Tips om slutsteg setup.

Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

Tjo! Blivit lite ändringar i mitt projekt, och tänkte kolla med er vad ni rekommenderar att jag använder för slutsteg till grejerna smile

Förslag 1:

2 x http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … c-p368402/   - Framsystem
2 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to804.html        - Basar
1 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to5ez.html        - Slusteg ^
1 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o509c.html       - Framsystem
1 x http://se.jbl.com/product-detail-gto-12 … 752e-.html      - Slutsteg ^

Förslag 2:

2 x http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … c-p368402/    - Framsystem
1 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 504ez.html        - Slutsteg ^
1 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o509c.html        -Framsystem
2 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to804.html        - Basar
1 x http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … to3ez.html        - Slutsteg ^

Lite osäker på slutstegen till det andra framsystemet då det körs på 3 ohm, kanske inte spelar så stor roll?
Sen vad är fördel/nackdel med att köra monoblock till basarna? Är det absolut nödvändigt eller skulle det gå lika bra med 3-5 kanals?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
M_icke_
27 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Finns det någon anledning till att du har låst dig på just JBL?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

M_icke_ skrev:
Finns det någon anledning till att du har låst dig på just JBL?

Egentligen inte, men ifrån första början kollade jag runt efter bra och prisvärda framsystem och hittade då deras utgående sortiment för halva priset. Så JBL fick det bli denna gång, och jag vill gärna köra allt i samma märke och inte blanda olika märken.

Så det är väl egentligen enda anledningen till varför det är låst på just JBL i det här bygget smile

Sen delvis för att JBL var en av dom få som har basar i 8" vilket är det jag vill använda för den här bilen tongue

Senast redigerat av Hassman (27 oktober 2012)

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

Ingen som har något tips om vilket av förslagen jag borde köra på eller 1 annan lösning kanske?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
racer-putte
27 oktober 2012 · 6 558 Inlägg

1 st kit DD cs slim kit  6.5   
1 st  DDle308mini    8tums låda med element 
1 st DD c5c steg  4ch 

lr   1 st  cs kit  + 1 c2c steg till framsystem  å en mini 8a låda  + 1 cm600 steg till basen  ....lr  skippa färdig lådan å köp 2 st dd 508or  ist  smile

har lyssnat på rubbet  å det lirar riktigt trevligt  smile

Senast redigerat av racer-putte (27 oktober 2012)

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Roggan81
27 oktober 2012 · 76 Inlägg

Kolla även www.bilstereoonline.se

Funderar på köpa sp 6.5"x2 kit eller 6.5" kit och ett 8" kit till mina dörrar samt ett sp steg

Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

Fast nu är det ju slutstegen jag vill ha tips om, inte basar eller framsystem då det redan är fixat/bestämt smile Sen borde jag kanske ha varit lite tydligare i tråden om att jag vill hålla mig till JBL produkter.

Så gärna tips angående dom förslagen jag gett, eller andra passande JBL steg till basarna/framsystem nämnda smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
SjodinsBubbla Gladen Beetle
27 oktober 2012 · 237 Inlägg

Hassman skrev:
Fast nu är det ju slutstegen jag vill ha tips om, inte basar eller framsystem då det redan är fixat/bestämt smile Sen borde jag kanske ha varit lite tydligare i tråden om att jag vill hålla mig till JBL produkter.

Så gärna tips angående dom förslagen jag gett, eller andra passande JBL steg till basarna/framsystem nämnda smile

Du har mer eller mindre gjort klart för dig själv vad du vill ha. Det är svårt att ge tips på andra JBL grejer då det är begränsat inom den kategorin. Får man fråga vad du är ute efter?

Vardags lyssnande, tävlande eller skramel utanför Ica?

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

NickeEriksson skrev:

Hassman skrev:
Fast nu är det ju slutstegen jag vill ha tips om, inte basar eller framsystem då det redan är fixat/bestämt smile Sen borde jag kanske ha varit lite tydligare i tråden om att jag vill hålla mig till JBL produkter.

Så gärna tips angående dom förslagen jag gett, eller andra passande JBL steg till basarna/framsystem nämnda smile

Du har mer eller mindre gjort klart för dig själv vad du vill ha. Det är svårt att ge tips på andra JBL grejer då det är begränsat inom den kategorin. Får man fråga vad du är ute efter?

Vardags lyssnande, tävlande eller skramel utanför Ica?

Nja det håller jag väl inte riktigt med om, finns rätt många olika slutsteg i JBL. Det jag är ute efter är vardags lyssnande som låter bra ifall man drar upp volymen lite mer, det ska vara balanserat och inte bara bas hit och dit.

Det jag mest vill ha tips om är ifall setupen ser bra ut med effekt osv. T.ex har jag inte en aning om fördelar/nackdelar med ett monoblock istället för ett flerkanals slutsteg, eller strömförbrukningen mina förslag kan komma att använda.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
SjodinsBubbla Gladen Beetle
27 oktober 2012 · 237 Inlägg

Hassman skrev:

NickeEriksson skrev:

Hassman skrev:
Fast nu är det ju slutstegen jag vill ha tips om, inte basar eller framsystem då det redan är fixat/bestämt smile Sen borde jag kanske ha varit lite tydligare i tråden om att jag vill hålla mig till JBL produkter.

Så gärna tips angående dom förslagen jag gett, eller andra passande JBL steg till basarna/framsystem nämnda smile

Du har mer eller mindre gjort klart för dig själv vad du vill ha. Det är svårt att ge tips på andra JBL grejer då det är begränsat inom den kategorin. Får man fråga vad du är ute efter?

Vardags lyssnande, tävlande eller skramel utanför Ica?

Nja det håller jag väl inte riktigt med om, finns rätt många olika slutsteg i JBL. Det jag är ute efter är vardags lyssnande som låter bra ifall man drar upp volymen lite mer, det ska vara balanserat och inte bara bas hit och dit.

Det jag mest vill ha tips om är ifall setupen ser bra ut med effekt osv. T.ex har jag inte en aning om fördelar/nackdelar med ett monoblock istället för ett flerkanals slutsteg, eller strömförbrukningen mina förslag kan komma att använda.

Har du erfarenheter JBL överlag tidigare?

Jag har lyssnat på detta i en polares bil. Han var skapligt nöjd men det gick inte att dra på hur mkt som helst utan att det lät okontrollerat. MEN då var det sproilans grejer vilket kan stå en del att det inte var inspelat. tyvärr sålde han det innan jag fick lyssna mer. tongue Inte nog med det hade han Original i dörrarna... vilket sög.

http://nardik.se/produkt/GT51204A604

Det var exakt det han köpte o han var nöjd så länge jag kan minnas.

Men jag föredrar helt klart ett mono steg till basarna. Haft 2 kanaligt och 4 även fyra kanaligt drivit bryggat i tidigare bilstereo sammanhang av andra märken. Tycker jag mig sakna det där fin liret för att "spela lite till" som hos ett mono block som är helt ämnat för det.

Tycker dock det är värt o pröva med dem steg du hittat allafall. Men Mono steg är att föredra tongue

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

NickeEriksson skrev:

Hassman skrev:

NickeEriksson skrev:

Du har mer eller mindre gjort klart för dig själv vad du vill ha. Det är svårt att ge tips på andra JBL grejer då det är begränsat inom den kategorin. Får man fråga vad du är ute efter?

Vardags lyssnande, tävlande eller skramel utanför Ica?

Nja det håller jag väl inte riktigt med om, finns rätt många olika slutsteg i JBL. Det jag är ute efter är vardags lyssnande som låter bra ifall man drar upp volymen lite mer, det ska vara balanserat och inte bara bas hit och dit.

Det jag mest vill ha tips om är ifall setupen ser bra ut med effekt osv. T.ex har jag inte en aning om fördelar/nackdelar med ett monoblock istället för ett flerkanals slutsteg, eller strömförbrukningen mina förslag kan komma att använda.

Har du erfarenheter JBL överlag tidigare?

Jag har lyssnat på detta i en polares bil. Han var skapligt nöjd men det gick inte att dra på hur mkt som helst utan att det lät okontrollerat. MEN då var det sproilans grejer vilket kan stå en del att det inte var inspelat. tyvärr sålde han det innan jag fick lyssna mer. tongue Inte nog med det hade han Original i dörrarna... vilket sög.

http://nardik.se/produkt/GT51204A604

Det var exakt det han köpte o han var nöjd så länge jag kan minnas.

Men jag föredrar helt klart ett mono steg till basarna. Haft 2 kanaligt och 4 även fyra kanaligt drivit bryggat i tidigare bilstereo sammanhang av andra märken. Tycker jag mig sakna det där fin liret för att "spela lite till" som hos ett mono block som är helt ämnat för det.

Tycker dock det är värt o pröva med dem steg du hittat allafall. Men Mono steg är att föredra tongue

Jag har provlyssnat gamla serier av JBL basar men dock inte dom senaste, kitsystem har jag dubbla i dörrarna nu och dom är jag mer än nöjd med även fast dom inte är helt inspelade än och spelas i odämpade dörrar.

Slutstegen har jag läst en del om och än så länge bara läst positiva saker förutom att gain kontrollen är lite missvisande och visar för högt innan disten hoppar in.

Jag har försökt att hitta en bra och lätt guide om skillnaden mellan att driva basar med ett mono block jämfört med ett flerkanals steg men fortfarande inte hittat nåt som beskriver skillnaden dock hmm

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
SjodinsBubbla Gladen Beetle
27 oktober 2012 · 237 Inlägg

Skillnaden vad "exakt" får någon ruskigt grym på bil ljud än för mig som hobby intresserad svara på tongue

Men det jag påvisar är generellt sett bättre.

Tar två JBL steg i exempel.

Detta ett i Mono.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 3501e.html

Detta ett i 4 kanal
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 504ez.html

Det 4 kanaliga har inte fullt lika mkt kapacitet för att driva en bas som ett mono steg.

Du har fler möjligheter att fin justera med monosteget med sub sonic filtret och låg pass filtrer lär va bättre fast det skiljer en generation på dessa steg.

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
Expoze
27 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Hassman skrev:
Nja det håller jag väl inte riktigt med om, finns rätt många olika slutsteg i JBL. Det jag är ute efter är vardags lyssnande som låter bra ifall man drar upp volymen lite mer, det ska vara balanserat och inte bara bas hit och dit.

Som jag har nämnt innan så kommer du nog få väldigt svårt att få ett balanserat ljud med dörrsidorna så som du tänkt dig nu. Jag kan lova att du kommer bli mer nöjd om du håller dig till 2 middar/dörr än att placera ut dom som du tänkt göra nu.

Hassman skrev:
Sen delvis för att JBL var en av dom få som har basar i 8" vilket är det jag vill använda för den här bilen

Mig veterligen så har väl de flesta bra märken 8" basar i sitt sortiment??

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hassman
27 oktober 2012 · 493 Inlägg

Expoze skrev:

Hassman skrev:
Nja det håller jag väl inte riktigt med om, finns rätt många olika slutsteg i JBL. Det jag är ute efter är vardags lyssnande som låter bra ifall man drar upp volymen lite mer, det ska vara balanserat och inte bara bas hit och dit.

Som jag har nämnt innan så kommer du nog få väldigt svårt att få ett balanserat ljud med dörrsidorna så som du tänkt dig nu. Jag kan lova att du kommer bli mer nöjd om du håller dig till 2 middar/dörr än att placera ut dom som du tänkt göra nu.


Hassman skrev:
Sen delvis för att JBL var en av dom få som har basar i 8" vilket är det jag vill använda för den här bilen

Mig veterligen så har väl de flesta bra märken 8" basar i sitt sortiment??

Jag har läst dig skriva det ett flertal gånger nu och jag har tagit det i beaktande och även försökt så gott jag kan att förklara varför det blir såhär nu och att det troligen inte blir en större skillnad för mig. Med all respekt, har DU lust att respektera det och släppa det nu?

Inte om man kollar i BRL's butiker, och jag vill gärna se, känna och höra grejerna innan jag köper dom så därför blev det JBL, och där har dom 4 olika om jag minns rätt, Rockford, JBL, Kicker och DLS i 8".

Senast redigerat av Hassman (27 oktober 2012)

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
M_icke_
28 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Med andra ord har du redan bestämt vilket märke du ska köpa och från vilken butik. Dom kan säkerligen förklara skillnaden på de stegen där och rekommendera vilket som är bäst för din del.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Hassman
28 oktober 2012 · 493 Inlägg

M_icke_ skrev:
Med andra ord har du redan bestämt vilket märke du ska köpa och från vilken butik. Dom kan säkerligen förklara skillnaden på de stegen där och rekommendera vilket som är bäst för din del.

Så bara för att jag redan valt märke och butik jag kommer att köpa grejerna ifrån så kan jag inte be om tips här menar du?

Resonerar du såhär för att folk här inte kan försöka erbjuda mig sina produkter dom säljer tro?

Om inte, utveckla gärna.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Boyakacsha
28 oktober 2012 · 409 Inlägg

Åk in till BRL och provlyssna olika steg då?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 oktober 2012 · 2 353 Inlägg

Hassman skrev:

M_icke_ skrev:
Med andra ord har du redan bestämt vilket märke du ska köpa och från vilken butik. Dom kan säkerligen förklara skillnaden på de stegen där och rekommendera vilket som är bäst för din del.

Så bara för att jag redan valt märke och butik jag kommer att köpa grejerna ifrån så kan jag inte be om tips här menar du?

Resonerar du såhär för att folk här inte kan försöka erbjuda mig sina produkter dom säljer tro?

Om inte, utveckla gärna.

Om du redan valt produkter och butik så måste ju för bövelen det enklaste vara att åka dit, tror du de skall blåsa dig? Och, vad är åsikten här värd? Lita på butiken!

//jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 oktober 2012 · 8 744 Inlägg

Nu har jag visserligen inte lyssnat på andra slutstegsserier än GTO från JBL men dom låter platt och tråkigt, går dock att spela rätt högt tack vare det. Samma gäller deras högtalare, hade själv ett kit ur Power serien för ett par år sen och nog spelar det högt allt, men inte så mycke drag i det. Samma gäller för det GTO kit jag hade innan. Men gillar du deras karaktär så är väl det bra nog, åk till BRL så ska du se att du får bra hjälp. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
29 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Hassman skrev:

M_icke_ skrev:
Med andra ord har du redan bestämt vilket märke du ska köpa och från vilken butik. Dom kan säkerligen förklara skillnaden på de stegen där och rekommendera vilket som är bäst för din del.

Så bara för att jag redan valt märke och butik jag kommer att köpa grejerna ifrån så kan jag inte be om tips här menar du?

Resonerar du såhär för att folk här inte kan försöka erbjuda mig sina produkter dom säljer tro?

Om inte, utveckla gärna.

Nej jag resonerar som så att BRL har sålt JBL sen låååångt tillbaka i tiden och borde därför ha betydligt bättre koll på deras produkter än folk på forumet, främst för att de flesta(alla jag vet) som bygger med JBL är nybörjare som helt saknar referenser och därmed tycker att deras grejer är dom bästa.

Jag hade själv JBL som första grejer och va grymt nöjd tills jag testade annat och insåg vilket skit de va.
Kanske dessutom behöver tillägga att detta är mina personliga åsikter. Jag varken säljer eller tjänar på att rekommendera några produkter.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang