Shit....kan det vara drivknutarna?

Hexi
4 december 2012 · 36 Inlägg

Hej....här sitter jag med ångesten i halsen...bytte till vinterdäck i dag, tänkte åka en sväng därefter, startade bilen lägger i backen(för att ta mig ut)...och det hörs ett "klickande" ljud, ihåligt liksom...jag stängde bara av och lämnade bilen på parkeringen...allt jag gjort var att byta däck!! FAAAAAAAAAAAN jag tror jag har hört detta ljudet förr..och då VAR DET trasiga drivknutar!!

Det är synd om människorna/Strindberg
Eksak
4 december 2012 · 91 Inlägg

har du bytat från alufälgar till plåt kanske?
och har du isf missat använda rätt bultar kanske så de går för långt in o skrapar imot?

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Tvattsvamp Saab 9000 Älskare!
4 december 2012 · 175 Inlägg

Dra åt bultarna igen tongue kan vara så lätt också

Gillar att tvätta bilen...
Saab 9000 Aero "Thebeast" (1997)
Saab 9000 A50 2.3t "Skönheten" (1997)
BDamberg
4 december 2012 · 311 Inlägg

Kan också vara så att fälgarna (om du bytte till plåt) skrapar i bromsoket? Det hände på min bil men efter några meter slutade det.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Hexi
4 december 2012 · 36 Inlägg

Jag bytte från plåt till alu...har dragit åt alla bultar ordentligt....det är inget skrapande ljud utan ett "kluckande"..jag har svårt att förklara ljudet....jag har inte haft dessa fälgarna på denna bilen förrut, utan till en annan modell, och jag läste mig till på fälgguiden att det var samma bultcirkel... jag använde samma bultar som till plåtf som satt på....kunde väl varit lite längre kanske, men jag fick dit dom ganska lätt....men som sagt jag har inte gjort ngt annat än att bara bytt hjulen...jag fattar ingenting!!!

Det är synd om människorna/Strindberg
Hexi
4 december 2012 · 36 Inlägg

Detta är en Polo coupe CL...det andra vara en Skoda Felicia...

Det är synd om människorna/Strindberg
JonasCarlsson86
4 december 2012 · 302 Inlägg

Byt tillbaka igen o kolla om ljudet försvinner

Hexi
4 december 2012 · 36 Inlägg

Jag ska lyda ditt råd i morgon när det är ljust ute.....

Det är synd om människorna/Strindberg
Hexi
5 december 2012 · 36 Inlägg

Jag hade inte dragit åt en bult särskilt hårt på vä bak...tur att jag kollade det! Klickljudet fanns när jag backade ut och körde sakta framåt...men efter  bara ett par meter slutade det, hade en granne med mig för att lyssna..och han hörde ljudet han oxå.....jag trixade hit och dit för att se om det kom tillbaka...men inget hördes mer(PUST PUST)!! Men jag har mina aningar om vad som komma kan(skall) det är ju ngt vajsing antingen drivknut, länkarm eller i den "regionen" (tror jag)....!!Ja, vad vet en kvinna som jag om sånt!!!

Det är synd om människorna/Strindberg
mb_pucken
5 december 2012 · 5 087 Inlägg

Kan vara så enkelt att det var en balansvickt som tog i bromsoket efterssom de fort tystnade:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KHRacing
5 december 2012 ·

troligen har bultarna på bakhjulen varit för långa o då star de i inne i handbromsen inne i baknaven - lätt hänt på många bilar.

Hexi
5 december 2012 · 36 Inlägg

Inne i handbromsen, inne i baknaven...nu blir jag "nojjig!...hur menar du? Isf så kan det ju inte vara....vad gör jag åt det då?

Det är synd om människorna/Strindberg
KHRacing
5 december 2012 ·

om det e detta så måste du ha kortare hjulbultar

Hexi
5 december 2012 · 36 Inlägg

Ok...men det låter inget mer(för tillf), menar du att det kan komma och gå det där klicklätet jag hade, isf måste jag ju byta hjulbultar. Vad är "normal" längd på bultar till en gammal Polo 91:a? Det kanske beror på vilken fälj man använder, tjockleken o så...jag frågar kanske dumma saker, men det beror på att jag KAN INTE SÅ MKT OM BILAR!!(frågar man inte så får man ju inget veta heller) smile
Det stod en snubbe och tittade på när jag bytte hjulen...han var rädd att hjulbultarna skulle vara för korta!! Men nä då dom "bet" och lite till.....

Senast redigerat av Hexi (5 december 2012)

Det är synd om människorna/Strindberg
KHRacing
5 december 2012 ·

Inga som helst dumma frågor om man är osäker på sin sak
& sen stal du precis mitt ordspråk.. frågar man inget får man inte veta smile

Bultarna kan aldrig vara starkare än de är breda,

enkelt sagt:  om bulten är 14mm tjock så räcker det att den gängar in sig 14mm i navet bakom fälgen.
18-20mm utstick bakom fälgen torde vara lagom till din Polo.
(18-20m pga att bulthålen i naven ej är gängade hela vägen ut till kanten)

Alla plåtfälgar är smalare i godset än en alu-fälg (min erfrenhet)
Så till alufälgarna får du sätta en lös bult i ett bulthål o se hur mkt den sticker ut på baksidan

Nu kan jag ju inte vara säker på att det är exakt detta felet du har tyvärr, men på din beskrivning låter det troligt

mvh Kristian

Senast redigerat av KHRacing (5 december 2012)

Hexi
5 december 2012 · 36 Inlägg

Tack för ditt svar....kanon att man får lite förklaringar på allt man undrar över!! Så egentligen borde jag provat med en bult i fälgen INNAN jag bara monterade på dom!!? Jag har haft fälgarna på Skoda Felicia LXI innan...och läste i bultcirkelguiden att det skulle funka på denna bilen oxå...med mått o så...

Det är synd om människorna/Strindberg
KHRacing
5 december 2012 ·

Måtten stämmer på massor av modeller. men bultdelnlngen stämmer nästan aldrig.. vissa bilar har även 12mm bult & vissa 14mm bult

Senast redigerat av KHRacing (5 december 2012)

xXSammy
6 december 2012 · 6 578 Inlägg

Har du centrumkåpor på fälgarna? Tappat ena?

Det sägs att det kan tydligen ge missljud om de är lösa.

De/Dem
Hexi
6 december 2012 · 36 Inlägg

Har inga centrumkåpor...dom har kommit "bort"...

Det är synd om människorna/Strindberg
Meaganeowner
7 december 2012 · 2 250 Inlägg

Angående hjulbultar - muttrar. Det finns olika vinklar på den konade delen. Fel mutter - bult gör att hålet förstörs i fälgen. Låter mer som utt dovt surrande när du kör.

Hade kört en säsong med vinterhjulen tidigare. Nu var det läge för vinterhjul igen. Satte framhjulen bak. Klick klick klick. Ett klickande för varje varv då bilen inte var upplyft. Försvann när bolen lyftes. Det var en påklistrad balansvikt som nuddade btomsoket. Syntes väl när jag kollade vikten. 

Hjul drar olika i hjulupphänningarna och det är mycket som slits där. Så när ett hjul är upplyft, bänd ordentligt både i sidled och ut och in så hittar du säkert ett o annat glapp. Svårt att direkt säka hur
mycket det får glappa. Men kanske hör du ett liknande klonk som du misstänker är ett fel.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 december 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang