Tjena, är det någon som vet hur man enkelt kan ta reda på om bilen är chipad eller ej?? Har precis köpt en v70n 2.4t som går jävligt bra.. Farsan har en likadan som är chipad till 250 hk, och jag uppfattar det som om bilarna går snarlikt. Det är ju dock en rätt subjektiv bedömning och jag skulle väldigt gärna vilja ha det svart på vitt (utan att bege mig till någon ÅF). Bilen köptes av en handlare och han uppgav inget om någon chiptrimmning! Blir ju inte ledsen om det är på det viset, men vill ändå veta..
Titta efter lödningar i chippet som ser ut att vara gjort i efterhand. Annars ringer du Volvo, uppger artnummer på chippet så ser dom om det e ett org.
Titta efter lödningar i chippet som ser ut att vara gjort i efterhand. Annars ringer du Volvo, uppger artnummer på chippet så ser dom om det e ett org.
Vem på Volvo föreslår du att han ska ringa? Ingen av verkstäderna har någon som helst koll på viket chip som ska sitta i.
Det kan du ha rätt i, men det kan vara värt o testa iaf. Vem vet, någon kanske vet!! Han får la helt enkelt Rototesta bilen och se om alla siffror stämmer. Kostar dock en del!! Eller låna ett chip från en likadan bil med samma motor, årsmodell och testa om det blir någon skillnad.
Annars är nog det bästa att koppla in en laddtrycksmätare som föreslagits tidigare!
jag tror inte det sitter nåt chip i bilen som är synligt, trimmet görs med en mjukvara. t ex så är det ingen skilnad på motorerna i en t5 och en 2,5t, endast mjukvaran skiljer dom åt. så det kan vara svårt att se om bilen är trimmad, eftersom inga synliga ingrepp gjorts. men en sak som brukar avslöja är att mjukvarutrimmade bilar sällan går att ladda volvos orginalmjukvaror för motorstyrenheten, tex en uppgradering.
jag tror inte det sitter nåt chip i bilen som är synligt, trimmet görs med en mjukvara. t ex så är det ingen skilnad på motorerna i en t5 och en 2,5t, endast mjukvaran skiljer dom åt. så det kan vara svårt att se om bilen är trimmad, eftersom inga synliga ingrepp gjorts. men en sak som brukar avslöja är att mjukvarutrimmade bilar sällan går att ladda volvos orginalmjukvaror för motorstyrenheten, tex en uppgradering.
Det där stämmer inte alls. I T5 sitter en B5244 T5. D.v.s en 2.4 litersmaskin och i 2.5T sitter en B5254 T2. D.v.s en 2.5 litare. Dessutom skiljer sig turboaggregat m.m. Den gamla T5 motorn på 250 hp har ännu mindre cylindervolym på 2.3 liter. Så ingen T5 har samma motor som 2.4t eller 2.5t.
Det där stämmer inte alls. I T5 sitter en B5244 T5. D.v.s en 2.4 litersmaskin och i 2.5T sitter en B5254 T2. D.v.s en 2.5 litare. Dessutom skiljer sig turboaggregat m.m. Den gamla T5 motorn på 250 hp har ännu mindre cylindervolym på 2.3 liter. Så ingen T5 har samma motor som 2.4t eller 2.5t
okej, men det var inte det som var frågan, det gör det fortfarande inte lättare att se om bilen är trimmad eller inte, för det andra så är det så är det 2,4 l maskin killen har alltså en B5244T och där igenom samma block som en gammal t5:a.
Det där stämmer inte alls. I T5 sitter en B5244 T5. D.v.s en 2.4 litersmaskin och i 2.5T sitter en B5254 T2. D.v.s en 2.5 litare. Dessutom skiljer sig turboaggregat m.m. Den gamla T5 motorn på 250 hp har ännu mindre cylindervolym på 2.3 liter. Så ingen T5 har samma motor som 2.4t eller 2.5t
okej, men det var inte det som var frågan, det gör det fortfarande inte lättare att se om bilen är trimmad eller inte, för det andra så är det så är det 2,4 l maskin killen har alltså en B5244T och där igenom samma block som en gammal t5:a.
Sant. Då får man väl öppna boxen och kolla om nåt är lött där. Fast laddtrycksmätare hade jag skaffat mig i vilket fall! alltid bra att ha