "UT" till bassteget.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Decerto skrev:
och då måste jag väl förstärka signalen till dom högtalarna som inte sitter på slutsteget.

Och här måste signalen splittas(det bästa vore att ha ett helt nytt 4-kanal för att inte ev. få problem med "splittningen") från TAB till basslutsteg och nytt steg, ELLER om man hittar ett litet steg som har "UT" till bassteget.

Pierre

Aha ok. Hur splittar man upp signalen? Gissar att det finns gadgets till det;D

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Danjul
23 oktober 2012 · 107 Inlägg

Jag hade nog inte direkt kört den direkt till ett par steg, jag hade gärna velat ha nånting att kontrollera volymen på separat och sen skulle man vilja hämta signalen digitalt från taben för att slippa köra Digital -> Analog omvandlingen i taben...

Man kan kika på att bygga TAB -> Audison Bit One eller Bit Ten -> Slutsteg -> Högtalare

Men det kanske blir för avancerat...

http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=42




Ska du forstätta det spåret du tänker "TAB --> STEG --> HÖGTALARE" så kan du kika på Pioneers PRS-D800 att driva dörrar med, har fått väldigt mycket varma recensioner! Den lille krabaten orkar även att driva basar om man vill köra två likadana.

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ … s/PRS-D800

Senast redigerat av Danjul (23 oktober 2012)

Mitsubishi Evo V "Irja" (1998)
Danjul
23 oktober 2012 · 107 Inlägg

Decerto skrev:

Horsyhorse skrev:

Decerto skrev:
och då måste jag väl förstärka signalen till dom högtalarna som inte sitter på slutsteget.

Och här måste signalen splittas(det bästa vore att ha ett helt nytt 4-kanal för att inte ev. få problem med "splittningen") från TAB till basslutsteg och nytt steg, ELLER om man hittar ett litet steg som har "UT" till bassteget.

Pierre

Aha ok. Hur splittar man upp signalen? Gissar att det finns gadgets till det;D

För att splitta till två slutsteg kan du använda dig av en vanlig "RCA y-split kabel" som har en hona till två hanar.

ex. http://www.proson.se/index.php3?pageid=153

Mitsubishi Evo V "Irja" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang