Saab 9-3 startar inte!

fr0lle
27 oktober 2012 · 146 Inlägg

Hejsan, har en saab 9-3 aero 2002 som inte startar.

idag så skulle jag starta bilen på morgonen. Det händer inget när jag försöker få igång den. Hör hur motorn går runt. kollar på tankmätaren och ser att jag kan köra 10 mil till. Så borde iaf ha haft 7-8 lite i. Men trodde de va för lite, så tankade 20 liter i en dunk och hällde i bilen. Fortfarande startar den inte.

Tyckte även  att batteriet va dåligt , så tog starthjälp av mammas bil, fortfarande startar den inte.

Den startade och gick som den skulle för två dagar sedan.

Vevaxelgivaren är dålig i bilen vet jag, ibland startar inte bilen när den är varm.

Vad kan det vara för fel tror ni? har kollat så jag har gnista , och det har jag. Har soppa i tanken också.

Tacksam för hjälp då jag behöver bilen snarast! ska flytta imorgon!

Trevlig kväll
Mvh Simon

VirreEriksson
27 oktober 2012 · 1 301 Inlägg

Då lär det vara vevaxelgivaren om du vet att den är kass ibland?

Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
fr0lle
27 oktober 2012 · 146 Inlägg

Jo jag antar också det , men de glömde jag säga!

man brukar ju alltid höra bränslepumpen när man vrider på tändningen, det gör jag inte nu...

VirreEriksson
27 oktober 2012 · 1 301 Inlägg

Då hade jag kollat bränslepumpsreläet/testa direktmata pumpen med 12v smile
Testat med startgas?

Senast redigerat av VirreEriksson (27 oktober 2012)

fr0lle
27 oktober 2012 · 146 Inlägg

Okej, nej har inte testat med startgas, hade ingen hemma hmm

Norrby89
27 oktober 2012 · 320 Inlägg

fr0lle skrev:
Hejsan, har en saab 9-3 aero 2002 som inte startar.

idag så skulle jag starta bilen på morgonen. Det händer inget när jag försöker få igång den. Hör hur motorn går runt. kollar på tankmätaren och ser att jag kan köra 10 mil till. Så borde iaf ha haft 7-8 lite i. Men trodde de va för lite, så tankade 20 liter i en dunk och hällde i bilen. Fortfarande startar den inte.

Tyckte även  att batteriet va dåligt , så tog starthjälp av mammas bil, fortfarande startar den inte.

Den startade och gick som den skulle för två dagar sedan.

Vevaxelgivaren är dålig i bilen vet jag, ibland startar inte bilen när den är varm.

Vad kan det vara för fel tror ni? har kollat så jag har gnista , och det har jag. Har soppa i tanken också.

Tacksam för hjälp då jag behöver bilen snarast! ska flytta imorgon!

Trevlig kväll
Mvh Simon

testa med startgas om den reagerar på det.. min 9-3a vägrade starta utanför dotterns dagis i sommras bara sådär helt utan varning.. provade startgas och klart som fasen att han reagera då och det visade sig vara pumpen som pajja.. bara att klippa upp plåten under baksätet å sen byta..

fr0lle
27 oktober 2012 · 146 Inlägg

Vart sitter det relät så ? tongue är ganska okunnig , haha

fr0lle
27 oktober 2012 · 146 Inlägg

Norrby89 skrev:

fr0lle skrev:
Hejsan, har en saab 9-3 aero 2002 som inte startar.

idag så skulle jag starta bilen på morgonen. Det händer inget när jag försöker få igång den. Hör hur motorn går runt. kollar på tankmätaren och ser att jag kan köra 10 mil till. Så borde iaf ha haft 7-8 lite i. Men trodde de va för lite, så tankade 20 liter i en dunk och hällde i bilen. Fortfarande startar den inte.

Tyckte även  att batteriet va dåligt , så tog starthjälp av mammas bil, fortfarande startar den inte.

Den startade och gick som den skulle för två dagar sedan.

Vevaxelgivaren är dålig i bilen vet jag, ibland startar inte bilen när den är varm.

Vad kan det vara för fel tror ni? har kollat så jag har gnista , och det har jag. Har soppa i tanken också.

Tacksam för hjälp då jag behöver bilen snarast! ska flytta imorgon!

Trevlig kväll

Okej hmm fan, åker väl på att byta den då antagligen
Mvh Simon

testa med startgas om den reagerar på det.. min 9-3a vägrade starta utanför dotterns dagis i sommras bara sådär helt utan varning.. provade startgas och klart som fasen att han reagera då och det visade sig vara pumpen som pajja.. bara att klippa upp plåten under baksätet å sen byta..

FordRSC Los geht's, Schumacher
27 oktober 2012 · 1 510 Inlägg

Kan kanske vara bränsletrycksregulatorn?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Alezi
29 oktober 2012 · 61 Inlägg

Min polare hade samma problem. Vanligt på Saab tydligen.
De är nog soppapumpen som gått hmm de var exakt samma fel.
Bara byta pump elr tankarmaturen han gjorde det och det funka.
Kan jättegärna kolla på det idag om du vill smile vet vad man ska göra osv
Du kan ju slå mig en signal 0705085843

mikael_86
29 oktober 2012 · 860 Inlägg

hahahaha varför inte bara köpa en VEVAXELGIVARE och sen ett nytt brännslerellä via mekonomen lr saab så du vet att du har det nytt o så istället för o hålla på o krabba med massa skit när du inte ens vet igenntligen va du gör simon.... när du vet att vevaxelgivaren är dålig så får du ju fan byta den...


och de som alla säger att soppa pumpen har gått... prova att dra en kabel från + och en frpn - pol på batteriet till bensinpumpen där bak o koppla på battereiet direkt o se om den funkar inte inte det är de lättaste du kan göra för o se om pumpen är dör o koppla den direkt till batteriet...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
VirreEriksson
29 oktober 2012 · 1 301 Inlägg

Ibland går inte soppapumpen om vevaxelgivaren e kass..

rcy
30 oktober 2012 · 1 705 Inlägg

Du kan se om vevaxelgivaren är kass genom att kolla varvräknaren medans du kör på startmotorn.
Den ska "hoppa" lite grann eller ge lite utslag när du kör på starten, gör den inte det är vevaxelgivaren slut.

Men om du inte hör att bränslepumpen går igång så är väl felet solklart? Varför krångla när du vet vad som är fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang