4343
Sök

Internetfrågor, datamängd.

12 086 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mobilt bredband till min nya bostad, det jag märker skiljer från fast bredband är att det mobila ofta är begränsat i mängd data man får använda.

Min fråga är helt enkelt vad som är normalt? Abonnemanget jag kollar på är 10GB.
Om man surfar vanligt 3-4h om dagen och lite youtube ibland, säg 30min om dagen. Laddar mycket sällan ner någonting större från nätet, klarar man sig på dessa 10GB eller är det för lite?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 februari 2013
Germax skrev:
Jag funderar på att skaffa mobilt bredband till min nya bostad, det jag märker skiljer från fast bredband är att det mobila ofta är begränsat i mängd data man får använda.

Min fråga är helt enkelt vad som är normalt? Abonnemanget jag kollar på är 10GB.
Om man surfar vanligt 3-4h om dagen och lite youtube ibland, säg 30min om dagen. Laddar mycket sällan ner någonting större från nätet, klarar man sig på dessa 10GB eller är det för lite?

Youtube är alltid den stora boven men sitter du inte varje dag och streamar i timtal så kommer du klara dig.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
4 februari 2013
Testade telias 4g och tog då det största paketet vilket inte räckte.. klarade mig dock på 80gb.. tillägger att jag spelar ca 5-6h per dygn och kollar en hel del youtube videos..

Skitgrymt nät ifall man inte spelar.. funkar dock helt ok dock kan man få lite hög ping ifall det är belastat..

~Andy~

2 174 Inlägg
4 februari 2013
Alla mobila bredband är ett hån mot mänskligheten. Envisas du med mobilt uppgradera mobil abonnemanget så du har fri surf med vettig hastighet sen kör internetdelning via telefonen med wifi. Klart !

Har provat Telias bästa och comviq tror ja de va båda va lika värdelösa som att sitta med gammalt modem 56k, när dom hävdar upp emot 80 mb m.m haha

1 163 Inlägg
4 februari 2013
hangman skrev:
Alla mobila bredband är ett hån mot mänskligheten. Envisas du med mobilt uppgradera mobil abonnemanget så du har fri surf med vettig hastighet sen kör internetdelning via telefonen med wifi. Klart !

Har provat Telias bästa och comviq tror ja de va båda va lika värdelösa som att sitta med gammalt modem 56k, när dom hävdar upp emot 80 mb m.m haha

Jag tankade  10mb/s ner på mitt..

~Andy~

12 086 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
Jag ska varken spela spel online eller sitta och dregla på youtube hela dagarna tongue Som jag skrev, vanlig surf på vanliga bildsidor 3-4h max varav youtube 30min kanske..

Ett alternativ är telenor, de har fri surf på sitt abonnemang men det är dyrare.

1 163 Inlägg
4 februari 2013
Det är ju egentligen bara att testa och se.. de flesta har väl 1 månads ångerrätt?

~Andy~

2 337 Inlägg
4 februari 2013
Jag tror att 10 gb är lite snålt på ett mobilt bredband, det drar iväg rätt snabbt. Jag ligger utan problem på 100 gb i månaden på mitt mobila (helt fri surf som tur är), bara telefonen snittar nog strax under 10 gb. Jag använder det iofs till mer än du har tänkt göra, men ändå.

1 436 Inlägg
5 februari 2013
Germax skrev:
Ett alternativ är telenor, de har fri surf på sitt abonnemang men det är dyrare.

100Gb/mån som bredband sedan får du tillgång till nätet i mån av plats. Var i alla fall avtalsvillkoren när jag tecknade för ett par månader sedan.

Sedan ska man inte tro att man får några 80Mbps heller. Telenor "garanterar" 5Mbps för sitt 4G-abb och bara där det finns 4G täckning enligt kartorna. Jag bor där det knappt går att ringa men satte upp en meterlång riktantenn och kan streama playkanalerna, ladda ner och surfa för husbehov utan att känna mig begränsad av hastigheten. Men för en som skall ladda ner hela internet varje vecka eller får utbrott av lite spellagg bör hålla sig från trådlösa saker.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 163 Inlägg
5 februari 2013
Caffe skrev:
Germax skrev:

100Gb/mån som bredband sedan får du tillgång till nätet i mån av plats. Var i alla fall avtalsvillkoren när jag tecknade för ett par månader sedan.

Sedan ska man inte tro att man får några 80Mbps heller. Telenor "garanterar" 5Mbps för sitt 4G-abb och bara där det finns 4G täckning enligt kartorna. Jag bor där det knappt går att ringa men satte upp en meterlång riktantenn och kan streama playkanalerna, ladda ner och surfa för husbehov utan att känna mig begränsad av hastigheten. Men för en som skall ladda ner hela internet varje vecka eller får utbrott av lite spellagg bör hålla sig från trådlösa saker.

Stämmer mycket bra :-)

~Andy~

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
5 februari 2013
Jag kör sen drygt 2 år tillbaka (då jag flyttade från stan ut till "landet") bara med 3g-uppkoppling. Det har fungerat alldeles jättefint förutom ett modem som strulat, men det är ju inte nätets fel riktigt.
Har 10GB som gräns och har aldrig nått dit. Tjejen surfar också lite, jag surfar lite garaget och annat, har även provat Netflix en månad utan problem. Blir kanske inte 3-4h om dagen för min del, men tillsammans med tjejen når vi lätt den tiden iaf.
Snittar väl en hastighet på ca 6-8Mbit/s ner och 1,5-2 upp ungefär. Upp till 16 har vi i specen. Det har jag dock aldrig nått smile

/Mattias

1 163 Inlägg
5 februari 2013
matteeee skrev:
Jag kör sen drygt 2 år tillbaka (då jag flyttade från stan ut till "landet") bara med 3g-uppkoppling. Det har fungerat alldeles jättefint förutom ett modem som strulat, men det är ju inte nätets fel riktigt.
Har 10GB som gräns och har aldrig nått dit. Tjejen surfar också lite, jag surfar lite garaget och annat, har även provat Netflix en månad utan problem. Blir kanske inte 3-4h om dagen för min del, men tillsammans med tjejen når vi lätt den tiden iaf.
Snittar väl en hastighet på ca 6-8Mbit/s ner och 1,5-2 upp ungefär. Upp till 16 har vi i specen. Det har jag dock aldrig nått smile

Inte för att vara sådan men så tror jag knappast du når 8mb/s ner med ett 3g..

~Andy~

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
5 februari 2013
Andyy90 skrev:
matteeee skrev:

Du får tro vad du vill, det är bättre att veta.
Här är ett snitt plockat från bredbandkollen.ses mätningar under januari på 3g-uppkopplingar upp till 16Mbit/s.
https://dl.dropbox.com/u/67244634/bredband.JPG
Senast redigerat av matteeee (5 februari 2013)

/Mattias

Meldem
4 137 Inlägg
5 februari 2013
Germax skrev:

Mitt abonnemang är på 4gb tror jag.
Brukar kolla mail,facebook,blocket osv osv på alla raster på jobbet. Sen även lite slösurf, spotify osv.
Har väl använt 1gb max på en månad.
250riksdaler betalar jag för 200 HELT gratis samtal, 4k gratis sms, 4gb surf. Räcker GOOOTTT och väl för mig. smile

1 163 Inlägg
5 februari 2013
matteeee skrev:
Andyy90 skrev:
matteeee skrev:

Du får tro vad du vill, det är bättre att veta.
Här är ett snitt plockat från bredbandkollen.ses mätningar under januari på 3g-uppkopplingar upp till 16Mbit/s.
https://dl.dropbox.com/u/67244634/bredband.JPG

På det 3g skiten jag har nu så har jag 6,30 ner och 1,44 upp. Maximalt vad jag tankat med denna skiten är ca 600kb/s.. 6-8mb/s låg jag när jag laddade ner på 4gn jag testade ifrån telia och det var med full hastighet.. och BBL sa då att jag hade ca 60mb/s ner och 35 upp eller något

~Andy~

12 086 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
Jag provar nog telias 10GB, skiter det sig så har jag ju en månad på mig.

Tack för allas åsikter och erfarenheter!

Sök