2575
Sök

Intyg till att regga 740 med t5 motor?

194 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
tjenare, är lite sugen på att lägga i en b5234t (T5) motor i en Volvo 740, men vad jag har förstått behöver man inte regga den som ombyggt fordon sålänge motorn är orginal och inte överstiger 238 hk. Nu till min fråga, behöver man ha några intyg eller liknande för att kunna registrera den med T5 motorn eller det är "bara" att slänga i motorn och åka in och besiktiga? smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

414 Inlägg
14 november 2012
Rent generellt så är det betydligt enklare och regga om bilar tagna i trafik innan 1 januari 1993 med en annan motor. Är bilen tagen i trafik efter det datumet är det jobbigt...

Efter 1 januari 1993 så är det nog ombyggt fordon som gäller om man ska lyckas är jag rädd för.

KHRacing
14 november 2012
motor, lämplig växellåda som tåler motorns vrid, nya frambromsar. bla. S60 R oken/skivorna sägs funka. der är mkt få delar som manskall behöva byta sägs det !

8 266 Inlägg
14 november 2012
Inga intyg krävs så länge motorn med tillhörande avgasrening är original. Sen finns det krav stötdämpare, växellåda och ljuddämpare som måste uppfyllas. Förutom det så är det bara att sätta i motorn och åka in och regga om.

194 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Jaha okej tack så mycket smile hade tänkt bygga på en 740 så det ska inte vara några problem med att den är tagen i trafik innan 1 januari 1993 smile Behöver man verkligen byta frambromsar? För att jag har hört att om man håller sig till en motor som är under 238hk och 310nm så ska man inte behöva byta bromsar och såvidare smile

Vissa faller för grupptryck andra för laddtryck :)
Kolla gärna min 945a turbo dizzel :)

8 266 Inlägg
14 november 2012
Finns inga krav på bromsarna mer än att den ska klara bromsprovet vid normal besiktning. Dem behöver inte bytas för den sakens skull.
Senast redigerat av Marlboroman (14 november 2012)

KHRacing
14 november 2012
Marlboroman skrev:
Finns inga krav på bromsarna mer än att den ska klara bromsprovet vid normal besiktning. Dem behöver inte bytas för den sakens skull.

Är du verkligen säker på det ?

En 740Tic har som mest 182hk,, en T5 har 230 +

Bara mina funderingar alltså :-) men jag e rätt säker på att jag hört detta
Senast redigerat av KHRacing (14 november 2012)

8 266 Inlägg
14 november 2012
KHRacing skrev:
Marlboroman skrev:

Enda kravet från Volvo för aatt ha max 238hk/310(?)Nm är på just stötdämparna. Där finns det några som är föreskrivna.

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
14 november 2012
En original t5 har ju 225hk (om ni menar den 2.3 ifrån 850)

Allmänt körd i huvudet

KHRacing
14 november 2012
Marlboroman skrev:
KHRacing skrev:
Marlboroman skrev:

Enda kravet från Volvo för aatt ha max 238hk/310(?)Nm är på just stötdämparna. Där finns det några som är föreskrivna.

Thanxs man  smile

Sök