2985
Sök

ODB2 och färdskrivare i Transporter,

929 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Jag har nyligen köpt en begagnad VW Transporter. I den sitter det färdskrivare, krav för yrkesmässigt bruk, inga konstigheter. Dock upptäckte jag att det satt en kontakt i ODB2 uttaget.
Kan den ha med färdskrivaren att göra. Jag har inte en susning om hur färdskrivaren fungerar, eller hur jag ska ta reda på hur den fungerar. Försökte Googla på Färdskrivare, men fick väldigt tunnt med svar.

Jag har för avsikt att använda Transportern för privat bruk. Måste den ombesiktas då om jag tar bort färdskrivaren?

Är det färdskrivaren som sitter monterad i ODB2 ?

Mats

German Engineering
9 083 Inlägg
20 november 2012
Färdskrivare får ju endast användas för yrkesmässig trafik och eftersom du ska använda Folkabussen för privat bruk så är det registreringsbesiktning som gäller.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

929 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Färdskrivare får ju endast användas för yrkesmässig trafik och eftersom du ska använda Folkabussen för privat bruk så är det registreringsbesiktning som gäller.

Humm... >Det ska jag kolla, så det inte blir något tok.

Men är det den som ÄR inkopplad i ODB2 uttaget tro?

Mats

1 160 Inlägg
20 november 2012
transportsstyrelsen eller närmaste åkeri kostar inget att fråga

Avstängd
1 418 Inlägg
20 november 2012
mats757 skrev:
CarpeDiem skrev:

Mats

självklart är det den som är det vart ska den annars få sina uppgifter ifrån?smile

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
29 november 2012
Johan85 skrev:
mats757 skrev:
CarpeDiem skrev:

Mats

självklart är det den som är det vart ska den annars få sina uppgifter ifrån?smile

Fel

För att en färdskrivare ska vara besiktad o godkänd så måste den ha en hastighetsgivare som är plomberad så att man inte ska kunna fiffla med kör o vilotider utan att det syns vid en kontroll.

Sök