Ställa på laddtryck passat turbodiesel -83

yAmh
16 februari 2013 · 78 Inlägg

Har en 83as passat 1.6td motorkod CY
har ställt på pumpen ganska mkt och laddar ca 0.7 men skulle vilja pilla upp laddet så han kanske ladda närmare 1bar å just nu svartryk han nåjävulskt.. nån som har erfarenhet hur man ställer upp denna turbo? kan man höjja det med att plugga egr?


very tankfull av answers big_smile

Jesper328
17 februari 2013 · 2 387 Inlägg

Skruva lite på stången imellan wastegate och tryckklocka.

Mvh

Up the RA
Lundmark
18 februari 2013 · 71 Inlägg

yAmh skrev:
Har en 83as passat 1.6td motorkod CY
har ställt på pumpen ganska mkt och laddar ca 0.7 men skulle vilja pilla upp laddet så han kanske ladda närmare 1bar å just nu svartryk han nåjävulskt.. nån som har erfarenhet hur man ställer upp denna turbo? kan man höjja det med att plugga egr?


very tankfull av answers big_smile

Beror på vilket aggregat som sitter på. Finns ett aggregat som har wg-stag, sen finns det ett aggregat som bara har en liten insexskruv du skruvar på. har du ställt lda:n nånting på pumpen? det gör en jävla skillnad!

Faster
18 februari 2013 · 59 Inlägg

Ryck slangen.

Jag har kört Sverige-Italien-Sverige med en Audi 80 1.9tdi med Audi 100 2.5tdi agg och svetsad WG-port. Sanningen (som man kan ta med en nypa salt) är att en diesel inte laddar mer än den får sås till ändå. Det är inte som en bensinare som skenladdar.

Finns det ingen traditionell WG på agget så måste det finnas någon annan typ av avgasventil som går att spärra.

BMW M5 (2000)
yAmh
18 februari 2013 · 78 Inlägg

Har ingen wg på denna, de är den där insexskruven jag letar, vars ska den sitta?
lda? har bara gett den mer diesel sen skruvat lite på laddkompenstionen men känner ingen skillnad där.. smile

Faster: nää men nu svartryk han vääldigt mkt så tror han får sås för å ladda mer smile

Lundmark
18 februari 2013 · 71 Inlägg

insexskruven sitter på aggregatet. sitter en kontramutter runt också. bara att skruva in en bra bit.. går även att vrida pinnen som är i laddkompensationen (lda:n) så du får lilla fasningen åt rätt håll, samt skruva ner så du har förställd kompensation.

yAmh
18 februari 2013 · 78 Inlägg

okej ska se om jag hittar den där insexen då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang