har ägt saab i många år nu, tror jag är inne på min 17:e eller 18:e saab

OG900 är den sista riktiga saaben tyvärr...... 9000 är resultatet av ett samarbete med FIAT, vilket märks lite här och där *ryser*. NG900 - 9-3 -9-5 är ju resultatet av GM uppköpet, dvs mycket OPEL.
Men nog om det, fördelar med "gamla" saaben är just det William skrev, det är en mycket trevlig bil som har sin charm.
Nackdel är väl bränsleekonomin, en saab är tyvärr omöjlig att köra på typ 0.7-0.8 i bränsleförbrukning, den vill gärna ligga något under litern, vid normal körning.
Motorerna tål rätt mycket bus, lådorna med om man är lite medveten om svagheterna, dvs att man ska se till att om ena hjulet spinner, att det inte tvärt får fäste..... kan bli ett tvingat lådbyte då......
Ytterligare en grej på dessa gamla 900:or, är att rosten vill gärna äta upp bärarmsinfästningarna, men är man hyggligt noggrann så ska det fungera länge......
Sen kan jag inte påstå att dte är några större fel på dessa bilar......
har nog kört mer än 10000 mil i mina turbosaabar, och det utan några större bekymmer ändå måste jag få säga...... och ytterligare 40000 mil i mina andra saabar.....
Mycket prisvärd och rolig bil!