2597
Sök

Volvo 744 -89 brunt vatten??

Bas älskare
716 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Tja, skulle byta termostat på min 744 -89 för ett par dagar sen, när jag tog bort termostaten o de så kommer de ju ut vatten självklart, men de jag såg som fick mig att klia mig i skallen var att vattnet var brunt? De var brunt och jätte skitigt, typ som att nått i vattnet skulle legat o rostat eller nått?

Kan detta vara farligt för motorn? Dvs, typ göra motorn slö, gå dåligt eller annat?

Och vad ska man göra för att få bort detta?
Det är en vanlig B230F motor, helt original. Dvs vanlig 530 topp och original kamaxel, varken jag eller förra ägaren har gjort nått med motorn.


88 Inlägg
19 december 2012
#2
Jag skulle skölja ur systemet några gånger tills vattnet blir rent och sen blanda vatten och glykol smile


Bas älskare
716 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#3
Hur menar du att skölja ur systemet?


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
19 december 2012
#4
VolvoXet skrev:
Hur menar du att skölja ur systemet?

sätt tillbaka alla slangar+ termostathus(utan termostat), montera lös övre kylarslangen vid kylaren och för in trädgårdsslangen och börja spola wink

Edit: Anledningen är så enkel (oftast) att nån har snålat med glykolen, så vattnet tar med sig järnet och bildar "rostvatten" i motorn smile
Senast redigerat av Dixieman (19 december 2012)

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 december 2012
#5
Påminner mej om min förra Ford tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98029/1025200_wvdh3t.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/98029/1025201_lbhz9w.jpg
Senast redigerat av LeafBox (19 december 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 149 Inlägg
19 december 2012
#6
Dr sägs att maskindiskmedel är bra och skölja kylarsystem med. Provade på en gammal bil jag hade å blev bra antar jag:-P bytte termostat å sedan fylde ja på med vatten samt att ja peta i en maskindisktablett i ena kylarslangen. Körde motorn genomvarm och sedan tappa ja ur vattnet vid kylaren. Sen upprepades allt ett par gånger tills vattnet inte luktade diskmedel. Gunkade på min bil iaf och största skillnaden blev att värmen blev kalasbra och tempen stadigare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 410 Inlägg
19 december 2012
#7
Gjorde samma sak på min gamla audi 80 och fy satan vad djuriskt med skit det kom ut xD


218 Inlägg
19 december 2012
#8
Släpp blockpluggen i sidan av blocket under grenröret, och låt spola systemet!

-


Sök