4364
Sök

Får man lägga upp videoklipp på andras bilåkande?

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Sittandes i ett parkeringshus med videofunktion i mobilen kan ge upphov till roliga klipp.

Blir oroad över att vissa får ha körkort smile

Hur är det med att lägga upp klipp på bilar med väl synligt reggnummer? Tänkte i första hand på youtube?
Orkar inte maskera nummer i hela filmen, det tog ju lite tid...

Äger man en grön Audi i Uppsala kanske man ska tänka på hur tisdagens bilfärd verkligen var.
Äger man en av alla repade bilar, parkerad i Uppsala så har jag regnummer, video och ett till vittne och bild på föraren.

Var roligt ända tills vår egna bil var i skottlinjen. Centimeter ifrån skador på nya bilen.

Blev hindrad från att ingripa och hjälpa kvinnan att parkera eller tipsa om att inte åka där man inte borde vara.

God Kväll!

/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 november 2012
Det finns en hel del olika regler och lagar du bör känna till, sen vad du känner rent moraliskt är en helt annan femma.

Ja, du får filma i princip vem som helst, varsomhelst sålänge det är på offentliga platser. Jag kan tänka mig att din filmning räknas som "smygfilmning" och jag antar att garaget var en offentlig plats?

Däremot när du publicerar, bör man tänka till extra noga för där gäller olika regler för olika ändamål. Då får du t.ex. bara smygfilma en flera personer, sålänge en av dem känner till det.

Som sagt, en djungel. Läs här så kommer du nog fram till hur du ska göra. smile

1 948 Inlägg
20 november 2012
Inga rättsliga bekymmer i att lägga upp reg.nr.

326 Inlägg
21 november 2012
baltis skrev:

Tänk efter igen... Registreringsnummer räknas som personuppgift, så det kan bli tråkigheter i vissa fall.

http://www.datainspektionen.se/Document … lagare.pdf  sidan 8.
Senast redigerat av Peter_5565 (21 november 2012)

fotointresserad
2 307 Inlägg
8 december 2012
Bebben skrev:
Det finns en hel del olika regler och lagar du bör känna till, sen vad du känner rent moraliskt är en helt annan femma.

Ja, du får filma i princip vem som helst, varsomhelst sålänge det är på offentliga platser. Jag kan tänka mig att din filmning räknas som "smygfilmning" och jag antar att garaget var en offentlig plats?

Däremot när du publicerar, bör man tänka till extra noga för där gäller olika regler för olika ändamål. Då får du t.ex. bara smygfilma en flera personer, sålänge en av dem känner till det.

Som sagt, en djungel. Läs här så kommer du nog fram till hur du ska göra. smile

Som Bebben säger är det fritt fram att fota och filma på så gott som de flesta ställena. Sitter det dock skyltar för film/fotoförbud på platsen är det dock förbjudet.

Någon lag för smygfotografering finns ännu inte. Det ligger dock på förslag att få igenom en sådan lag men ett beslut i den frågan kommer att dröja då det är ett idiotiskt förslag som kommer att överklagas många gånger innan det genomförs.

Peter_5565 skrev:
baltis skrev:

Tänk efter igen... Registreringsnummer räknas som personuppgift, så det kan bli tråkigheter i vissa fall.

http://www.datainspektionen.se/Document … lagare.pdf  sidan 8.

Det är sant att regnummer räknas som personuppgift men om det däremot räknas som något brott att lägga upp är däremot tveksamt. Så länge uppgiften inte är en intigritetsrisk och kan uppfattas som kränkande är det en vardaglig hantering av vad man kan läsa i det som Peter_5565 länkar här ovan:

"Den 1 januari 2007 ändrades personuppgiftslagen i syfte att underlätta
vardaglig hantering av personuppgifter som typiskt sett inte medför några integritetsrisker.
Exempel på detta är löpande text i ordbehandlingssystem, på Internet, ljud- och bildupptagningar och korrespondens per e-post. Sådan vardaglig hantering får utföras fritt så länge
man inte kränker den som uppgifterna avser"

Sök