Ska snart bygga lådor till mina basar tänkte jag, men vill höra mig fram lite innan jag ger mig på de för att få lite hjälp och/eller tips. jag har 4st sådana här basar http://www.mds.se/product.html/mds-mds- … ry_id=2595
Är det 4st separata lådor som blir "bäst"? eller ska jag ha två lådor med två i varje? ska/kan/borde jag ha två av basarna i portade lådor och två i slutna? (alla drivs av samma steg) om jag har två basar i en låda, ska den ha dubbelt så stor volym då, eller ska man räkna bort/till någonting?
hade tänkt mig att bygga portade lådor och sätta porten/portarna in i bilen genom hatthyllan eller mellan sätena (det är en coupe)
Någon som har något bättre koll på det här med lådor än mig själv får gärna komma med hjälp och tips!
Man kan ha alla basarna i samma låda utan problem, separata lådor gör dock att basarna inte påverkar varandra ifall de inte har precis likadana parametrar eller att någon går sönder. Gör man basreflexlåda så kan det bli onödigt många portar när det gäller flera basar, då tycker jag att man kan ha alla basarna i samma låda istället.
Mitt förslag (alla basar i samma låda) är 60 liter netto med 1 st 6" port, röret kapas 38 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Slotport är kanske enklare att få plats med, jag vet inte riktigt hur 6" porten ska monteras i din bil för att det ska funka.
Kan jag bygga "skiljeväggar" (lite med än halva djupet) som inte skärmar av helt för att få stabilare konstruktion? Har fått höra att det ska vara "bättre"?
Ska jag köra med eller utan någon form av dämpvadd/matta i lådan?
Extra "skiljeväggar" är aldrig fel, lådan blir helt klart stabilare då. Jag har inte räknat med något dämpmaterial i lådan, men om du vill prova det så är det bara att stoppa in det. Ljudet kan då uppfattas som aningen "mjukare", en del tycker dock att lådan inte spelar riktigt lika rappt som utan dämpning. En smaksak helt enkelt.
Avstämningen sänks med ca 0,5-1 Hz i teorin ifall du sätter 2-3 cm dämpmaterial på väggarna, ingen större skillnad alltså.