Corolla -88, blyfri -95 eller -98?

macke266
21 mars 2007 · 3 Inlägg

Vad säger ni? Vad ska jag köra en 16V Corolla -88 på för att den ska må bäst? Kör just nu 95.

Macke

Drönirettab
21 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Du kan ju prova en tank med 98 och känna om motorn blir piggare, annars är det väl bara att fortsätta med 95. Är ju billigare.

viccoA
21 mars 2007 · 3 110 Inlägg

Förmodligen slöseri att köra den på 98, går den dåligt på 95?

macke266
21 mars 2007 · 3 Inlägg

Köpte bilen för en månad sedan. Har funkat klockrent hela tiden tills nu efter en tre tankar ungefär. Nu när jag ska starta den så går den inte igång klockrent som tidigare utan vill hosta och skaka till lite. Sedan när jag stänger av motorn så vill den också skaka till och nästan eftertända. Även ett högre tomgångsljud på motorn än tidigare.

Senast redigerat av macke266 (21 mars 2007)

twin_cam Smålänning
21 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Tror det kan vara dags för en storservice. Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, kontrollera tändkablarna. Byta kamrem när du ändå håller på om det behövs.

Hur går den annars när du kör? Har den justerbar tändning så kan den vara för högtänd eller så går den lite för varm. Kolla kylvattnet, eventuellt byt det. Det får inte vara olja i kylvattnet eller kylvatten i oljan. Då kan topplockspackningen gått. Lite vit sörja på locket till oljan är dock normalt och finns alltid om man kör mycket kortsträckor.

Ska inte spela någon roll med oktantalet om inte bilen är trimmad.

Senast redigerat av twin_cam (21 mars 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
macke266
21 mars 2007 · 3 Inlägg

Det är just vid start och stopp av motor det låter lite konstigt. Annars går den väldigt tyst och fint när man kör den. Blir inte heller för varm. Kammrem byt för 1000 mil sedan.

crazy75
23 mars 2007 · 190 Inlägg

som twin_cam sa, satsa på en service låter som både stift och soppafilter har gjort sitt. 98 oktan kommer inte att hjälpa alls.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness
Kettunen
23 mars 2007 ·

twin_cam skrev:
Tror det kan vara dags för en storservice. Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, kontrollera tändkablarna. Byta kamrem när du ändå håller på om det behövs.

Hur går den annars när du kör? Har den justerbar tändning så kan den vara för högtänd eller så går den lite för varm. Kolla kylvattnet, eventuellt byt det. Det får inte vara olja i kylvattnet eller kylvatten i oljan. Då kan topplockspackningen gått. Lite vit sörja på locket till oljan är dock normalt och finns alltid om man kör mycket kortsträckor.

Ska inte spela någon roll med oktantalet om inte bilen är trimmad.

Tror på honom med. Mycket sot i motorn.

Kettunen
23 mars 2007 ·

Men sen är frågan. Tycker du att det är värt att lägga dom pengarna på bilen? Om du inte gör det är det ju lika bra att du kör te den rasar & Inskaffar dig en ny bil

FL3JM Inga konstigheter
23 mars 2007 · 2 064 Inlägg

Tror INTE du behöver köra på 98. smile
Om du har ökat kompressionen eller mappat om bilen till 98 så bör du självklart köra på 98, annars funkar 95 hur bra som helst.
Jag kör på 95, märker ingen skilnad mellan det och 98. Det kanske märks om man tar tid eller kör på strippen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang