Besiktningsperiod för scooter?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 486 Inlägg

Har en motorcykel, scooter i garaget. Skall bes. När jag loggade in på mina sidor med e-leg på transportstyrelsen står det följande:
-
Registreringsnummer: *****8
Körförbud: Nej
Föreläggande: Nej
Vägmätarställning, km: 8090
Senast godkända besiktning: 2011-04-27
Nästa besiktning ska ske senast: 2013-04-30
-
Ska den bara besiktigas vartannat år? Eller har jag missat något? I så fall kan jag ju ställa på den och köra lagligt imorgon i teorin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gemini78 Jägermeister
19 februari 2013 · 909 Inlägg

Bara att tuta och köra, en motorcykel besiktas bara varannat år. smile

Senast redigerat av gemini78 (19 februari 2013)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
19 februari 2013 · 2 668 Inlägg

Japp bara att köra framtill sista april.

Motorcyklar besar man vartannat år.

2slow
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 486 Inlägg

Tackar. Här är det i princip ingen snö kvar och solen värmer gott på dagarna. En påställning och betala den fruktansvärda skatten på 230:- ligger inte långt bort...

Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gemini78 Jägermeister
19 februari 2013 · 909 Inlägg

Hehe... tänk vad olika klimat vi kan ha i olika delar av samma land, här har solen precis borjat visa sig igen, minus 10 grader just nu och en meter snö på backen och sista snön här kommer inte smälta bort förrän i maj nån gång. smile

Bjuder på en liten bild på när jag var ut för ett par dagar sedan och körde snöskoter, ca en meter snö under skotern där jag kör, dock helt otroligt fin natur att köra runt i. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4392/4392-f9b286a1118c10bb6e259c56979db4b2.jpg

Dieselsmurfen skrev:
Tackar. Här är det i princip ingen snö kvar och solen värmer gott på dagarna. En påställning och betala den fruktansvärda skatten på 230:- ligger inte långt bort...

Tack!

Senast redigerat av gemini78 (19 februari 2013)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 februari 2013 · 14 060 Inlägg

gemini78 skrev:
Bara att tuta och köra, en motorcykel besiktas bara varannat år. smile

Så skulle det vara på alla entusiastbilar oavsett ålder om man bara kör sommartid.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Busgrabb Rejsa ?
19 februari 2013 · 2 959 Inlägg

Dessutom har inte motorcyklar en angiven besiktningsperiod som en bil utan man räknar två år från den dagen den varit hos Bilprovningen och besiktigats.

Autotech
BMW 335D (2008)
Evildan
19 februari 2013 ·

Busgrabb skrev:
Dessutom har inte motorcyklar en angiven besiktningsperiod som en bil utan man räknar två år från den dagen den varit hos Bilprovningen och besiktigats.

Precis som en PB som är äldre än 30år, då ser man till när den senast blev godkänd och får därefter köra 24 månader tills nästa bes oavsett slutsiffra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang