Volvo 850 92a lgt motor hjälp!

Dizie
14 november 2012 · 20 Inlägg

Tjenare!

Jag äger en Volvo 850 glt 92a som kamremen och vattenpumpen pajade på och jag har bytt alla delar som pajade osv och nollställt motorn men nu har jag ingen komp...  Någon som vet varför eller vet vad jag kan göra för att fixa det? smile




Tackar för alla svar jag kan få! smilecool

Marlboroman
14 november 2012 · 8 234 Inlägg

Steg 1 är väl att kolla så att du verkligen har nollat motorn rätt. Vevaxelns 0-läge är ju inte med ettans kolv i topp som på många andra motorer till exempel. Och kammarnas spår ska ligga i linje med delningsplanet på toppen, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under centrum.

Steg 2 är att ptova och hälla i lite olja i cylindrarna och prova och se o det blir bätre.

Jag utgår ifrån at du har lyft toppen och bytt den eller bytt ut ventilerna?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
lakhea Leg. Bilplågare.
14 november 2012 · 218 Inlägg

Vad bytte du?
Beskriv med exakt vad du bytte.
Haft av toppen?

Dizie
14 november 2012 · 20 Inlägg

Det jag gjorde var att byta ut vattenpumpen och sen kamremen sen köpte jag nya ventiler men vart ej bättre testade byta stift men fungerade ej sen nollade jag motorn.. Så nu vet ifan vad jag ska testa göra tongue

lakhea Leg. Bilplågare.
14 november 2012 · 218 Inlägg

Hmm.
Du har inte fått motorn ett halv varv fel då?
Känner igen det där felet men kan inte komma på vad det berodde på.
Du har ialla fall bytt ut ventilerna?
Var nåt med ena kamdrevet,,,,tror det bakre som var typ flytande men ska kolla lite innan jag säger nåt mer.  smile

Marlboroman
14 november 2012 · 8 234 Inlägg

Som sagt, om du är helt 100 på att den är ordentligt nollad så plocka ur stiften, häll i en matsked olja i varje cylinder och prova igen och var beredd på att behöva nöta rejält på startmotorn eller bogsera igång den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dizie
14 november 2012 · 20 Inlägg

Nee inte vad jag vet så ska det ej stå fel ... Men kan ju alltid testa vrida och testa lite se vad man kanske kan komma fram till tongue ..
Ahh nya ventiler sitter på..

Men Någon som vet vart man kan få tag på en bra skiss där verkligen kan se hur motorn ska så och vara inställd ? För den jag fick från Volvo den tyckte jag var skit dålig fick ett A4 blad med super dålig ritning på... hmm/

Marlboroman
14 november 2012 · 8 234 Inlägg

http://forumbilder.se/images/6d201051609PM67dd.jpg

Så ska märkningarna stå när vevaxeln står i sitt 0-läge.

I bakänden på kammarna finns excentriska spår. Kammarnas spår ska ligga i linje med delningsplanet på toppen, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under centrum. För attse spåren så lär man bort med fördelarlock,rotor och plåten den sitter på samt kamlägesgivare samt bländaren till den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dizie
14 november 2012 · 20 Inlägg

Okej Okej! smile jag får testa se vad som händer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang