Audi 90 2,3 E -88, bra motorer?

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
7 februari 2013 · 134 Inlägg

Hallå. Jag tittar på en sån bil och undrar hur dem är i motorn. Är den tillförlitliga. Den hade gått 25000 mil.
130 hk motor.

Vet ngn bränsleförbrukningen ? 

Hur långt håller dem motorerna?

CarpeDiem German Engineering
7 februari 2013 · 9 081 Inlägg

Ska du ha en motor som håller så är det den 5-cylindriga 2.3 liters 10V-motor på 136hk/190Nm. Det enda med den motorn som brukar gå sönder är tempgivaren så kontrollera den. Givaren kostar ett par hundra om inte mer.

Enligt fabrik så ska dom dra strax över 1 liter vid blandad körning. Handbromsen fungerar sällan och listerna längs sidorna är ett vanligt fenomen på Audi så se till att dom sitter för det kostar massor av pengar att byta.

Sen så finns det påståenden om att det skulle vara dåligt med reservdelar men det är struntprat.
Finns massor av delar så det räcker och blir över eftersom att det är samma motordelar på alla 5-cylindriga Audi-motorer.

& samma delar i övrigt som på en vanlig 80/90

smile

Senast redigerat av CarpeDiem (14 mars 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
8 februari 2013 · 134 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Ska du ha en motor som håller så är det den 5-cylindriga 2.3 liters 10V-motor på 136hk/190Nm Det ända med den motorn som brukar gå sönder är tempgivaren så kontrollera den. Givaren kostar ett par hundra om inte mer.

Enligt fabrik så ska dom dra strax över 1 liter vid blandad körning. Handbromsen fungerar sällan och listerna längs sidorna är ett vanligt fenomen på Audi så se till att dom sitter för det kostar massor av pengar att byta.

Sen så finns det påståenden om att det skulle vara dåligt med reservdelar men det är struntprat.
Finns massor av delar så det räcker och blir över eftersom att det är samma motordelar på alla 5-cylindriga Audi-motorer.

& samma delar i övrigt som på en vanlig 80/90

smile

Ah oke toppen smile Hur ska ja kontrollera den enklast ? Bara se om vattnet bli varmt ?
Listerna längs dörren? Eller karmen?


Jo det har jag förstått smile. Har en gammal Audi 80 -90 som växellådan small på i måndags.  Kunde plocka delar där då smile

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
8 februari 2013 · 134 Inlägg

Han sa även ca 0,9 skulle den dra.

sabsthlm
8 februari 2013 · 113 Inlägg

hade en -91a..gick bättre än min 80 2.8 gjorde som jag köpte efter

Putteliten
8 februari 2013 · 9 073 Inlägg

Min cab drar ca 0,8-0,9, med den motorn. Kan tycka att dom är lite trötta, men som sagt pålitliga och skottsäkra ska dom ju vara motorerna...

LeafBox Lat Perfektionist
8 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Audis 2.3:a är igentligen en pytteliten pansarvagn byggd av smurfar. Bättre motor får man leta länge efter.
Drar som sagt ca litern per mil, Audis design utav toppen var kanske inte deras smidigaste i detta fallet.

CarpeDiem tog det vanligaste typ. Man märker av tempmätaren genom att bilen går allmänt konstigt och att mätaren i huset går fel.

En annan sak värt att notera är att det kan ibland ticka ifrån toppen, det gör inte så mkt, men kan vara störande att lyssna på, och det kan vara ett tecken på att service inte har sköts ordentligt. Ibland kan det räcka med ny BRA olja för att få tyst på det.

I övrigt gör den världens bästa ljud, och går minst lika bra (om inte bättre) än V6orna.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
8 februari 2013 · 134 Inlägg

Ok tack smile

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
10 februari 2013 · 134 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Ska du ha en motor som håller så är det den 5-cylindriga 2.3 liters 10V-motor på 136hk/190Nm Det ända med den motorn som brukar gå sönder är tempgivaren så kontrollera den. Givaren kostar ett par hundra om inte mer.

Enligt fabrik så ska dom dra strax över 1 liter vid blandad körning. Handbromsen fungerar sällan och listerna längs sidorna är ett vanligt fenomen på Audi så se till att dom sitter för det kostar massor av pengar att byta.

Sen så finns det påståenden om att det skulle vara dåligt med reservdelar men det är struntprat.
Finns massor av delar så det räcker och blir över eftersom att det är samma motordelar på alla 5-cylindriga Audi-motorer.

& samma delar i övrigt som på en vanlig 80/90

smile

Jag har köpt den nu smile. Handbromsen funka och tempgivaren verka funka oxå.
Är lite rost men fick den för 3500:-  batteriet var nybytt:)

CarpeDiem German Engineering
10 februari 2013 · 9 081 Inlägg

Grattis till bilköpet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
AlextremeII
14 februari 2013 · 104 Inlägg

Har haft 2st a100, båda med 2,3 NF motor, 10v 5:a på 136hk/190nm. Kan inte säga annat än att dom är underbara. Skottsäkra som en stridsvagn, sällan några allvarliga fel, och kan säkert rulla 100.000mil om dom sköts om normalt.
Vet att hallgivaren i fördelarn är ett rätt vanligt offer. Händer att den pajjar ibland. Brukar köra min 100cd 2,3E -90 på runt litern.  Annars kan jag faktiskt inte komma på något mer. Somsagt, underbara motorer! ....sen låter ju inte dom gamla femmorna för illa heller wink

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang