Optima YT 4.2 ger ut nästan lika mycket startström som Tudor TA 852, ganska liten skillnad, men däremot har TA 852 betydligt högre kapacitet. YT tål dock fler djupurladdningar.
YT 5.5 är ett kraftigt batteri som bör klara av att ge tillräckligt med ström. Eftersom det är två olika batterityper så brukar man rekommendera att använda ett skiljerelä, men om du håller koll på batteriernas laddstatus så ska det inte vara några problem.
Har aldrig sett ett skiljerelä, är det enkelt att koppla in? vart kan man köpa det? tack för underlättande svar!
Finns att köpa lite här och var. Biltema har ett, men jag vet inte hur bra det är - handla något vettigt med hög avsäkring kanske 200A eller motsv. Checka ebay.
I love being a nobody - because nobody is perfect.
Lämnar optimas sida.. blev massa krångel med återförsäljare. Så jag köper 2 st av tudors high tech batterier. dock större än ta 640 eftersom dom inte fanns på lager i närmsta butik.. (borde väl bara bli bättre med större?) nu till mina sista frågor innan köp. Kommer det inte lukta typ battersyra i bilen då det ska stå i bagageutrymmet och eftersom det inte är agmbatteri? Och kommer två stycken tudor high tech (runt 75ah styck) räcka åt mitt system på 2000 watt? :-)
Lämnar optimas sida.. blev massa krångel med återförsäljare. Så jag köper 2 st av tudors high tech batterier. dock större än ta 640 eftersom dom inte fanns på lager i närmsta butik.. (borde väl bara bli bättre med större?) nu till mina sista frågor innan köp. Kommer det inte lukta typ battersyra i bilen då det ska stå i bagageutrymmet och eftersom det inte är agmbatteri? Och kommer två stycken tudor high tech (runt 75ah styck) räcka åt mitt system på 2000 watt? :-)
Mvh
nja inget jag har märkt av att de skulle lukt allslå ...
köp de jag förslog längre upp annars kör två sånna ,,, i min v70
Kommer det inte lukta typ battersyra i bilen då det ska stå i bagageutrymmet och eftersom det inte är agmbatteri? Och kommer två stycken tudor high tech (runt 75ah styck) räcka åt mitt system på 2000 watt? :-)
Mvh
De flesta av dagens bilbatterier är ganska täta, det ska inte komma ut någon gas vid normala förhållanden (dvs att exempelvis ingen överladdning sker). En del bilar av lite äldre modell har ju batteriet i bagaget och originalbatteriet brukar inte vara AGM så vitt jag vet, funkar utan bekymmer. Någon sorts batterilåda med ventilationsslang är dock bra att ha.
Dubbla High Tech 75 Ah bör räcka en bra bit tycker jag.
Optimabatterier borde kunna beställas från ställen som även säljer Vartas bilbatterier eftersom de tillhör samma koncern.
Blir enkelt med Tudorbatterier! Billigt också då jag drar av moms.. så det var allt! Tack!!! ) Video på bygget kommer upp om ett par veckpr. (passaten)