4521
Sök

Störningar i högtalare, slutsteg går sedan in i protect mode.

493 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Hejsan!

Setup:

Framsystem: SPL Dynamics SD-5.2
Slutsteg: Gas ALPHA 4100
Basar: Gas Silver (GS1022) 10" x 2
Slutsteg: DLS X-D25
Kablar: 8mm2

För ett par dagar sedan så började det att låta nåt fruktansvärt ifrån högtalarna när jag startade bilen, knastrade och sprakade till ordentligt. Alltså inget spräckt ljud, utan precis som att några kablar hoppar emot varandra och sen ifrån varandra.

Jag kollade genast upp kablarna på slutsteget och allt såg bra ut där, provade o rycka i varje kabel och kollade så inget låg emot varanda.

Sedan kollade jag kablarna till delningsfiltrena till framsystemet, som tydligen har legat lite för varmt då kablarna börjat att smält.

Jag har nu bytt ut varenda kabel ifrån delningsfiltrena och lagt allt på ett annat ställe för att undvika detta i framtiden.

Dock återstår problemet, vid högre volymer slår steget ifrån och går in i protect mode.

Spelar jag med enbart detta steg som driver framsystemet så går det inte i protect oavsett volym, men såfort jag ändrar balance för att dra igång steget till basarna så kommer störningarna igen och steget går i protect.

Hann och mäta 13.2v - 13.5v med bilen igång och båda stegen igång.

Kan detta bero på att jorden för stegen har blivit dålig? Känns som att DLS steget borde bete sig liknande?

Eller är det helt enkelt att steget kanske är på väg att ge upp?

Jag är helt lost just nu faktiskt.

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
23 mars 2013
Vart är det 13,2-13,5 V?
På batteriet eller på stegets kopplignsplint?

Om du mätte på batteriet så gör om mätningen och sätt mätpinnarna på stegets plint, då ser du ifall det är spänningsproblem. smile

493 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vart är det 13,2-13,5 V?
På batteriet eller på stegets kopplignsplint?

Om du mätte på batteriet så gör om mätningen och sätt mätpinnarna på stegets plint, då ser du ifall det är spänningsproblem. smile

Det är på stegets kopplingsplint. Så ström verkar den få tillräckligt av iallafall. Tycker inte jorden borde kunna vara felet heller då slutsteget för basen inte krånglar, och båda stegen delar samma jordpunkt.

21 761 Inlägg
23 mars 2013
Då borde det som sagt inte vara spänningsproblem, håller med. Skumt. hmm

Om du vrider över faderkontrollen så att enbart basen spelar ordentligt högt, går Gas-steget i protect då också?

Tänkte om det blir vibrationer som ställer till det. Gör en spänningsmätning på remotekabeln på steget också, bara för att vara helt säker på den biten. smile
Senast redigerat av Drönirettab (23 mars 2013)

493 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då borde det som sagt inte vara spänningsproblem, håller med. Skumt. hmm

Om du vrider över faderkontrollen så att enbart basen spelar ordentligt högt, går Gas-steget i protect då också?

Tänkte om det blir vibrationer som ställer till det. Gör en spänningsmätning på remotekabeln på steget också, bara för att vara helt säker på den biten. smile

Jag ska gå ut och kolla upp det faktiskt smile

493 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Nu har jag varit iväg en sväng och provat lite olika saker med ljudet.

Volym 25: Här märker du att det finns en baslåda, inte överdrivet tydligt men du känner en tendens till skakningar i stolen. Slutsteget går inte i protect.

Volym 30: Här känner du basen, men den är inte maxad. Här håller steget några sekunder innan det går i protect.

Volym 35: Här känner du basen ordentligt, detta är max volymen som stegen är inställda på. Här går det i protect omgående.

Vid volym 30-35 går alltså steget i protect UTAN att steget spelar någon musik. Vad kan det vara som gör att steget går i protect vid vibrationer? Steget har fungerat felfritt hela tiden utan att några ändringar har gjorts på varken setup eller inställningar.

Bassboost används inte någonstans, subsonic har jag använt på DLS steget. Det är det enda.

21 761 Inlägg
23 mars 2013
Hur sitter steget fastskruvat, på träskiva eller i karossen?
Är monteringsytan plan?

493 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur sitter steget fastskruvat, på träskiva eller i karossen?
Är monteringsytan plan?

Stegen är monterade på baksidan av baslådan och ytan är plan.

21 761 Inlägg
23 mars 2013
Då kan man nog utesluta att någonting trycker in bottenplåten på steget och orsaka kortslutning, sånt kan hända i vissa fall. smile

Har du möjlighet så skruva gärna loss steget och sätt det på något mjukt, eller håll det i fria luften. Funkar steget i detta fall så ser jag nog inget annat än att det är fel på steget. Kanske dålig lödning där strömkablarna sitter på kretskortet, eller glapp i stegets egna säkringar/säkringshållare.
Senast redigerat av Drönirettab (23 mars 2013)

493 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då kan man nog utesluta att någonting trycker in bottenplåten på steget och orsaka kortslutning, sånt kan hända i vissa fall. smile

Har du möjlighet så skruva gärna loss steget och sätt det på något mjukt, eller håll det i fria luften. Funkar steget i detta fall så ser jag nog inget annat än att det är fel på steget. Kanske dålig lödning där strömkablarna sitter på kretskortet, eller glapp i stegets egna säkringar/säkringshållare.

Det där tänkte jag inte ens på att prova, blir att prova direkt imorgon bitti. Är det trasigt så får det bli att utnyttja BRL's kampanjer på DLS steg, då får jag åtminstone samma märken på stegen ^^

493 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Gick ut för att ta loss steget och hörde att det skramlade i steget.

Plockade isär steget och såg att 2 skruvar och 1 metallbit var lösa som satt för att hålla fast kretskortet till alla inställningar.

Satte tillbaka allt, steget lyser men inget ljud kommer ut så jag antar att något mer har gått sönder nu hmm

Sök