4028
Sök

Ladda batteri med 3-timmars timer...

40 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#1
Glad i hågen köpte jag en Ctek Zafir 45 idag... för att komma på att jag bara har tillgång till ett uttag med 3-timmars timer...
Hur fasen funkar det?

Möjligen kan jag komma åt att ladda den i ett dygn en gång, men räcker det att sen bara underhållsladda den 3 tim lite då och då?

21 761 Inlägg
26 december 2012
#2
Om batteriet inte används på ett sätt som gör att det ofta blir mycket urladdat, då bör det fungera att laddaren får 3 timmar på sig lite då och då. smile

Hur körs bilen, mycket kortkörning samtidigt som en massa stereoprylar vrålar för fullt?

40 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#3
Nästan bara kortkörning, men väldigt sällan stereo (simpel sådan).

21 761 Inlägg
26 december 2012
#4
Då är jag rätt säker på att du inte får några problem, laddaren ska hinna fylla på tillräckligt för att kompensera de korta körningarna. smile

40 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#5
Så bra! wink

Hur ofta behövs det tror du?


Skulle iofs kunna kånka in batteriet sådär 1 gång i månaden och ladda ett dygn...
Senast redigerat av Honda-97 (26 december 2012)

40 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#6
Förresten...
Det står i manualen att man inte ska koppla till minus-polen på batteriet.
Det trodde jag man skulle.

Sen står det om positiv och negativt jordat batteri. Hur vet man vad man har?

21 761 Inlägg
26 december 2012
#7
Svårt att gissa hur ofta det behöver underhållsladdas, det beror bla på hur bra generatorn fungerar och hur länge bilen körs och batteriets skick.

Det du kan göra lite då och då är att när bilen har stått orörd i minst 8 timmar eller mer (helst ett dygn) så mäter du vilken spänning det är på batteriet, då får du ett hum om hur mycket det eventuellt dras ur vid körningarna och dessutom kan du vid en viss batterispänning koppla in laddaren.

Det brukar rekommenderas att göra en underhållsladdning när batteriet börjar ligga på nedåt 12,4 V i vilospänning, dvs när det har stått orört i ett antal timmar.

Har du möjlighet att bära in batteriet tex en gång i månaden för att ladda ett helt dygn så är det förstås en fördel, men det är nog möjligt att det räcker med 3 timmar någon gång då och då. smile

Orsaken till att manualen inte rekommenderar att sätta laddarens minusklämma på batteripolen är troligen för att undvika gnistor nära batteriet vid inkoppling av laddaren, samma rekommendationer brukar gälla när man kopplar startkablar.

Nästan alla bilar är minusjordade, men det finns någon enstaka bilmodell som är plusjordad. Det är naturligtvis säkrast att kolla upp hur batteriet är kopplat på den bil man ska använda laddaren till. Kolla på kabeln som sitter på batteriminuspolen, följ den och se om den sitter på karossplåten. I så fall är bilen minusjordad (dvs som nästan alla bilar i dag).
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2012)

40 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#8
Ok. Tack för svaren!

40 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#9
Jag tog in batteriet för att kolla spänningen med en gammal laddare som har mätare.
Men jag vet inte riktigt vad siffrorna betyder...
100 % är fullt förstås, men vad betyder 0-10 ?
Sen står det ett A under.
Kan man läsa ut antal volt av det?

Den stod nästan vid 4 när jag kopplade in den.
Nu har jag kopplat in Cteken istället.

http://xist.dk/x/img/DSC_0641-1.jpg

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 december 2012
#10
skalan lär väl vara hur många Ampere den laddar med?

när den är på noll så är laddningen 100% klar!
Senast redigerat av kwansa (27 december 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

40 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#11
Ok. Så det enda man kan utläsa är att det var ca 60% laddning kvar i batteriet...?
Eller iaf nånstans mellan 50-70%...


Hur pålitlig är förresten en sån billig mätare man stoppar i cigguttaget?
Senast redigerat av Honda-97 (27 december 2012)

21 761 Inlägg
27 december 2012
#12
Det enda man kan utläsa är att laddaren ger ut 3 A i detta läge, vilket inte säger hur pass mycket laddat batteriet är. Såna där mätare som sitter i cigguttaget har jag aldrig provat, men de är knappast speciellt exakta. smile


Sök