Restfaktura från transportfirma?

EPG Kärnkraftstomte
23 mars 2013 · 766 Inlägg

Handlar jag något i Sverige (och det inte är av en privatperson) så är det väl inget konstigt att man betalar moms på det. Handlar man bildelar från ett icke EU-land så är det ju egentligen inget konstigt med moms där heller (även att det känns lagom kul) eftersom att det är något jag tar in i landet.

Det jag menar är till att börja med att det ska vara tydligt hur mycket man ska betala från början. Inte komma en massa sura räkningar i efterhand.

Och sen för det andra att man inte ska betala moms på frakten. Frakten är en tjänst som sker i landet man handlar varan i, varan i sig är det man tar in i landet.

PS. Henke du får gärna säga du till mig, så högfärdiga är väl inte vi modellflygare? wink

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
torpis Forummoderator
24 mars 2013 · 10 572 Inlägg

MagnumR skrev:
Handlar jag något i Sverige (och det inte är av en privatperson) så är det väl inget konstigt att man betalar moms på det. Handlar man bildelar från ett icke EU-land så är det ju egentligen inget konstigt med moms där heller (även att det känns lagom kul) eftersom att det är något jag tar in i landet.

Det jag menar är till att börja med att det ska vara tydligt hur mycket man ska betala från början. Inte komma en massa sura räkningar i efterhand.

Och sen för det andra att man inte ska betala moms på frakten. Frakten är en tjänst som sker i landet man handlar varan i, varan i sig är det man tar in i landet.

PS. Henke du får gärna säga du till mig, så högfärdiga är väl inte vi modellflygare? wink

Kör på ni eftersom det garanterat är flera som är i samma sits :-) Modellflygare är inte högfärdiga, bara världens bästa backstabbers haha ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Henrik-N
24 mars 2013 · 450 Inlägg

lika för alla, bara betala och se glad ut eller sluta beställa grejer från utlandet helt enkelt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang