Team_Bilradiohuset skrev:
Tänk efter en extra gång innan Ni handlar utomlands. Nu skriver jag inte detta för egen vinning för jag att jag kränger bilstereo på nätet utan för att Ni skall förstå varför det faktist är bättre att köpa i Sverige.
Dels får Ni ingen support, hjälp och i viss fall garanti på saker som köpts utomlands.
Handlar verkligen allt om lägsta pris när Ni köper? Värderas inte support och personlig kontakt alls längre?
Tänk efter på alla problem på vad som kan tillkomma på vägen, dyrare frakter, paket som försvinner eller en trasig produkt som ej fungerar.
Se bara vad som är påväg att ske med hemelektronik branchen där folk bara jagar kronor och ören, on off, expert och vem blir nästa aktör att falla..... mediamarkt?? Nu säger jag inte att stormarknaderna är bästa stället att handla på utan man får gärna gå till de mindre butikerna men även dem börjar förvinna pga av allt prisjagande.
Va inte dumsnål, support you local dealer

Mvh Mackan
Service betyder mycket för mig, just därför handlar jag ofta utomlands. Jag har haft mer problem när jag handlat i Sverige än vad jag har haft utomlands. Varför? Tyvärr är svenskar ett jävligt tråkigt folk som inte brinner mycket för service.
Söker man lite annorlunda bildelar t.ex. så får man oftast till svars från svenska handlare (både Internet och fysiska affärer) att det inte finns. Mailar man däremot någon firma i England eller Tyskland så får man samma svar, MEN med skillnaden att dom försöker jaga tag på det. Och i flera fall har dom hört av sig veckor senare med beskedet att dom hittat det jag letar efter. Det har jag nog aldrig varit med om i Sverige, för svenskar gillar sällan att bjuda på det där lilla extra utan att få betalt för det. Nu finns det givetvis bra service-människor i Sverige också men det känns tyvärr sällsynt idag...
Du har rätt i dyrare frakter. Mina blinkers till Golfen kostade 60 kr i Tyskland och frakten 140. Men i Sverige kostar exakt likadana blinkers 295 kr + frakt (runt 49 kr). Dom första blinkersen jag köpte var spruckna så jag mailade företaget i England. Dom bad mig ta ett kort på det och maila in, vilket jag gjorde. Då skickade dom en ny uppsättning blinkers.
Så jag håller inte alls med dig om att det är sämre personlig kontakt, sämre garanti, osv. Och jakten på några kronor och ören förstår jag inte heller. Jag har sparat minst 40 000kr på att handa från utlandet bara dom senaste 2 åren. Kalla mig dumsnål om du vill, men för mig är det månadshyran för lägenheten i 1,5 år. Det är inte några kronor och ören för mig.
Nu hinner jag inte skriva mer. Jag ska iväg till en av dom lokala elektronikbutikerna och se om dom fått in reservdelen till min bilstereo för tredje gången...

(Media Markt)