2427
Sök

Behöver hjälp med val av olja

1 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
För två år sedan köpte jag en Skoda Fabia Kombi 1,4 74kw -05.

Har inte använt bilen så mycket då det varit den sekundära bilen i familjen. Jag märkte ganska tidigt att bilen drack ganska mycket olja men eftersom de på verkstaden sa att bilen inte läckte och att modellen kunde dra en del olja så har jag mer eller mindre accepterat det.

Nu har vi börjat använda bilen varje dag sen ett halvår tillbaka. Jag har fyllt upp med olja efterhand som oljelampan lyst. Skulle uppskatta att det går en liter olja på ca 70 mil.

Idag var det dags igen. Lampan lyste och jag svängde inom Biltema för att köpa lite olja. Köpte det jag brukar köpa Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … ife-36925/

Jag har köpt denna olja i tron om att det varit rätt olja. Vet inte vad som fått mig att tro att detta skulle vara rätt olja men idag så slog det mig att det kanske inte alls är rätt olja jag köper och har gjort några gånger.

När jag kom hem och fyllt på min bil med olja började jag titta i min böcker som följt med bilen.

Där står det....

Om bilen har fast serviceintervall ska oljorna VW 500 00 och VW 502 00 användas.

VW 500.00
Volkswagen specification for multigrade engine oils for gasoline engines with SAE 5W-X/10W-X viscosity. This is an "old" oil specification and is applicable to engines built before model year 2000 (up to August 1999). Oils with an approval made post March 1997 were given an alternative, later VW specification.

VW 502.00
Oil for gasoline engines. Successor of VW 501.01 and VW 500.00 specification. Recommended for those which are subject to arduous conditions. It must not be used for any engines with variable service intervals or any which are referred to under other specifications.

Om bilen har flexibelt serviceintervall ska oljan VW 503 00 användas.

VW 503.00
Long-life gasoline engine oil for VW cars with WIV (system for longer service intervals). Also meets ACEA A1, SAE 0W-30 or 5W-30 specification.

REF: http://www.oilspecifications.org/volkswagen.php

I serviceboken lyckas jag identifiera att bilen är registrerad som "fast serviceintervall".

Nu till frågorna smile

Vad innebär att bilen är registrerad med fast serviceintervall?

Jag har fyllt på med Longlife 5W-30 som möter VW 504 00 och VW 507 00. Är detta dåligt?

Om jag ska följa det bilen är reggad för och fylla på med olja som möter VW 500 000 eller VW 502 000, vilken olja är detta på Biltema?

Antar att jag inte kan blanda long Life med "vanlig" olja så jag måste byta vid service?

Kan det vara så att bilen druckit mycket olja för att jag använt fel olja?

Tacksam för svar big_smile

Ubåtsingenjör
7 359 Inlägg
19 februari 2013
skit i allt vad longlife heter och byt olja ofta ...

218 Inlägg
19 februari 2013
Tar en motor olja så skippa helsyntet och tanka i delsyntet 10w40 , kan bli att ta mindre!
Miltal?

-

2 011 Inlägg
19 februari 2013
Slopa Long life oljan.

Pröva sedan med Biltemas 5/50 helsyntetisk olja.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

1 366 Inlägg
20 februari 2013
Enda anledningen till att long life olja finns är för att biltillverkaren vill att din bil ska paja snabbare så du köper en ny bil. Det gynnar inte direkt dem att din Skoda håller 30 000 mil. Tyvärr köper ju 75% av befolkningen detta i tro om att det kommit "superolja" som behåller sina egenskaper i 3000 mil... vilket skämt

DU måste göra något åt läckaget, kolla ventilkåpspackningen och håll tummarna att det inte är nåt värre.

Efter det, följ övrigas råd

Sök