6 april 2013
Trådstartare
Jag har en V70 som fläkten(kupé) la av på för nån vecka sedan, senaste dagarna har den dock blåst lite både varm och kall luft om jag ändrat temperaturen, vet dock inte om det har något med dagens problem att göra.
Igår blinkade kylarvätskelampan till, jag fyllde då på med lite vatten och åkte sedan till macken för att köpa glykol. När jag på macken öppnade locket så typ kokade det, det fräste och skvätte vatten på mig plus rök som fan. Fyllde sedan på några liter och det försvann ner, inte under bilen vad jag kunde se.. bilen startade då fortfarande, motortempen visade på normalt hela tiden. Var sedan borta från bilen i 1-1 1/2 timme och skulle när jag kom tillbaks ställa bilen på tomgång och fylla på kylarvätska så startade inte bilen, den betedde sig som den ska men hoppade inte igång. Jag övergav den då och cyklade jag dit i morse igen och då startade bilen?! Fyllde på kylarvätska och bilen står fint på tomgång och vattnet försvinner inte, förrän jag gasar.. då försvinner vattnet! Vit rök kom första minutrarna, sen övergick det i vanlig rök. Den går inte över normal temp, varvar som den ska och motorn låter som den brukar.
Vet att det är svårt att säga vad felet är, men kan jag ha sån "tur" att det bara är topplockspackningen som gått? Eller kan hela motorn vara skrot även om bilen funkar?