2941
Sök

Funderingar om att köpa ljud på utländska hemsidor är det ok?

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Tjena, tänkte köpa lite ljud till bilen, har inte riktigt bestämt mig än.
Jag kollade runt på olika svenska hemsidor och alla ligger ungefär runt samma pris, så jag började kolla runt på utländska hemsidor såsom http://www.hifisoundconnection.com/ vilket hade riktigt riktigt bra priser. Nästan 50% lägre priser än i Sverige.

Då är lyder frågor såhär: Är det säkert att handla ifrån utländska hemsidor? Är det någon som har gjort det och vet vet om det är krångligt?
Har nämligen aldrig handlat ifrån utlandet själv.

Tack på förhand! smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 oktober 2012
Det är väl ingen större risk än att beställa från Sverige. Var ju mängder av människor som beställde saker från Blekinge Bilradio för ett tag sen och dom kursade ju, så det är ju inte "säkert" att handla inomlands heller. Det som man ska tänka på är att om något krånglar utomlands så kan det vara lite svårare att få tillbaka pengar osv beroende på hur man betalar. Betalar man med Paypal och dom inte skickar din vara så kan man få pengar tillbaka, svårare med bankbetalningar osv. Även frakten tar ju några dagar längre, men det är ju naturligt. Köper man från Asien kan frakten vara flera veckor. Handlar du utanför EU så kan det även tillkomma moms och tull så då slutar priset oftast samma som i Sverige smile Men många handlar och kommer igenom tullen ändå (vet inte hur tullen fungerar, varför vissa bara får tulla?).

Jag har handlat mycket från England, Tyskland och USA (mina fälgar är från USA t.ex.) och har hittills inte haft något krångel. Enda var att jag skrivit fel adress på en grej jag beställde från England, så det gick tillbaka till företaget och då kontaktade dom mig och bad om en ny adress så dom var trevliga smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Det är väl ingen större risk än att beställa från Sverige. Var ju mängder av människor som beställde saker från Blekinge Bilradio för ett tag sen och dom kursade ju, så det är ju inte "säkert" att handla inomlands heller. Det som man ska tänka på är att om något krånglar utomlands så kan det vara lite svårare att få tillbaka pengar osv beroende på hur man betalar. Betalar man med Paypal och dom inte skickar din vara så kan man få pengar tillbaka, svårare med bankbetalningar osv. Även frakten tar ju några dagar längre, men det är ju naturligt. Köper man från Asien kan frakten vara flera veckor. Handlar du utanför EU så kan det även tillkomma moms och tull så då slutar priset oftast samma som i Sverige smile Men många handlar och kommer igenom tullen ändå (vet inte hur tullen fungerar, varför vissa bara får tulla?).

Jag har handlat mycket från England, Tyskland och USA (mina fälgar är från USA t.ex.) och har hittills inte haft något krångel. Enda var att jag skrivit fel adress på en grej jag beställde från England, så det gick tillbaka till företaget och då kontaktade dom mig och bad om en ny adress så dom var trevliga smile

Okejokej låter bra det! Får nog bli att beställa därifrån då, kan det hända att det blir tull när man beställer inom EU också? För den hemsidan som jag länkade ligger i spanien så det är ju ändå en bit!
Tack för informativt svar! smile

9 146 Inlägg
27 oktober 2012
Kolla bara så att prylarna har worldwide eller europa garanti. Min sambo köpte en Pioneer DVD till mig från USA som pajade så klart. Skulle bli ett nedrans bök att skicka tillbaka den till USA för att få lagad. Handla från EU land blir tullfritt, men från annat land så är det en chansning.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 oktober 2012
Ingen risk att det blir tull inom EU smile

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Kolla bara så att prylarna har worldwide eller europa garanti. Min sambo köpte en Pioneer DVD till mig från USA som pajade så klart. Skulle bli ett nedrans bök att skicka tillbaka den till USA för att få lagad. Handla från EU land blir tullfritt, men från annat land så är det en chansning.

Okej, den hemsidan jag tänkte handla ifrån denna gången är ifrån Spanien så får hoppas att det inte blir några problem! smile

1 071 Inlägg
27 oktober 2012
Be dom skriva ner värdet till under 40dollar och skicka som "prov" så slipper man lite avgifter i tullen som annars kan bli

Onödigt inlägg^^

9 146 Inlägg
27 oktober 2012
partyvan skrev:
Be dom skriva ner värdet till under 40dollar och skicka som "prov" så slipper man lite avgifter i tullen som annars kan bli

Bättre å skriva "Gift" då i så fall, eller Happy birthday va du nu heter....

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
partyvan skrev:

Men inom EU är det väl till 99% ingen tull?

Gladen Beetle
237 Inlägg
27 oktober 2012
Det är ingen tull inom EU. Såvida du inte tänker ta frakten via kanarie öarna eller så.

2 024 Inlägg
27 oktober 2012
Kevaz skrev:
Putteliten skrev:

Okej, den hemsidan jag tänkte handla ifrån denna gången är ifrån Spanien så får hoppas att det inte blir några problem! smile

Var får du spanien ifrån???
HiFi Soundconnection
402B W. Mt. Vernon St. #138
Nixa, MO 65714

Låter tämligen som USA.
Beställningar från USA är tull och momspliktiga och momsen får man även lägga på på fraktkostnaden så det kan springa iväg rätt ordentligt. Dessutom är det ju ett helsike med support osv, stöd istället de handlare vi har i Sverige, det blir lite dyrare kanske men går du till rätt handlare så har du inga bekymmer med garanti, support, inställningshjälp osv, allt sånt är värt rätt mycket i långa loppet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Jägermeister
910 Inlägg
27 oktober 2012
Kan bara dela av mig av egen erfarenhet, tex Sony, Pioneer mfl har något som heter European warranty/garanti.
Så om något du köpt tex i Tyskland går sönder så kan du lämna in det på lagning i Sverige hos som i mitt fall en verkstad som lagar grejer för Pioneer.

Köpte en Pioneer dvd til bilen som fick krångel med att skärmen åkte in och ut trögare och trögare och lät mer och mer när den gjorde det.

Kontaktade företaget jag köpt spelaren av i Tyskland och fick hem gratis fraktsedel som var till ett Svenskt företag som servade och lagade Pioneers grejer och frakten hem från lagning var oxå gratis.

Enkelt och bra tycker jag och sparade ca 3500kr på att köpa den i Tyskland och frakten hit var billigare än vad frakten skulle varit om jag beställt spelaren från ett företag från Sverige, den biten fattar jag inte, tog 2 dagar så knackade en gubbe på min dörr från Svenska Posten och jag fick spelaren i min hand.

En gång är ingen gång...

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Kevaz skrev:
Putteliten skrev:

Var får du spanien ifrån???
HiFi Soundconnection
402B W. Mt. Vernon St. #138
Nixa, MO 65714

Låter tämligen som USA.
Beställningar från USA är tull och momspliktiga och momsen får man även lägga på på fraktkostnaden så det kan springa iväg rätt ordentligt. Dessutom är det ju ett helsike med support osv, stöd istället de handlare vi har i Sverige, det blir lite dyrare kanske men går du till rätt handlare så har du inga bekymmer med garanti, support, inställningshjälp osv, allt sånt är värt rätt mycket i långa loppet.

Oj jag måste ha kollat på fel ställe eller något, var 100 på att jag såg spanien men jag tycks ha fel.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Någon som har en hemsida ifrån EU med "billiga" priser?

564 Inlägg
28 oktober 2012
Kevaz skrev:
Någon som har en hemsida ifrån EU med "billiga" priser?

Caradiosecurity. Dock måste du skicka in en bild på leg och en bra idé är att fråga hur mycket frakten går på när du vet vad du ska beställa. Frakten kostar väl minst 30 pund men bra att fråga eftersom det beror på vikt också.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

452 Inlägg
28 oktober 2012
Tänk efter en extra gång innan Ni handlar utomlands. Nu skriver jag inte detta för egen vinning för jag att jag kränger bilstereo på nätet utan för att Ni skall förstå varför det faktist är bättre att köpa i Sverige.

Dels får Ni ingen support, hjälp och i viss fall garanti på saker som köpts utomlands.
Handlar verkligen allt om lägsta pris när Ni köper? Värderas inte support och personlig kontakt alls längre?
Tänk efter på alla problem på vad som kan tillkomma på vägen, dyrare frakter, paket som försvinner eller en trasig produkt som ej fungerar.

Se bara vad som är påväg att ske med hemelektronik branchen där folk bara jagar kronor och ören, on off, expert och vem blir nästa aktör att falla..... mediamarkt?? Nu säger jag inte att stormarknaderna är bästa stället att handla på utan man får gärna gå till de mindre butikerna men även dem börjar förvinna pga av allt prisjagande.

Va inte dumsnål, support you local dealer smile

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 oktober 2012
Team_Bilradiohuset skrev:
Tänk efter en extra gång innan Ni handlar utomlands. Nu skriver jag inte detta för egen vinning för jag att jag kränger bilstereo på nätet utan för att Ni skall förstå varför det faktist är bättre att köpa i Sverige.

Dels får Ni ingen support, hjälp och i viss fall garanti på saker som köpts utomlands.
Handlar verkligen allt om lägsta pris när Ni köper? Värderas inte support och personlig kontakt alls längre?
Tänk efter på alla problem på vad som kan tillkomma på vägen, dyrare frakter, paket som försvinner eller en trasig produkt som ej fungerar.

Se bara vad som är påväg att ske med hemelektronik branchen där folk bara jagar kronor och ören, on off, expert och vem blir nästa aktör att falla..... mediamarkt?? Nu säger jag inte att stormarknaderna är bästa stället att handla på utan man får gärna gå till de mindre butikerna men även dem börjar förvinna pga av allt prisjagande.

Mvh Mackan

Håller med fullt ut.......det finns en anledning till varför jag åker 8 mil till Trollhättan o köper min agrejer smile
Även om ni var närmare förut wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
28 oktober 2012
Team_Bilradiohuset skrev:

Mvh Mackan

Service betyder mycket för mig, just därför handlar jag ofta utomlands. Jag har haft mer problem när jag handlat i Sverige än vad jag har haft utomlands. Varför? Tyvärr är svenskar ett jävligt tråkigt folk som inte brinner mycket för service.

Söker man lite annorlunda bildelar t.ex. så får man oftast till svars från svenska handlare (både Internet och fysiska affärer) att det inte finns. Mailar man däremot någon firma i England eller Tyskland så får man samma svar, MEN med skillnaden att dom försöker jaga tag på det. Och i flera fall har dom hört av sig veckor senare med beskedet att dom hittat det jag letar efter. Det har jag nog aldrig varit med om i Sverige, för svenskar gillar sällan att bjuda på det där lilla extra utan att få betalt för det. Nu finns det givetvis bra service-människor i Sverige också men det känns tyvärr sällsynt idag...

Du har rätt i dyrare frakter. Mina blinkers till Golfen kostade 60 kr i Tyskland och frakten 140. Men i Sverige kostar exakt likadana blinkers 295 kr + frakt (runt 49 kr). Dom första blinkersen jag köpte var spruckna så jag mailade företaget i England. Dom bad mig ta ett kort på det och maila in, vilket jag gjorde. Då skickade dom en ny uppsättning blinkers.

Så jag håller inte alls med dig om att det är sämre personlig kontakt, sämre garanti, osv. Och jakten på några kronor och ören förstår jag inte heller. Jag har sparat minst 40 000kr på att handa från utlandet bara dom senaste 2 åren. Kalla mig dumsnål om du vill, men för mig är det månadshyran för lägenheten i 1,5 år. Det är inte några kronor och ören för mig.

Nu hinner jag inte skriva mer. Jag ska iväg till en av dom lokala elektronikbutikerna och se om dom fått in reservdelen till min bilstereo för tredje gången... smile (Media Markt)

Sök