6168
Sök

Vad byts vid en motor-renovering/förstärkning? (+effekthöjning) 850 T5

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#21
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:
465cc spridare och en Bosch 040 pump. Vilken lmm samt turbo tycker du man ska kombinera med ?

465cc kan ju dock bli lite små om man vill pina ut det sista på E85. Lmm väljs efter bränsle, spridare och hur snäll man vill vara mot den som mappar / hur intresserad man är av att kunna köra bilen innan mappning.

marcus0510 skrev:
707;an var lite för dyr för mitt tycke, hade tänkt chansa på R kopplingen. Håller det så håller det..
Men 5500:- kanske man skulle lägga, hur mýcket mer klarar den än R kopplingen ?

Kommer inte ihåg exakt, men 70-80 Nm har jag för mig.

Då är det alltså bättre att köra med 630cc vid etanolkonvertering?
Bilen ska färdas 35 mil till Atech när det är mappdags. Kan man köra den biten omappat ?

Hur stor effektskillnad kommer det bli 98 oktan mot E85? På ett ungefär..

8 277 Inlägg
15 januari 2013
#22
marcus0510 skrev:
Då är det alltså bättre att köra med 630cc vid etanolkonvertering?
Bilen ska färdas 35 mil till Atech när det är mappdags. Kan man köra den biten omappat ?

Beror på hur man definierar bättre, men dem ger ju marginal för ytterligare effekt ifall man vill det i ett senare skede. Kan och bör är i detta fall 2 olika saker. Man kan om man anpassar spridare och lmm rätt.

marcus0510 skrev:
Hur stor effektskillnad kommer det bli 98 oktan mot E85? På ett ungefär..

15-20hk kanske. Svårt att säga. Det beror på hur mycket man vågar.


243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#23
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:
Då är det alltså bättre att köra med 630cc vid etanolkonvertering?
Bilen ska färdas 35 mil till Atech när det är mappdags. Kan man köra den biten omappat ?

Beror på hur man definierar bättre, men dem ger ju marginal för ytterligare effekt ifall man vill det i ett senare skede. Kan och bör är i detta fall 2 olika saker. Man kan om man anpassar spridare och lmm rätt.

marcus0510 skrev:
Hur stor effektskillnad kommer det bli 98 oktan mot E85? På ett ungefär..

15-20hk kanske. Svårt att säga. Det beror på hur mycket man vågar.

Får nog bli transport dit.
Vet du vad dom tar för en E85 mappning på Atech ?

Om man kör på Etanol, 630cc med 040 pump, samt behöver inte bilen kunna köras innan mappning.
Vad tycker du att man ska välja för lmm samt turbo? Är det för klent med 19t ?
Senast redigerat av marcus0510 (15 januari 2013)

8 277 Inlägg
15 januari 2013
#24
marcus0510 skrev:
Vet du vad dom tar för en E85 mappning på Atech ?

Nej.

marcus0510 skrev:
Vad tycker du att man ska välja för lmm samt turbo? Är det för klent med 19t ?

Hade för enkelheten skull siktat på en vanlig 960 / 16V lmm som byggs om. 19T funkar väl, men visst finns det annat som kan vara vettigt också. plånbok, effektmål och krav bestämmer.


243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#25
Marlboroman skrev:
marcus0510 skrev:
Vet du vad dom tar för en E85 mappning på Atech ?

Nej.

marcus0510 skrev:
Vad tycker du att man ska välja för lmm samt turbo? Är det för klent med 19t ?

Hade för enkelheten skull siktat på en vanlig 960 / 16V lmm som byggs om. 19T funkar väl, men visst finns det annat som kan vara vettigt också. plånbok, effektmål och krav bestämmer.

Okaj.

Allt som allt får man nog räkna med runt 50.000 - 70.000:- för att få en hållbar motor förbi 300hk då alltså.
Förutsatt att man köper det mesta nytt och gör allting själv.

Komplett H-profil/renoveringssats - 10.000:-
Ramlager - 1000:-
Kamremssats - 1500:-
Ventiltätningar - 500:-
Servicepaket - 2000:-
___________________
Avgass - JT 3", Racekat + 2 dämpare - 8400:-
Grenrör - Från 2.4t-T5 00-04, slutnummer 688 - 2200:- beg.
Turbo - TD04-19T Turbo - 8500:-
Spridare - Siemens Deka 630cc - 4000:-
Bränslepump - Bosch 040 - 2000:-
Lmm - 2000:- ?
Koppling - Tryckplatta+lamell 440nm - 5445:-
Mappning - E85 - 10.000:- ?

57,545:-

7 281 Inlägg
15 januari 2013
#26
Om du inte har bråttom så koll runt på blocket och olika forum efter nya oanvända delar.
Har man tålamod och vet vad man vill ha så kan man spara mycket pengar.


243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#27
Brains skrev:
Om du inte har bråttom så koll runt på blocket och olika forum efter nya oanvända delar.
Har man tålamod och vet vad man vill ha så kan man spara mycket pengar.

Ja det har du rätt i. Detta är ju ingen bil som jag kommer skynda för att få färdig. Utan snarare en sysselsättning på långtråkiga dagar. Ju fortare den blir klar detso sämre^^ Tyvärr har jag inte riktigt koll på grejerna och det är då svårt att undersöka skicket på begagnade delar. Men visst har man sån tur att man hittar oanvända delar så smile

Jag är dock inte säker på vilken motor/bil jag ska bygga på än.
Nu har jag fått lite kött på benen angående T5, ska läsa på lite om T4 också.

Det står mellan S40 T4 -00 eller 855 T5. Kanske skulle starta en ny tråd om det dock..

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
15 januari 2013
#28
Bilsport hade en serie där de gick igenom trimmning av T5, Nummer 1-3 2012, där kan du säkert hitta en del matnyttigt

243 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#29
-Westerlund- skrev:
Bilsport hade en serie där de gick igenom trimmning av T5, Nummer 1-3 2012, där kan du säkert hitta en del matnyttigt

Det ska undersökas, tackar smile


Sök