Optimering av bil med "chiptrimning"+info ang BMW X5

mach1-70
2 december 2012 · 76 Inlägg

Har precis köpt en BMW X5 4,6-02, och har lite funderingar ! Jag har tidigare "chiptrimmat"div bilar med varierande
resultat. Men har haft "bra"erfarenhet av att på BMW bilar ! Speciellt en BMW E38 ( 740i-97 med M62 motor ).
Efter en omprogrammering av DME med ett superchipprogram som en kille kom och gjorde utanför mitt jobb,
blev bilen både piggare+ngt billigare i drift.Den stora skillnaden var att bilen gick mkt jämnare+att avgasvärdena
gick ner drastiskt(var godkänt innan,men HC halten sjönk till nära noll)! Testade detta precis innan omprogrameringen och direkt efter( körde c:a 15 minuter först ).

Har även "chippat" en BMW E31(850ia med M70 motor)! Då köpte jag nya chip på Ebay(det var några kopior på
"Wokke") som jag hittade för ett par hundringar). Även där enorm skillnad på effekten+att avgasvärdena sjönk
rejält !!

Jobbar själv med bilar sedan mer än 30 år,och har märkt att bilar av samma modell kan gå väldigt olika.Så att
optimera styrenheter,avläsa felminnen+mindre justeringar kan göra mirakel.

Men nu har jag suttit och surfat runt ett antal gånger för att få lite mer info på att "chiptrimma" en vanlig sugmotor.
Hittar ingen som gjort detta på en X5 !! Är det så att dessa(särskilt 4,6:an),att det är redan optimerat så mkt det "går"?
Har mailat en firma som verkar vara väldig seriös, och hoppas på svar i veckan vad som kan ändras/förbättras.

Har även lite som jag skulle få lite mer info+tips om: Så som jag förstått,sitter det samma typ av motor i en
X5 4,6 som i en Alpina B10 4,6 ! Båda motorerna är M62 med dubbelvanos. Men vad jag har för mig,sitter det
andra kamaxlar,portade toppar mm på Alpinan. Är det samma "setup" på en X5.
Alpinas motorer är väl "handbyggda",men är även BMW:s 4,6:or ihopplockade med lite x-tra "kärlek" ???

Webrex
2 december 2012 · 379 Inlägg

mach1-70 skrev:
Har precis köpt en BMW X5 4,6-02, och har lite funderingar ! Jag har tidigare "chiptrimmat"div bilar med varierande
resultat. Men har haft "bra"erfarenhet av att på BMW bilar ! Speciellt en BMW E38 ( 740i-97 med M62 motor ).
Efter en omprogrammering av DME med ett superchipprogram som en kille kom och gjorde utanför mitt jobb,
blev bilen både piggare+ngt billigare i drift.Den stora skillnaden var att bilen gick mkt jämnare+att avgasvärdena
gick ner drastiskt(var godkänt innan,men HC halten sjönk till nära noll)! Testade detta precis innan omprogrameringen och direkt efter( körde c:a 15 minuter först ).

Har även "chippat" en BMW E31(850ia med M70 motor)! Då köpte jag nya chip på Ebay(det var några kopior på
"Wokke") som jag hittade för ett par hundringar). Även där enorm skillnad på effekten+att avgasvärdena sjönk
rejält !!

Jobbar själv med bilar sedan mer än 30 år,och har märkt att bilar av samma modell kan gå väldigt olika.Så att
optimera styrenheter,avläsa felminnen+mindre justeringar kan göra mirakel.

Men nu har jag suttit och surfat runt ett antal gånger för att få lite mer info på att "chiptrimma" en vanlig sugmotor.
Hittar ingen som gjort detta på en X5 !! Är det så att dessa(särskilt 4,6:an),att det är redan optimerat så mkt det "går"?
Har mailat en firma som verkar vara väldig seriös, och hoppas på svar i veckan vad som kan ändras/förbättras.

Har även lite som jag skulle få lite mer info+tips om: Så som jag förstått,sitter det samma typ av motor i en
X5 4,6 som i en Alpina B10 4,6 ! Båda motorerna är M62 med dubbelvanos. Men vad jag har för mig,sitter det
andra kamaxlar,portade toppar mm på Alpinan. Är det samma "setup" på en X5.
Alpinas motorer är väl "handbyggda",men är även BMW:s 4,6:or ihopplockade med lite x-tra "kärlek" ???

Generellt sett så går det alltid att tumma på säkerhetsmarginaler och avgasvärden och få ut mer effekt å vrid ur en standard maskin. Även sugisar.

Är de den gamla E53an så sitter de ju en vanlig M62 B46, samma block som i alpinan. Va alpina gjort men den sedan är ju frågan :p troligtvis både de ena å de andra!

Men iaf, 4.6an har väl ändå 340hk på pappret, det är betydligt mer än m62b44 med sina ynka 286. Så något mer än volymökning har ju BMW kort med B46an. 4.4an har iofs samma effekt som 4.0an så de är väl inte så konstigt att 4.6an har mer tongue ja tippar på att de går att få ut en del till med chip även ur 4.6an!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang