4913
Sök

Fråga om Ventil. Kritiskt läge?

434 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Tjena!
Håller just nu på att slipa in ventilerna och tycker att en ventil inte ska se ut så som den gör.

(har slipat med pasta endast, ej maskin då jag tror att där är ett skyddande lager som jag glömt namnet på.)

Finns det någon räddning? eller är det lika bra att köpa ny? (har en tight budget).

http://i.imgur.com/S9FU7.jpg

866 Inlägg
4 december 2012
Skyddande lager ??? Lämna in dom för slipning så du får 45 an plan och sen slipa in dom mot sätet.
Det du ser på kontaktytan är sot som ligger i porer i ventilen. Det uppkomner när ventilen är överhettad .
Du får även kolla säter så du inte får för bred tätyta. Men inte köpa nytt !!! Vad är det för motor ? om där är hydrauliska tryckare så du får rätt ventil spel om där inte är,

434 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
De är tillverkade i ett värmebeständigt material så om man slipar så försvinner detta och de har lättare att gå sönder, det är vad jag menar med lager, det har ett speciellt namn men inget jag kommer på just nu.
Ska jag bara lämna in de som är snarlika denna eller alla 16? För det är endast denna som jag sett detta problemet på.
Motorn är en B234L (Saab 2.3t) så där är hydrauliska tryckare

434 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
crescentcompact skrev:
Härdade är kanske ordet du söker?

/Fredrik

Kunde varit men det är inte det ordet jag söker, Läraren kanske har lärt ut fel vad vet jag :S

1 321 Inlägg
4 december 2012
Natriumkyld ventil menar du kanske?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

434 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Natriumkyld ventil menar du kanske?

Det känner jag till men det är väll inget som påverkas ifall man slipar den?

866 Inlägg
4 december 2012
Ta alla !!8  avgas ;-) om insugsventilerna är skapliga om du vill snika.
Det ända jag har hört är keramisk coating men alldrig på tätytan. Men talrikens botten mot föbränings rummet  och även i mellan stam o tätyta kan man använda  coating. Den ytan kan vara lite känsig om den går ut till kontaktytan. Har inte sätt det på en SAAB motor !
Senast redigerat av tekniknissen1 (4 december 2012)

434 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Okej! Ja något sådant hette det kanske, får kolla efter priser på slipning då smile skall jag slipa säten också? eller det tar jag med slippasta sen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 december 2012
de där kör du bort med lite slipasta å en borrmaskin smile jag har räddat ventiler som sett värre ut smile

434 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
Xuri skrev:
de där kör du bort med lite slipasta å en borrmaskin smile jag har räddat ventiler som sett värre ut smile

Hur ska jag göra med borrmaskin? Har bara "indianpinne" med världens sämsta sugpropp

Random Hero
4 047 Inlägg
5 december 2012
Dometros skrev:
Xuri skrev:

Hur ska jag göra med borrmaskin? Har bara "indianpinne" med världens sämsta sugpropp

indianpinne + borrmaskin = win

Dog food lid. Backwards

866 Inlägg
5 december 2012
JA va bra det blir! NOT !! På en gamma B20 eller en GM eller Ford V8 vist går det, Men nu var det en 16 ventils turbo motor.
slipar man ventilen mot sätet (indianpinne) så avverkar man bara kontaktytan på ventilen och väldigt lite på säter(hårdare).
Och det inebär att ventilens kontaktyta formar sig som sätet. 45 gradiga vinkelen som är 1mm eller mindre bred och även dom andra ytorna före och efter kontaktytan. Detta inebär att man får ett dike runt ventilen. Där sätter sig sot och isolerar kontaktytan mot sätet så värme avledningen blir sämre. Då kommer ventiltalrikens ytterkant att öka i arbetstemperatur så att kontaktytan släpper metal från ventilen. Sen tar det inte lång tid fören att man får en läcka förbi kontaktytan och bränd ventil.  Som sagt en med  45 Hk per liter går det bra på men inte på en motor som ligger på 70-100hk per liter. Du kan ta med pasta om ventilen är slipad men fixar du sätet oxså så blir det hundra.
Senast redigerat av tekniknissen1 (5 december 2012)

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 december 2012
De lirade på min maskin med 136 literhästar men jag måste varit ute å cyklat...

929 Inlägg
5 december 2012
Det stämmer att det finns ventiler med Coating på ventilsätesytan. Det är framför allt titanventiler som man belägger på så sätt. Dom får man absolut inte slipa.
Hurvida det finns sådan beläggning på stålventiler är jag dock osäker på.

En anledning till att man inte ska Pastaslipa ventilen är att man har ca 0,5 graders skilnad på vinkeln i sätet resp ventilen. Trycket ska komma i ytterkant först. När ventilen utsätts för tryck bucktar den innåt lite och man får tryck på hela sätesytan. Är ett krav om man ska få maximal värmeöverföring. Vilket är väldigt viktigt.

Mats

866 Inlägg
5 december 2012
Xuri skrev:

Då är det inte så konstigt att det håller när du är ute och cyklar.lol lol
Fölåt dålig:/
Det är klart det håller ett bra tag men reduserar livlängden.

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 december 2012
tekniknissen1 skrev:
Xuri skrev:

Då är det inte så konstigt att det håller när du är ute och cyklar.lol lol
Fölåt dålig:/
Det är klart det håller ett bra tag men reduserar livlängden.

jag körde över 1300 mil, hård körning å jag hade inte några problem.

Sök