2685
Sök

Bas monterad i hatthylla med lådan i skuffen, hiss eller diss?

493 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Hejsan! Jag har sett att SPL har kommit ut med en fin liten 8" bas som jag är ruskigt sugen på! Tanken skulle isåfall vara att ha den monterad i hatthyllan i träbafflar som är fastbultade i hatthyllan. Undertill göra en låda som förhoppningsvis ska gå att göra såpass hög att den går från skuffgolv till hatthyllan och inte "hänga" i hatthyllans undersida.

Vad tror ni om detta? Jag såg ett projekt på bilstereoforum med en kille som monterat dubbla 10" i hatthyllan spelandes neråt i varsin sluten låda med gott resultat enligt denne.

Vad tror ni här? Kan det fungera? Detta om något borde ju få basen att spela i cupén som är själva tanken med billjud?

Bilen i fråga är en Opel Vectra -91 och slutsteget är ett DLS X-D25 som levererar 550w i 4ohm bryggat.

Sponsor: www.12vled.se

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 april 2013
Tycker det är riktigt god idé! Jag kanske är lite partisk för Chiztoffer här håller på att bygga en sån låda med 4stycken 8" i min Lincoln just nu tongue
Bästa sättet att bygga subbar i en sedan wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

493 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Tycker det är riktigt god idé! Jag kanske är lite partisk för Chiztoffer här håller på att bygga en sån låda med 4stycken 8" i min Lincoln just nu tongue
Bästa sättet att bygga subbar i en sedan wink

Såg faktiskt en gammal tråd från 2011 där han också frågat om just detta, tråden tog dock slut så tror inte just det projektet blev färdigställt hmm Men frågan är hur mycket hatthyllan behöver förstärkas? Eller kanske räcker med att dämpa ovan och undersidan av hatthyllan?

Brl har prissänkt silent coat just nu så 2kvm känns som en lagom mängd kanske? smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 april 2013
Jag vet inte hur mycket det bör förstärkas, beror nog mycket på hur stark den var från början wink

2m^2 är helt klart tillräckligt om det är endast hatthyllan som ska dämpas smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

493 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Jag vet inte hur mycket det bör förstärkas, beror nog mycket på hur stark den var från början wink

2m^2 är helt klart tillräckligt om det är endast hatthyllan som ska dämpas smile

Känns också som att det borde räcka, var trots allt 20st ark på 39x25cm smile Men såg nu att dom har en som är dubbelt så tjock, alltså 4mm men då 12 ark. Vad tror du om den istället? Ju tjockare desto bättre?

Någon som har erfarenhet av DLS RW6 i slutna lådor? Lite sugen på att enbart köra DLS då allt annat i bilen är DLS smile Läst några recensioner men där sägs det att det behövs åtminstone 3-4st för att det ska låta bra i slutna lådor. Någon annan som har provat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Sök