JA va bra det blir! NOT !! På en gamma B20 eller en GM eller Ford V8 vist går det, Men nu var det en 16 ventils turbo motor.
slipar man ventilen mot sätet (indianpinne) så avverkar man bara kontaktytan på ventilen och väldigt lite på säter(hårdare).
Och det inebär att ventilens kontaktyta formar sig som sätet. 45 gradiga vinkelen som är 1mm eller mindre bred och även dom andra ytorna före och efter kontaktytan. Detta inebär att man får ett dike runt ventilen. Där sätter sig sot och isolerar kontaktytan mot sätet så värme avledningen blir sämre. Då kommer ventiltalrikens ytterkant att öka i arbetstemperatur så att kontaktytan släpper metal från ventilen. Sen tar det inte lång tid fören att man får en läcka förbi kontaktytan och bränd ventil. Som sagt en med 45 Hk per liter går det bra på men inte på en motor som ligger på 70-100hk per liter. Du kan ta med pasta om ventilen är slipad men fixar du sätet oxså så blir det hundra.
Senast redigerat av tekniknissen1 (5 december 2012)