Oldsmobile 98 Lux Totalrenovering

Tjena! Nu ska gamla trotjänaren renoveras. Jag har fått bilen i arv av min morfar som har ägt bilen sen 80-talet ungefär. Det är en Oldsmobile 98 Lux som endast tillverkades 1976. Senast vi kollade fanns det bara 2st exakt lika dana i hela europa, vilket gör den ännu mera speciell. Jag ska då totalrenovera bilen. Jag ska börja med att se så att motorn startar så man vet att drivlinan är hel, sedan ska motorn lyftas ut ur bilen och renoveras. Alla packningar och slangar ska bytas ut och motorrummet ska lackas om. Sedan ska bromsarna renoveras runt om och till sist är det rostlagningen och lackeringen kvar. Bilen ska givetvis lackas om i originalfärgen. Målet är att få den körduglig och besiktigad till sommaren 2013 så att man sedan kan köra den till Wheels and Wings 2013. Efter det kommer det mest handla om finlir med bland annat lacken, listerna och stötfångarna. Det slutgiltiga målet är att ha en finare bruksbil.
  • 29 Följare
  • 16 517 Visningar
  • Projektet avslutat 3 februari 2013
Jimmyboy94
31 oktober 2012 · 137 Inlägg

Fick svar från Speed Pro idag om vad som finns att välja på. Ett alternativ var att köpa en Cheva 350 motor på 300hk, köpa till en adapter som passar mellan motor och växellåda så att jag kan återanvända växellådan och sedan köpa till lite nya motorfästen. Motorn (fabriksny) skulle kosta 29.000kr. Alla extra tillbehör som behövdes skulle gå på ca 11.000kr. Så sammanlagt ca 40.000kr.

Kanske lite väl dyrt men om man kan hitta en begagnad Cheva 350 motor och bara köpa till tillbehören kanske man kan få ner summan några tusenlappar. Fördelen med en Cheva motor är att dom fortfarande tillverkas och att det är lättare att hitta reservdelar än till en Olds motor. Men jag ska se om det inte finns fler alternativ, tex att sätta i en Cadillac motor i och med att karossen bygger på en Cadillac från början.

Jag ska göra lite fler eftersökningar under veckans gång! smile

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
JohnWayne
31 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Big_JN skrev:

JohnWayne skrev:
De 455 som satt i 4-4-2 och hette W-30. Vet någon varför de kallas så?

Verkar bero på att W-30 hade en typ av dubbla cold air intake och vassare kam eller nåt liknande, var tydligen top of the line!

Är säkert någon som vet mer än jag om detta...

Det stämmer tror jag. 4-4-2:orna hade dubbla luftsnorklar.

Jimmyboy94
3 februari 2013 · 137 Inlägg

Efter noggrant övervägande och en lång tids fundering så har jag kommit fram till att jag tyvärr måste lägga ner projektet. Då det både saknas finansiering och intresse så har jag beslutat att åter ställa in det som är kvar av Oldsmobilen i ladan. Det var helt enkelt för mycket jobb. Men säg aldrig aldrig, vem vet vad som kan hända i framtiden wink

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang