Vattenpump för kontinuerlig drift ~2-10 liter/minut

Glesmark
3 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Tjabba!
Letar som en galning efter en liten vattenpump som skall gå konstant, den behöver leverera ca 2-5 liter/minut och klara att trycka vatten genom en 10 meter lång slang med innerdiameter 5 mm.
12 eller 230 volt spelar ingen roll, skall trycka vatten genom ett slangpaket på svetsen.

Jula, biltema och diverse andra butiker har inget som går att köra konstant.
Spolarvätskepumpar, pentrypumpar etc verkar vara att glömma, dom klarar ca 2-5 minuter innan dom blir överhettade.

Pumpen som man har till vattenkylning för datorer? Tvekar på att den orkar pumpa vatten 10 meter men kanske?
Akvariepumpar, kanske också för lågt tryck i dom?

Någon som har tips?

Senast redigerat av Glesmark (3 februari 2013)

zovix Maskinbefäl
3 februari 2013 · 1 038 Inlägg

En sådan här pentry-pump kanske. Är konstruerad så att motorn kyls av det pumpade mediet.

http://www.hjertmans.se/webshop/artikla … ?nr=4717-1

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Glesmark
3 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Ofasiken, dom pentrypumpar osv som man har till båtar för t.ex sötvatten upp till diskhon gillar inte att gå längre stunder enligt bruksanvisningen, men det kanske funkar ändå?

Behöver något pålitligt som inte brakar, det får gärna kosta några kr extra för pålitligheten. smile

M1Get
3 februari 2013 · 360 Inlägg

Cirkulationspump då? Som man har i hus till att cirkulera vattnet i elementen osv, dom har väl lång garanti och är gjorda för att snurra konstant? smile

Glesmark
3 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Det känns som att en stor pump är stabil, men den ska liksom trycka en vattenledning på 10 meter med innerdiameter 5-6mm konstant i timmar, tror att motståndet blir ganska högt i en så liten slang om man har en pump avsedd för att trycka låt oss säga 30 liter/min med full power. :o

TS_quattro fyrkrafsare
3 februari 2013 · 1 443 Inlägg

En Eheim akvariepump är svaret, pressar utan problem vatten genom en slang med 5 mm innerdiameter, enda kruxet med Eheim är att de inte suger vatten, vattnet måste antingen falla ned i pumpen för att sedan köras ut i systemet eller så dränker man hela pumpaset i en balja och ger den således så mycket vatten den vill...
Hade en Eheim 1040 i min dator på den tiden då jag körde vattenkylt, pumpen gick i över 3 år nonstop, matade 600l/h pumpen gick fortfarande felfritt när jag la vattenkylningen på hyllan...

edit: länk!
http://www.eheim.com/en_GB/products/tec … ersal-1200

Senast redigerat av TS_quattro (3 februari 2013)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Glesmark
3 februari 2013 · 1 938 Inlägg

TS_quattro skrev:
En Eheim akvariepump är svaret, pressar utan problem vatten genom en slang med 5 mm innerdiameter, enda kruxet med Eheim är att de inte suger vatten, vattnet måste antingen falla ned i pumpen för att sedan köras ut i systemet eller så dränker man hela pumpaset i en balja och ger den således så mycket vatten den vill...
Hade en Eheim 1040 i min dator på den tiden då jag körde vattenkylt, pumpen gick i över 3 år nonstop, matade 600l/h pumpen gick fortfarande felfritt när jag la vattenkylningen på hyllan...

edit: länk!
http://www.eheim.com/en_GB/products/tec … ersal-1200

Gött! Hittade en Hydor L30 II på youtube som också är en såndär akvariumpump tydligen, verkar suga och pumpa på bra med volym i förhållande till vad den skall användas till!
https://www.youtube.com/watch?v=v6xUFdoDD5U

Det hela är tänkt att användas till att kyla slangpaketet på min svets, såhär ser det ut idag, en riktig budgetlösning innehållande transformator, spolarvätskepump och 20liters dunk,men det funkar klockrent förutom att pumpen skär ihop efter några minuters konstant drift, spolarvätskepumpen är från Biltema tillhörande Audi/Vw, dom hade tjockast anslutningar ifall det intresserar någon. big_smile

Ser ut såhär!
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161632/161632-8f5c6ce2eaaafeb8894792cc7012bc9e.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2013 · 17 630 Inlägg

Fontänpump. Bra med kräm i och kan gå i veckor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
4 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Fontänpump. Bra med kräm i och kan gå i veckor.

Skall se hur min beställda pump reagerar på sin nya uppgift, annars får de kanske bli att testa en sån ja.
Mig veterligen är det väl ganska grova anslutningar jämförelsevis ett slangpakets ca 5mm invändigt?

Glesmark
7 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Fick min pump idag, kopplat in å testat och det verkar funka!
Inte den intensiva strålen ur returslangen som med spolarvätskepumpen men det rinner sakteligen genom med ett jämnt flöde.

Handtaget höll sig svalt och fint även efter 2 minuter på 150 amp smile

TS_quattro fyrkrafsare
8 februari 2013 · 1 443 Inlägg

Hydorpumparna är bra, precis som du sa så suger de vatten och är dessutom tystare än en Eheim, om det nu spelar nån roll i ett garage  wink

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Glesmark
8 februari 2013 · 1 938 Inlägg

TS_quattro skrev:
Hydorpumparna är bra, precis som du sa så suger de vatten och är dessutom tystare än en Eheim, om det nu spelar nån roll i ett garage  wink

Verkar inte som den gillar att suga vatten, medföljande anslutningar var för slang med 13mm innerdiameter.
Den orkade inte suga 15 cm med avsedd slang med enbart vakumet som blir, möjligt att den orkar fortsätta suga vatten om den är lagd i vatten och sen lyfts upp som på videon.

Gjorde så det blev ca 15 cm självrinn ner i pumpen, då fungerade det.
Hela alltet är gjort på budget-nivå men jag kan återkomma med en bild senare. smile

Glesmark
10 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Bild på hur de ser ut, billigt, enkelt och funktionellt. Ser ut därefter också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161632/161632-2c695ffd5cffeec4cd6ab56ef94a088a.jpg

valle22 Smidd i rostigt stål
12 februari 2013 · 933 Inlägg

Glesmark skrev:
Tjabba!
Letar som en galning efter en liten vattenpump som skall gå konstant, den behöver leverera ca 2-5 liter/minut och klara att trycka vatten genom en 10 meter lång slang med innerdiameter 5 mm.
12 eller 230 volt spelar ingen roll, skall trycka vatten genom ett slangpaket på svetsen.

Jula, biltema och diverse andra butiker har inget som går att köra konstant.
Spolarvätskepumpar, pentrypumpar etc verkar vara att glömma, dom klarar ca 2-5 minuter innan dom blir överhettade.

Pumpen som man har till vattenkylning för datorer? Tvekar på att den orkar pumpa vatten 10 meter men kanske?
Akvariepumpar, kanske också för lågt tryck i dom?

Någon som har tips?

Då tar du en vattenpump ifrån Webasto eller Eberspächer som är byggda för utomhusbruk. Precis och exakt de som är till parkeringsvärmare.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Glesmark
12 februari 2013 · 1 938 Inlägg

valle22 skrev:

Glesmark skrev:
Tjabba!
Letar som en galning efter en liten vattenpump som skall gå konstant, den behöver leverera ca 2-5 liter/minut och klara att trycka vatten genom en 10 meter lång slang med innerdiameter 5 mm.
12 eller 230 volt spelar ingen roll, skall trycka vatten genom ett slangpaket på svetsen.

Jula, biltema och diverse andra butiker har inget som går att köra konstant.
Spolarvätskepumpar, pentrypumpar etc verkar vara att glömma, dom klarar ca 2-5 minuter innan dom blir överhettade.

Pumpen som man har till vattenkylning för datorer? Tvekar på att den orkar pumpa vatten 10 meter men kanske?
Akvariepumpar, kanske också för lågt tryck i dom?

Någon som har tips?

Då tar du en vattenpump ifrån Webasto eller Eberspächer som är byggda för utomhusbruk. Precis och exakt de som är till parkeringsvärmare.

Gissar att dem hade skurit ihop/överhettats pga mottrycket i den lilla slangen. men jag gissar också på att webasto och ebersprächer har rätt mycket grövre anslutningar än ~5 mm? 8mm är smärtgränsen då slangen är armerad och inte går att töja så mycket mer.
Gissar att dem hade skurit ihop/överhettats pga mottrycket i den lilla slangen.

Som synes så har jag hittat en fungerande lösning i vilket fall. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang