Trimma en d16z6 på 125 hk orginal

Jerku
9 oktober 2012 · 8 Inlägg

målet är att sugtrimma till ca 150 hk
Några tips ? big_smile

Honda civic "ESI" (1992)
careau
9 oktober 2012 · 1 624 Inlägg

japp, byt motor smile

SuperGnaget
10 oktober 2012 · 569 Inlägg

finns massa trim till dessa, kolla ebay! Funkar även bra med turbo wink Men annan kam,insug,grenrör kanske lite portning och programvara borde ge runt 150hk?

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
caromania Forummoderator
11 oktober 2012 · 9 296 Inlägg

150hk är inga problem alls ur en sådan om den är i bra skick då den ofta är på mer än 125 i original.

Supersprint 4-2-1 grenrör. De andra rören passar inte, portarna kommer ur fas även om bultmönstret stämmer.
2.25 tums avgassystem utan katt.
KN filter i originalboxen.
Max framställd tändning.
98 oktan.

Sedan kan man mappa vilket såklart är bra, då behöver man en ecu av senare modell pm7 tror jag den heter med något tillägg.

Det finns kammar att skaffa och med kammar och portning kliver man över 165hk.

En intressant sak som folk glömmer är att D16z5 har bättre vrid än B16a upp till 6500rpm. Alltså är en B16 "bara" bättre över 6500rpm. Och då är det originalmotorer.

Edit: Vafan, det står ju D16z6. Glöm allt jag skrev... tongue

Senast redigerat av caromania (11 oktober 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jerku
30 oktober 2012 · 8 Inlägg

okej jag har börjat fundera på att handla turbo istället mycket billigare per/kr ... big_smile   jag hade tänkt på ett turbokit från fastwayracer hittade även samma kit på ebay också .. tänkte ladda med 0,48 bar/7psi .. men jag undrar om motorn håller orginal eller om jag måste byta ut nått

länk till kittet - http://www.fastwayracer.com/Forced-Indu … _info.html

Honda civic "ESI" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang