4091
Sök

Hjälp! Bilgenerator laddar enbart 12.5V

2 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Hej!!

Jag sitter på en bil, mecedes c240 2003, där generatorn enbart laddar 12.5v. Batteriet jag använder är ett OKQ8 12V72Ah. Hur långt kan fulladdat batteri köra innan bilen dör helt? Är det något man ska tänka på för att minimera strömförbrukning under bilfärd?

Anledning till att jag undrar detta är att jag fastnat i gbg med dålig generator och ska till skåne. Jag bor för övrigt i sthlm, så jag är mitt i vägen...

Tackar  smile

Forummoderator
26 484 Inlägg
29 december 2012
Så länge den håller laddningen över 10-11 volt så torde det väl inte vara några problem att ta dig hela vägen?
Stäng av fläkt/AC, stereo och allt du kan komma på som drar ström.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Jo, jag va i verkstaden tidigare idag och har laddat den i 9h eller nu. De sa att laddning under 14 gör att batteriet långsamt dras ur. De kunde dock inte säga hur långt jag skulle kunna köra med fulladdat batteri sad. Detta stämde då, röd batteri varningsljuse kom på ett tag efter verkstadsbesöket. spänningen sjunker alltså långsamt...

Forummoderator
26 484 Inlägg
29 december 2012
ptnov skrev:
Jo, jag va i verkstaden tidigare idag och har laddat den i 9h eller nu. De sa att laddning under 14 gör att batteriet långsamt dras ur. De kunde dock inte säga hur långt jag skulle kunna köra med fulladdat batteri sad. Detta stämde då, röd batteri varningsljuse kom på ett tag efter verkstadsbesöket. spänningen sjunker alltså långsamt...

Surt..
Aja, jag vet i alla fall av egen erfarenhet att det gick att köra i åtmindstone någon timme, kanske en och en halv eller vad det var, när generatorn inte laddade alls på en 240 jag precis den kvällen hade köpt och var på väg hem.
Tidigare ägare "glömde" nämna den lilla detaljen att den inte laddade..så 15 mil hemifrån blev jag stående..yey!

Ovanstående och i ditt fall pendlar ju dock såklart beroende på hur kraftigt batteriet som sagt är. Vågar inte gissa om du tar dig hela vägen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
29 december 2012
Det är som sagt svårt att säga hur länge man kan köra innan bilen stängs av, det beror bla på hur mycket ström bilen drar och hur låg spänning sakerna i bilen tillåter innan de stängs av.

Ett relativt hyfsat 70-75 Ah batteri har ett RC-värde på gissningsvis 125-130 minuter, dvs det kan ge ut 25 A konstant i 125-130 minuter innan spänningen sjunker till 10,5 V. Om bilens elektronik och övriga saker inte drar mer än 25 A så kan man alltså i teorin köra typ 2 timmar innan spänningen sjunker ner till 10,5 V om batteriet är helt fräscht och nyladdat.

RC anges dock vid en yttertemperatur av +27 grader så på vintern räcker inte batteriet så länge som värdet anger. smile

Sök