2965
Sök

Bilen startar inte efter stereobyte? saab 9-3 2001

2 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Tjenare, nu är det så att jag skulle byta stereo i min saab. Allt gick bra utan problem till en början, fick igång stereon och satt och spelade lite för att kolla olika funktioner på stereon. Allt rullade på och var nöjd.

Men..... sen när jag skulle starta bilfanskapet så klickade det änna till och allt som är i bilen slocknade. Är nu riktigt fundersam och undrar vad det kan va för fel? Kan inte ha kopplat fel då det var plugin'n'play.
Händer absolut ingenting när jag vrider på nyckeln. Inte en pinyl lyser någonstans i eller runt bilen... sad

Kan även tilläga att jag har AS3 i bilen (stora ljudpaketet) om det gör någon skillnad? Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Kortslutning? Låter detta som ett allvarligt problem?.... neutral

Hälsningar Jollybot! smile

2 271 Inlägg
14 december 2012
Jag gissar på att batteriet behöver laddas, dörren vart öppen med ljuset igång under mektid samt lyssnat lite.
Gissningsvis för lite ström för startmotorn.

Nu såg jag att allt va dött? kortis någonstans?

Men ladda batteriet kostar inget att prova.
Senast redigerat av lingua (14 december 2012)

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
14 december 2012
var det inte så att AS3 paket hade sin startspärr i stereon eller är jag helt ute å cyklar?

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 december 2012
Felix93 skrev:
var det inte så att AS3 paket hade sin startspärr i stereon eller är jag helt ute å cyklar?

Du är ute och cyklar...

TS har laddat ur batteriet och behöver ladda det, svårare är det inte. Sen vad det beror på är ju lite värre men kan tex vara något så enkelt som att man kopplat minnes- och konstantströmmen fel.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
14 december 2012
TBOC_Razor skrev:
Felix93 skrev:

Du är ute och cyklar...

TS har laddat ur batteriet och behöver ladda det, svårare är det inte. Sen vad det beror på är ju lite värre men kan tex vara något så enkelt som att man kopplat minnes- och konstantströmmen fel.

Ok, då vet man det till framtiden! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

3 466 Inlägg
15 december 2012
TBOC_Razor skrev:
Felix93 skrev:

Du är ute och cyklar...

Minnes och konstantströmen fel påverkar inte mer än att stereon saknar minne så nej den idén kan vi avfärda direkt.

Stereon drar ej heller mer än 10A som max vilket innebär att även om den skulle stå igång på fullt så tar det mer än 5 timmar att tömma ett batteri.

Däremot så skrev TS att han provspelade en stund för att kolla fiunktioner osv. Steget till AS3 kan sluka en del ström så det är högst troligen detta som gör det, i kombination med att lysen i dörrar och ev innerbelysning stått igång under tiden han kopplat har han inte heller kopplat om orginalkablaget så innebär det att han måste vrida nyckeln i andra tändningsläget för att ha stereon igång vilket innebär att hela bilens elsystem är tillslaget och drar en hel del ström bara där. Står man och spelar med allt igång kan man mycket väl tömma bilens batteri ganska snabbt!

Låt bilen stå en stund och låt batteriet återhämta sig lite. Funkar inte de så kan du koppla på en batteriladdare en stund o sen testa eller använd startkablar och dra igång den så den kan ladda på generatorn.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Jajjemän, lät bilen stå några timmar sedan provstarta den, funkar finfint att starta och köra nu smile
Senast redigerat av jollybot (16 december 2012)

Sök