hemmagjord lågnivå

parayaCar
17 oktober 2005 · 424 Inlägg

med "riktig" låginvå kabel menar jag kabel som jag kan köpa under benämningen "lågnivåkabel", t ex MDS lågnivåkabel för 99kr

**// Toyota \\**
Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Du behöver inte le och buga. Kungen bor i slott och jag bor i koja.
Det finns helt ok anledningar till att använda en viss slags signalkabel: Utseende, att man har spons, mekanisk hållfasthet, dämpar störningar bra etc.

Problemet är om man släpar in lyssningsaspekten, för där har hittills ingen seriös, oberoende test lyckats visa att lysnare kan på ett säkert bestämbart sätt (dvs med signifikans) höra skillnad mellan "lampsladd" och skitdyra signalkablar.
Notera dock att sådana tester utförs med nya kablar (dvs ej korroderade pga dålig kvalitet), i rumstemperatur (dvs ej spruckna pga 30 grader kallt), och i en störningsfri miljö.

Trivs man med en kabel. Fint. Kör med den. Sedan när någon frågar vilken kabel man skall använda så kan man svara "jag kör med XXX och tycker den fungerar utmärkt", i stället för att påstå att den låter enormt mycket bättre än YYY därför att det krävs oerhört mycket för att kunna på kritiska grunder kunna hävda detta.

Mvh
Göran

Som egentligen inte kan så mycket, men har stort arkiv att gräva ur och som utan omsvep erkänner att jag är en Legitimerad Besserwisser.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
andreasl
17 oktober 2005 · 391 Inlägg

Vogge skrev:
hej hej  jag tycker att hysterin med sladdar är lite överdriven var någon som rekomenderade en nybörjare som ville uppgradera sin stero lite han sa att han absolut skulle ha någon uber sladd kom inte ihåg vad den hette men.
  man akn ju alltid räkna på de hela
  formeln för att räkna ut en sladds motsånd har ni här
matriallets resistivitet (koppar 0,018)*mm2/antalet meter sladd.
så en 21mm2 sladd har alltså 0,0756 ohm
gämför med ex silver som har 0,016 de är inga jätte siffor och jag tror inte att man hör skillnad självklart går de att mäta skillnaden men höra
skulle inte tro de
sen kan de ju vara lite skillnad på skärmning och sånt i en signal men iaf kul grej att tänka på.

håller med dig de är överdrivet,      iaf för oss vanliga som kör bilen och inte står still och tävlar

Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Prova själv. Koppla båda varianterna från din headunit (via en Y-split så att båda sitter kopplade hela tiden ut från HU).

Sedan gör du så här:

- Dra båda bak till stegen.
- Låna in en kompis som kan vara allvarlig och seriös.
- Stäng av motorn (vi skall bedöma ljudet, störningarna är en annan sak)
- Spela väl inlyssnad musik på måttlig nivå ( så att öronen fortfarande är linjära)
- Låt din kompis slumpmässigt, måhända 20 gånger, byta mellan dom två kablarna bak vid stegen, typ A- A - B - A - B - B - B - B - A  - A  - B - A - ....
- Under tiden lyssnar du och skriver ner på ett papper efter varje byte vad du tror.
- Jämför med vad din kompis gjorde (inte efter varje byte, utan efter hela serien).

/Göran


parayaCar skrev:
Okej, men man kan säga att löda RCA kontakter (clas ohlsons, men jag e bra på att löda;)) på en vanlig högtalarkabel (clas ohlsons röd/svart), faktiskt inte är en bra idé om vi säger att jag är ungefär i nivå med Kalle Svennson, (förutom att jag kör toyota)?

Kommer jag att höra skillnad när jag byter till riktig lågnivå (jag har, steg: 4ch600watt (MAGNAT) som driver 2xfyratummare (JBL) + bryggat till en baslåda (BOSTON))

Om jag hör skillnad, är detta beroende på att den nya lågnivåkabeln är skärmad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Hmmmm... så enkelt är det inte riktigt. Högtalare och högtalarkablar är ett minfält, men så här mycket är hyfsat enkelt.

För att få bra kontroll på högtalarkonen, så krävs hög dämpfaktor på slutsteget, måhända runt en faktor 100.
Dämpfaktor 100 vid 4 ohm innebär att den inre resistansen är 100 gånger mindre, dvs 0,04ohm.
Det är denna inre resistans hos slutsteget och hur mycket kan kan / vill gå ner på total dämpfaktor man måste ta med i beräkningarna när man dimensionerar högtalarkabel.

Vogge räknar dessutom lite galet. 0.018 ohm/m/mm2 stämmer men tex 10 kvadrat blir 0,0018 ohm / m och 20 kvadrat blir 0,0009 ohm/m.

Mvh
Göran


Vogge skrev:
hej hej  jag tycker att hysterin med sladdar är lite överdriven var någon som rekomenderade en nybörjare som ville uppgradera sin stero lite han sa att han absolut skulle ha någon uber sladd kom inte ihåg vad den hette men.
  man akn ju alltid räkna på de hela
  formeln för att räkna ut en sladds motsånd har ni här
matriallets resistivitet (koppar 0,018)*mm2/antalet meter sladd.
så en 21mm2 sladd har alltså 0,0756 ohm
gämför med ex silver som har 0,016 de är inga jätte siffor och jag tror inte att man hör skillnad självklart går de att mäta skillnaden men höra
skulle inte tro de
sen kan de ju vara lite skillnad på skärmning och sånt i en signal men iaf kul grej att tänka på.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
loudness
17 oktober 2005 · 4 554 Inlägg

håller med sharky.. koppar som koppar viss har lite högre kvalite med koppar av högre densitet dvs mindre restprodukter men tror inte man märker någon större skillnad om man skulle jämföra dom.. hmm trodde jag hade dratt den gamla formeln för att räkna ut en ledares resistans men men drar den igen:

-----------------------------------
R(ledaren)=ro*(l/A)   
ro=resistiviteten
l=trådens längd
A=tvärsnittsarean

resistivitetskoefficienter vid 20grader celsius
koppar=0.0175
aluminium=0.026
guld=0.022
------------------------------------

Senast redigerat av loudness (17 oktober 2005)

andreasl
18 oktober 2005 · 391 Inlägg

bmw750 skrev:

andreasl skrev:

Vogge skrev:
hej hej  jag tycker att hysterin med sladdar är lite överdriven var någon som rekomenderade en nybörjare som ville uppgradera sin stero lite han sa att han absolut skulle ha någon uber sladd kom inte ihåg vad den hette men.
  man akn ju alltid räkna på de hela
  formeln för att räkna ut en sladds motsånd har ni här
matriallets resistivitet (koppar 0,018)*mm2/antalet meter sladd.
så en 21mm2 sladd har alltså 0,0756 ohm
gämför med ex silver som har 0,016 de är inga jätte siffor och jag tror inte att man hör skillnad självklart går de att mäta skillnaden men höra
skulle inte tro de
sen kan de ju vara lite skillnad på skärmning och sånt i en signal men iaf kul grej att tänka på.

håller med dig de är överdrivet,      iaf för oss vanliga som kör bilen och inte står still och tävlar

vadå står still o tävlar?? dom bilarna går la fram o tillbaka till jobbet, dagis, affären dom me??

naturligtvis, men jag menade de som tävlar i finlir

Theo
18 oktober 2005 · 859 Inlägg

andreasl skrev:

bmw750 skrev:

andreasl skrev:

håller med dig de är överdrivet,      iaf för oss vanliga som kör bilen och inte står still och tävlar

vadå står still o tävlar?? dom bilarna går la fram o tillbaka till jobbet, dagis, affären dom me??

naturligtvis, men jag menade de som tävlar i finlir

Dom som tävlar i "finlir" kör med sina bilar dom också.

rotel
18 oktober 2005 · 136 Inlägg

Både ja och nej....

Kablar har storbetydelse!
Dock kan jag ju säga att kablar som kostar flera tusentals kronor per meter,
inte är värda sitt pris.
Allt handlar om pris kontra det man får.

Och man kan höra skillnad på kablar och kablar, om man nu pratar om de allra billigaste kablarna och de kablar som ligger i den lite mer övre prisklassen.slut

Tänk på att som så många andra så lever man på sitt varumärke och man kan ta betalt där efter.

/johan

CoSmoZ 2lateuloose
18 oktober 2005 · 543 Inlägg

bmw750: du klagar på att DD basar e dyra & sen säger du att Supra kablar som e dyra är oki!!.. hmm

hur ligger det till igentligen?

Jag har testat biltema, monsterkabel & suprakablar & jag hör ingen skillnad.. & det innebär inte att dom e likvärdiga för det!! utan de e väl mera så att jag inte har det musikörat som krävs!..

men jag skulle råda skulle det lätt bli Biltema! det finns inget tråkigare att lägga ut en massa kulor på dyra märkes lågnivås & strömkablar tycker jag!
lägg dom hellre på en sjysst bas & steg!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Vogge
20 oktober 2005 · 494 Inlägg

Sharky skrev:
Hmmmm... så enkelt är det inte riktigt. Högtalare och högtalarkablar är ett minfält, men så här mycket är hyfsat enkelt.

För att få bra kontroll på högtalarkonen, så krävs hög dämpfaktor på slutsteget, måhända runt en faktor 100.
Dämpfaktor 100 vid 4 ohm innebär att den inre resistansen är 100 gånger mindre, dvs 0,04ohm.
Det är denna inre resistans hos slutsteget och hur mycket kan kan / vill gå ner på total dämpfaktor man måste ta med i beräkningarna när man dimensionerar högtalarkabel.

Vogge räknar dessutom lite galet. 0.018 ohm/m/mm2 stämmer men tex 10 kvadrat blir 0,0018 ohm / m och 20 kvadrat blir 0,0009 ohm/m.

Mvh
Göran


Vogge skrev:
hej hej  jag tycker att hysterin med sladdar är lite överdriven var någon som rekomenderade en nybörjare som ville uppgradera sin stero lite han sa att han absolut skulle ha någon uber sladd kom inte ihåg vad den hette men.
  man akn ju alltid räkna på de hela
  formeln för att räkna ut en sladds motsånd har ni här
matriallets resistivitet (koppar 0,018)*mm2/antalet meter sladd.
så en 21mm2 sladd har alltså 0,0756 ohm
gämför med ex silver som har 0,016 de är inga jätte siffor och jag tror inte att man hör skillnad självklart går de att mäta skillnaden men höra
skulle inte tro de
sen kan de ju vara lite skillnad på skärmning och sånt i en signal men iaf kul grej att tänka på.

okej om de är så att jag räknat fel ber jag om ursäckt jag skrev av min el lära bok och skolan nu för tiden håller ingen vidare kvalite!! och min ellärare är helkass:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang