Råd två bilar

Mattsson_91 Självlärd
28 december 2012 · 3 083 Inlägg

dawwe skrev:

Aerodynamik skrev:
Sen är Nissan en renodlad sommarbil så den har jag entusiastförsäkring på = nästan gratis. smile

Öh..Hur kan du stå som ägare på Nissan OCH ha den entusiastförsäkrad? Ett av kraven vid entusiastförsäkring brukar vara att man har en bruksbil, man brukar vara tvungen att äga bruksbilen...

Att man ska ha en bruksbil har jag aldrig sett nånting om. Men däremot så ska bilen vara mer än 20 år gammal

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
dawwe ...has left the building...
28 december 2012 · 4 474 Inlägg

Volvo142-73a: Kolla igen! En entusiastbil får i regel rulla max 500mil/år, och ALDRIG användas till "vanlig" körning, tex pendla till jobbet osv. Det står i villkoren. Jag är själv i begrepp att entusiastförsäkra min ena bil, o kraven är förutom 20 år gammal:"bra rostfritt skick", bruksbil (i vissa fall hos samma försäkringsbolag som e-försäkringen) samt brandsläckare. Dessutom kan det tillkomma andra krav som försvårar eventuell stöld, detta kan gälla både bilen i säg o där den förvaras.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
caromania Forummoderator
28 december 2012 · 9 296 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

dawwe skrev:

Aerodynamik skrev:
Sen är Nissan en renodlad sommarbil så den har jag entusiastförsäkring på = nästan gratis. smile

Öh..Hur kan du stå som ägare på Nissan OCH ha den entusiastförsäkrad? Ett av kraven vid entusiastförsäkring brukar vara att man har en bruksbil, man brukar vara tvungen att äga bruksbilen...

Att man ska ha en bruksbil har jag aldrig sett nånting om. Men däremot så ska bilen vara mer än 20 år gammal

Det finns många olika typer av entusiast-/veteran-classicförsäkringar. Ibland är kraven löjligt hårt ställda vilket gör det nästan omöjligt att uppnå dem.

Jag har tre bilar och betalar ca 10k för alla sammanslaget per år, men då har jag bara halv på Rovern. Tycker personligen att skatten är värre, 2600resp 2000 per år, en kostnad jag inte känner jag har någon nytta av eller kan påverka. Försäkringen kan man verkligen påverka genom att undersöka olika bolag och även kalkylera risken med att ta halvförsäkring framför helförsäkring. Eller bara trafik för den delen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2012 · 14 077 Inlägg

Sharky skrev:
När jag köpte min första Audi A8 2005 ( jag var 47 år då, bor i radhus med garage, massor av skadefria år, ingen under 25 som skulle köra bilen etc) så varierade buden på helförsäkring på mellan 9000 och 28000 kr / helår.

/Göran

De va helvete vilka skillnader. Man undrar lite hur dom tänker i dom olika bolagen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
28 december 2012 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Sharky skrev:
När jag köpte min första Audi A8 2005 ( jag var 47 år då, bor i radhus med garage, massor av skadefria år, ingen under 25 som skulle köra bilen etc) så varierade buden på helförsäkring på mellan 9000 och 28000 kr / helår.

/Göran

De va helvete vilka skillnader. Man undrar lite hur dom tänker i dom olika bolagen.

/Benny

Ja på min 240 halv förskring hus bilen står i låst garage och hela det 4500kr biligaste och 19000kr dyraste och då hade biligaste biligast självrisker också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mattsson_91 Självlärd
28 december 2012 · 3 083 Inlägg

dawwe skrev:
Volvo142-73a: Kolla igen! En entusiastbil får i regel rulla max 500mil/år, och ALDRIG användas till "vanlig" körning, tex pendla till jobbet osv. Det står i villkoren. Jag är själv i begrepp att entusiastförsäkra min ena bil, o kraven är förutom 20 år gammal:"bra rostfritt skick", bruksbil (i vissa fall hos samma försäkringsbolag som e-försäkringen) samt brandsläckare. Dessutom kan det tillkomma andra krav som försvårar eventuell stöld, detta kan gälla både bilen i säg o där den förvaras.

Jag har redan koll på det där....... Påpekade bara att jag aldrig sett någon stans att det är krav att man måste äga en bruksbil.....

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2012 · 14 077 Inlägg

Djo skrev:

Vettemannen skrev:

Sharky skrev:
När jag köpte min första Audi A8 2005 ( jag var 47 år då, bor i radhus med garage, massor av skadefria år, ingen under 25 som skulle köra bilen etc) så varierade buden på helförsäkring på mellan 9000 och 28000 kr / helår.

/Göran

De va helvete vilka skillnader. Man undrar lite hur dom tänker i dom olika bolagen.

/Benny

Ja på min 240 halv förskring hus bilen står i låst garage och hela det 4500kr biligaste och 19000kr dyraste och då hade biligaste biligast självrisker också.

Det kan inte vara sådana skillnader på vad man får i försäkringen, det verkar som om dom slår tärning ibland när det gäller priset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
28 december 2012 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Djo skrev:

Vettemannen skrev:

De va helvete vilka skillnader. Man undrar lite hur dom tänker i dom olika bolagen.

/Benny

Ja på min 240 halv förskring hus bilen står i låst garage och hela det 4500kr biligaste och 19000kr dyraste och då hade biligaste biligast självrisker också.

Det kan inte vara sådana skillnader på vad man får i försäkringen, det verkar som om dom slår tärning ibland när det gäller priset.

/Benny

ej ringt och frågat utan uppogifter via internet så det är skrivna upgifter låter sjukt men är sant.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dawwe ...has left the building...
28 december 2012 · 4 474 Inlägg

Volvo142_73: Villkor Länsförsäkringar längst ner på denna sida står det "OBS! För att kunna köpa denna Entusiastbilsförsäkring behöver du minst ha ditt boende och vanliga bil försäkrat hos oss."
Här har du ett annat exempel "Ditt hushåll måste äga en bruksbil som du kan använda för dagliga och normala transporter."

Senast redigerat av dawwe (28 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aerodynamik ...
28 december 2012 · 7 120 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

dawwe skrev:

Aerodynamik skrev:
Sen är Nissan en renodlad sommarbil så den har jag entusiastförsäkring på = nästan gratis. smile

Öh..Hur kan du stå som ägare på Nissan OCH ha den entusiastförsäkrad? Ett av kraven vid entusiastförsäkring brukar vara att man har en bruksbil, man brukar vara tvungen att äga bruksbilen...

Att man ska ha en bruksbil har jag aldrig sett nånting om. Men däremot så ska bilen vara mer än 20 år gammal

Kravet är att man är medlem i en viss klubb, att bilen är äldre än 10 år, att man max kör 500mil om året och att man har en brandsläckare.

caromania Forummoderator
28 december 2012 · 9 296 Inlägg

Som sagt det varierar mellan bolag vilka villkor det är vid tecknande av olika classicförsäkringar, men det är ju ändå ingen som läser vad man skriver så...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Aerodynamik ...
28 december 2012 · 7 120 Inlägg

caromania skrev:
Som sagt det varierar mellan bolag vilka villkor det är vid tecknande av olika classicförsäkringar, men det är ju ändå ingen som läser vad man skriver så...

Det är väl ganska underförstått? Jag skrev bara vad som gällde hos mitt försäkringsbolag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang