Bra sommardäck som klarar av svängar "agressiv körning" men inte ruinerar plånboken?

Zzoink
29 januari 2013 · 1 229 Inlägg

tja! skulle behöva 2 nya däck till min 940 som ska sitta fram.. tänkte satsa på nåt mer R liknande däck men det finns ju så sjukt mycket däck att välja på! men har hittat toyo, federal och falken tror jag hade nåt lite fränare däck smile behöver lite tips om bra däck som klarar av svängar..

åker mycket småvägar i högre hastighetermen vill ju inte hamna ute i skogen! wink
storlek ska vara 205/40-17 och prisklass runt 1000kr/däck +- lite smile

däckexempel.. toyo proxes 4,   toyo proxes t1-R,

heltsonika Rebel with a cause
29 januari 2013 · 224 Inlägg

Inga R-däck utan Michelin Ps2 är nog bland de vassare du kan få tag på om du inte kör på bana.

baltis
29 januari 2013 · 1 948 Inlägg

Michelin Pilot Super Sport, dock e jag ganska säker på att dom inte tillverkas i den modellen hmm

Har svårt att se att du behöver mer greppiga däck fram för att undvika understyrning... fixa till hjulvinklarna så du slipper det istället. Sen e det bara att du typ conti sc3 eller 5 kanske dom heter nu? vanliga michelin ps2 är som sagt bra dom med.

Personligen skulle jag undvika däck som federal och falken, känns som det är mest tshirts och dekaler... smile

Zzoink
29 januari 2013 · 1 229 Inlägg

verkar ju dock vara dubbelt så dyra som min budget wink har tyvärr inte så mycket pengar att leva på varje månad! smile

Michelin Pilot Super Sport, dock e jag ganska säker på att dom inte tillverkas i den modellen

Har svårt att se att du behöver mer greppiga däck fram för att undvika understyrning... fixa till hjulvinklarna så du slipper det istället. Sen e det bara att du typ conti sc3 eller 5 kanske dom heter nu? vanliga michelin ps2 är som sagt bra dom med.

Personligen skulle jag undvika däck som federal och falken, känns som det är mest tshirts och dekaler...

toyo  då? smile dom har ju faktiskt ett par däck som är billiga smile vill bara komma ifrån nankang och dom däcken så jag är inte upphängd på ett visst märke smile är bara helt 0 på det här!

Senast redigerat av Zzoink (29 januari 2013)

baltis
29 januari 2013 · 1 948 Inlägg

Zzoink skrev:
verkar ju dock vara dubbelt så dyra som min budget wink har tyvärr inte så mycket pengar att leva på varje månad! smile

Michelin Pilot Super Sport, dock e jag ganska säker på att dom inte tillverkas i den modellen

Har svårt att se att du behöver mer greppiga däck fram för att undvika understyrning... fixa till hjulvinklarna så du slipper det istället. Sen e det bara att du typ conti sc3 eller 5 kanske dom heter nu? vanliga michelin ps2 är som sagt bra dom med.

Personligen skulle jag undvika däck som federal och falken, känns som det är mest tshirts och dekaler...

toyo  då? smile dom har ju faktiskt ett par däck som är billiga smile vill bara komma ifrån nankang och dom däcken så jag är inte upphängd på ett visst märke smile är bara helt 0 på det här!

Har kört kumho ku31 (har för mig dom hette det), dom var greppet helt ok, dock slets dom fort... så köpa billigare däck kan ibland bli dyrare...

Utav toyos sortiment har jag bara erfarenheter utav r888 och det är ju ett trevligt däck, specielt i regn jämnfört med andra r-däck. Dock är slitaget bra mycket mer än dess konkurenter...
Deras "semi r-däck" har jag aldrig hört varken bra eller dåligt om.

Titta in på automotorsport.se samt teknikensvarld.se dom har mååånga däcktest att läsa gratis, så kan du skaffa dig en egen uppfattning.

Att tillverka ett däck handlar ju om kompromisser, bra fäste i torrt - dåligt i vått, osv osv osv.

Richtenb
30 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Federal 595 RS-R slår alla vanliga däck vad gäller torrgrepp, men du får offra en hel del våtgrepp.

Det är ett semi-R som T1-R fast med lägre treadware.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Clintan66
30 januari 2013 · 2 011 Inlägg

Richtenb skrev:
Federal 595 RS-R slår alla vanliga däck vad gäller torrgrepp, men du får offra en hel del våtgrepp.

Det är ett semi-R som T1-R fast med lägre treadware.

+1
Hyfsade priser på däckonline också smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Zzoink
30 januari 2013 · 1 229 Inlägg

Clintan66 skrev:

Richtenb skrev:
Federal 595 RS-R slår alla vanliga däck vad gäller torrgrepp, men du får offra en hel del våtgrepp.

Det är ett semi-R som T1-R fast med lägre treadware.

+1
Hyfsade priser på däckonline också smile

hur äre med federal 595 evo? smile hittade bara det däcket i den storleken jag söker "/

baltis
30 januari 2013 · 1 948 Inlägg

Zzoink skrev:

Clintan66 skrev:

Richtenb skrev:
Federal 595 RS-R slår alla vanliga däck vad gäller torrgrepp, men du får offra en hel del våtgrepp.

Det är ett semi-R som T1-R fast med lägre treadware.

+1
Hyfsade priser på däckonline också smile

hur äre med federal 595 evo? smile hittade bara det däcket i den storleken jag söker "/

Det enda jag vet är en kille som köpte dom "istället för rdäck" och det var en super flopp.

Gissar att dom fått dom däcken "greppiga" genom att sänka tw, dvs slits fort.

Men dom har ganska så snyggt däckmönster har jag för mig big_smile

Enchzzz
30 januari 2013 · 347 Inlägg

Bridgestone potenza s02 tycker jag att ha fungerat bra på min 940. Inte mycket slitna på en sommar med hårdkörning och har inte heller haft problem med fäste på varken torrt eller blött.

Clintan66
31 januari 2013 · 2 011 Inlägg

Zzoink skrev:

Clintan66 skrev:

Richtenb skrev:
Federal 595 RS-R slår alla vanliga däck vad gäller torrgrepp, men du får offra en hel del våtgrepp.

Det är ett semi-R som T1-R fast med lägre treadware.

+1
Hyfsade priser på däckonline också smile

hur äre med federal 595 evo? smile hittade bara det däcket i den storleken jag söker "/

Federal 595 RS-R kommer du inte ångra köpet, men kan inte svara dig på federal 595.

Forum tråd:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … c40a0afeb4

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … AL-595RS-R

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Richtenb
31 januari 2013 · 1 359 Inlägg

595 SS är populära inom drifting men ett vanligt 595 däck är inte bättre än ett vanligt Falken.

Om inte RS-R finns hade jag satsat på T1-R

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang