3299
Sök

Cigarett USB laddare skapar brus i högtalarna

6 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Hej på er, sökte runt lite innan jag bestämde mig att skriva en ny topic, om jag vart blind och missat en liknande tråd så ber jag om ursäkt.

Såhär lyder mitt problem:

Jag har en iPad 2 och jag bestämde mig att använda den i bilen, så jag köpte in en cigg laddare med två usb portar, dessa ska ladda på ungefär 2A vilket är vad som behövs för att få en iPad att ladda upp även om man skulle använda gps osv.

När jag kopplar in den utan ipaden ansluten så är allt normalt, ansluter jag ipaden så laddar den normalt men högtalarna får då ett starkt brus, i alla fall när jag använder radion, har inte testat på cd mode.
Jag använder mig samtidigt av en fm sändare, det är dock inget som den förvärrar för jag testade att ladda min iPad utan och med fm sändaren med samma brus.

Så jag läste mig lite omkring på Google o  lite diverse ställen att detta orsakas av att cigarett uttagen inte är ljud filtrerade eller något sådant (noise filters), så jag beställde en sådan "car noise filter" http://www.newmp3technology.com/nf.htm

Så min fråga till er är att först av allt, tror ni detta kommer hjälpa mig med mitt problem?

Det andra är att jag inte är riktigt säker på hur jag ska montera den, har 3+ cigg uttag i bilen och jag har inte mixtrat med bilelektronik förut så jag hänger inte helt med sad
Det tråkiga är att jag inte har lyckats hitta någon "how to" med bilder och sådant som visar hur man gör, det närmaste jag har hittat är när folk har samma problem fast med deras hemgjorda ljudsystem då dom har fått brus och det hjälper ju inte mig eftersom deras process inte är som min sad

Har en Renault Laguna II Euroline sedan 03'a

Jag vill även tacka er för att ni läst igenom mitt problem, hoppas ni kan hjälpa mig, det uppskattas smile

6 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Någon som kan hjälpa snälla, bump.

Elektriker
718 Inlägg
14 november 2012
Ingen aning om det funkar. Men inkopplingen står ju på sidan å verkar enkel.

Plus till cigguttaget tar du lös och sen kör du in den på röd kabel, sen tar du blå kabel och kopplar på plus på cigguttaget. Svart kabel ansluter du mot karossen (jord).
Går ju också att du bara klipper matningskabeln till cigguttaget och lägger filtret imellan där. Alltså röd kabel ska koppla in "matningen" på, alltså den från säkringen och sen blå slänger du ihop med stumpen som går till uttaget. Åsso såklart jorda svarta.

Om du har flera cigguttag får du montera filtret innan det delar sig, alltså antagligen rycka ut tåtarna ur säkringsboxen och lägga filtret direkt efter säkringen och sen t.ex. löda in de kablar som går till uttagen på blå kabeln.
Är det olika säkringar är det värre smile
Du får ju dock tänka på att filtret är max 10A, så du inte petar dit en 20A säkring.

Vet inte om jag var till nån hjälp men. Kanske:P

Som att kasta vatten i sjön.

6 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
monno skrev:
Ingen aning om det funkar. Men inkopplingen står ju på sidan å verkar enkel.

Plus till cigguttaget tar du lös och sen kör du in den på röd kabel, sen tar du blå kabel och kopplar på plus på cigguttaget. Svart kabel ansluter du mot karossen (jord).
Går ju också att du bara klipper matningskabeln till cigguttaget och lägger filtret imellan där. Alltså röd kabel ska koppla in "matningen" på, alltså den från säkringen och sen blå slänger du ihop med stumpen som går till uttaget. Åsso såklart jorda svarta.

Om du har flera cigguttag får du montera filtret innan det delar sig, alltså antagligen rycka ut tåtarna ur säkringsboxen och lägga filtret direkt efter säkringen och sen t.ex. löda in de kablar som går till uttagen på blå kabeln.
Är det olika säkringar är det värre smile
Du får ju dock tänka på att filtret är max 10A, så du inte petar dit en 20A säkring.

Vet inte om jag var till nån hjälp men. Kanske:P

Tack för hjälpen monno, gav upp om att någon skulle svara på tråden så jag kollade inte på några dagar, tack för att du tog din tid att skriva tillbaka.

Jag har ganska många cigg uttag som jag skrivit, och jag tror att den som skulle vara enklast att arbeta med är den som är längstfram där cigg värmaren brukar sitta, det är enklare att komm åt kablarna där tror jag, har inte fått chansen att göra det dock.

Så som jag förstått av ig är att röda kabeln ska till positiva Polen på cigg uttagen, och att den blåa kabeln också ska dit?
Den svarta kabeln förstod jag, det är den röda och blåa som förvirrar mig, skulle du kunna förklara om det för jag förstod inte, sorry är en nybörjare inom el sad

Elektriker
718 Inlägg
19 november 2012
Njä, alltså enkelt sagt, röd kabel ska till + matning (säkring från batteriet) och blå ska till cigguttaget. Matningen ska ju istället för att gå direkt till uttaget gå genom filtret. Där röd ska ha + och blå ska til + på cigguttaget.

Blev lite rörigt skrivet, menade mer på att du kan ju skarva in den "mitt på hållet" så att säga.

Ja hur du löser det med vilka uttag du vil använda m.m. så är det ju bara frågan hur "tidigt" du sätter filtret. Rens gissning är att du får bäst effekt av att sätta filtret så nära uttaget som möjligt (praktiskt genomförbart, att sätta den nån mm ifrån blir kanske overkill).

6 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Ok så för att sammanfatta vad jag förstått, den röda kabeln ska anslutas till batteriets plus pol, vilket ska ske efter säkringen, den blåa ska till cigg uttagets positiva sida, svart skruvar jag till jord.

Eftersom jag hade många uttag så valde jag istället för att koppla ljudfiltret till cigg uttaget som finns i centralpanelen, jag har bifogat en bild så att du kan se hur det ser ut, det finns tre sladdar som du kan se på bilden som tillhör cigg uttaget, röd blå ock svart.

Det jag undrar över är om den röda kabeln kommer från battriets plus pol, eftrsom man ska koppla ljudfiltret med batteriet så blev jag lite förvirrad för uttaget och batteriet är ju så långt bort från varandra och kabeln från filtret är ganska kort.

Du får ursäkta mig för min okunskap inom området, känner ingen som har erfarenhet inom bilel så jag hoppas du orkar hjälpa mig smile

Tack för hjälpen!

https://photos-1.dropbox.com/t/0/AADqQHZFxfr9yc8NjrgFaNVm9Ltyma8q072bNL-ypK3WhA/10/40512773/jpeg/1024x768/2/1353355200/0/2/2012-11-17%2019.46.59.jpg/ihBqm7LLosAiyI1x_Io6lUNIRf30OkTIu2cy-fv54Z0

Elektriker
718 Inlägg
20 november 2012
Bilden funkar inte.

Lättaste att göra egentligen är att du tar + kabeln som går till cigguttaget, alltså den som kommer från säkringen. Klipper av den och skarvar in filtret på den kabeln. Att filtrets kablar är korta gör inget då du använder dig av original kabeln som redan finns, du bara skarvar in filtret.

Är ingen hejare på bilel heller men. Du får mäta på cigguttaget vad kablarna är för nått, vem som är + m.m. Då det är 3 kablar blir jag osäker hur det är gjort:P Om det inte är nå lyse eller dylikt?

6 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Konstigt fungerade när jag förhandsgranskade den sist :S

Här är bilden i alla fall, cigg uttaged lyser inte, har inte gjort det i all fall tongue

https://www.dropbox.com/s/hqzqm4togmjh4 … .46.59.jpg

Elektriker
718 Inlägg
21 november 2012
Ja nä den där bilden säger inte mig nått. Som sagt är jag ingen mästare på bilel:P Men du får nog mäta och se vad dom duger till=)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 november 2012
Står i texten hur du ska göra. :-)

Connect the red cable to the positive terminal of the battery, the blue cable to the positive terminal of the cigarette lighter and the black cable to the body of your car. Simply disconnect this power cable at any point and patch this filter in.

Cigg-pluggens "mittenkontakt" om man säger så är +, medan omgivande "röret" är -.
Alltså: Filtrets röda kabel ska till ciggpluggens plusmatning, den blåa ska till mittenkontakten på din ciggplugg, och den svarta ska jordas i bilens chassie.

6 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
monno skrev:
Ja nä den där bilden säger inte mig nått. Som sagt är jag ingen mästare på bilel:P Men du får nog mäta och se vad dom duger till=)

Ska ta min multimeter och dubbelkolla sladdarna! Tack!

Bebben skrev:
Står i texten hur du ska göra. :-)

Connect the red cable to the positive terminal of the battery, the blue cable to the positive terminal of the cigarette lighter and the black cable to the body of your car. Simply disconnect this power cable at any point and patch this filter in.

Cigg-pluggens "mittenkontakt" om man säger så är +, medan omgivande "röret" är -.
Alltså: Filtrets röda kabel ska till ciggpluggens plusmatning, den blåa ska till mittenkontakten på din ciggplugg, och den svarta ska jordas i bilens chassie.

Ska dubbelkolla med multimetern för att vara säker, men kan tänka mig att det ska gå så.

Kommer ha bilen under helgen så jag ska se om jag hinner med att montera in filtret, då kan jag uppdatera er om problemet löses efter att den blir installerat smile

Tack för er hjälp, hade varit mycket förvirrad utan er! smile

Sök